”Jag förstår inte denna fixering vid Kastrup”
Snart blir Arlanda den enda flygplatsen i Stockholmsregionen. Vad måste göras för att flygplatsen ska kunna konkurrera med Kastrup?
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det finns flera saker men några av de viktigaste är:
1) Det måste bli smidigare och snabbare flöden att komma till gate – nu är det ibland 25 minuters promenad efter säkerhetskontrollen tills dess att du är framme vid din gate.
2) Det måste bli enklare och billigare att åka till Arlanda – ARN Express är så pass dyrt att det är billigare att åka bil och det leder till mycket trafik på ”Uppsalavägen” mot Arlanda.
3) Fler direktlinjer fås genom att erbjuda flygbolagen bra ”deals” för att satsa på och utveckla linjenätet från Arlanda.
Didrik von Seth, VD SRF: Minska landningsavgifterna och se till att man inte har kilometer till gaten.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Man väljer ju som regel flygplats utifrån var man bor och vart man ska. Så för att Arlanda ska kunna konkurrera med Kastrup volymmässigt behöver vi bli fler aktiva resenärer i Stockholmsregionen (vi behöver utveckla näringslivet samt ge fler personer lust och möjlighet att åka på semester). Vi behöver även få snabbare och tätare tågförbindelser/matarflyg till Stockholm/Arlanda från ett lite större upptagningsområde. För det andra behöver det såklart finnas attraktiva förbindelser, helst direkt, mellan Stockholm och våra viktigaste affärspartner regioner och till våra favorit semestermål samt viktiga tillväxtmarknader för inkommande privat turism. Och för att vi ska kunna satsa på flygförbindelser öht så behöver det bli miljövänligare att flyga, så vi behöver satsa på innovation och stöd i utvecklingen av detta. En pannkakstårta helt enkelt som Pettson brukar säga till Findus när man ska göra en sak men det utvecklar sig till att man måste göra en massa andra saker samtidigt för att det ska lyckas. Som tur är finns det ju många som hjälps åt!
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Vi kommer inte ifrån att Kastrup ligger bättre till i och med att de flesta resenärer i Sverige reser söderut. Men de primära förbättrings potentialerna ARN vs CPH skulle jag säga är;
Billigare transport till/från flygplatsen, kortare avstånd till många gater, flera utplacerade säkerhetskontroller. Sen är allt inte bara dåligt på ARN, nya krogar och shopping är lovande. Vidare är tekniken i den nya stora säkerhetskontrollen jättebra. Likaså att toaletter och annat nu äntligen renoveras.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Få fler flygbolag att etablera sig med långlinjer som tar passagerarna direkt ut i världen. Utveckla och förbättra infrastrukturen kring Arlanda, som idag är relativt dyr och omständlig. Naturligtvis en uppförsbacke givet SAS strategi att satsa mer på Kastrup.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Bättre och billigare kollektivtrafik, förutsägbarhet kopplat till terminalerna så att människor kan planera sin logistik (flygbussar/parkeringar osv). Smidigare och snabbare bagageutlämning. Renovering av terminal 4. Fler direktlinjer.
Mats Nyblom, SKJ(k) AB: Jag förstår inte denna fixering vid Kastrup. Målet bör väl vara att Arlanda skapar så stort värde för sitt omland som möjligt oavsett om Kastrup över- eller underpresterar. Dessutom betjänar Kastrup väldigt många svenskar, så det finns alla skäl i världen att önska Kastrup framgång.
Det mest uppenbara när det gäller Arlanda är väl att få flödet på själva flygplatsen att fungera bättre. Vad jag skulle kalla för en taktisk åtgärd.
Mer strategiskt skulle jag säga att det viktigaste är att göra Arlandas upptagningsområde/omland större och därigenom öka kundbasen. Låt oss här titta på Kastrup. Till Kastrup går det ett direkttåg (utan byten) i timmen från Karlskrona, Växjö och Göteborg (och mängder av mellanliggande stationer). Allt detta alltså i Sverige. Det är dessutom betydligt billigare att resa från Malmö till Kastrup med tåg än från Stockholm till Arlanda.
Gör Arlanda till flygplats/nav för region Mälardalen/Östergötland, med drygt fyra miljoner invånare, och inte bara för ”Capital of Scandinavia” = Stockholm.
Inrikesflyget i Sverige har många utmaningar med allt från flygskam till låg betalningsvilja och kunder som reser allt mindre. Kommer detta någonsin att vända?
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian:
Det kan vända om man ser inrikesflyget som en viktig och självklar del i våra transportslag. Nu blir det bara sämre tillgänglighet och dyrare flygbiljetter – det leder till en ond spiral som kommer att leda till att ännu färre flyger inrikes eftersom det blir för dyrt och för svårt. Varför inte göra som Norge med upphandlad trafik på viktiga linjer som behövs för att man ska kunna leva och bo i hela Sverige.
Didrik von Seth, VD SRF: Ja, om staten tar sitt ansvar och se till att flygets utsläpp minskar genom att verka för ökad tillgänglighet av fossilfritt flygbränsle på svenska flygplatser. Samtidigt behöver både offentliga Sverige och näringslivet ändra sina resepolicys och tillåta anställda att flyga samtidigt som man köper motsvarande mängd fossilfritt bränsle.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Ja. Allt handlar om framtidstro, tidsperspektiv och uthållighet. Låt oss inte fastna i 2024, det är ett riktigt eländigt år.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag hoppas att företag och myndigheter nu inser att inrikesflyget har en given plats i det totala trafiksystemet och därmed värdesätter ett fungerande inrikesflyg.
Jag noterar många upprörda känslor på Gotland och Växjö nu när kapaciteten minskar, men då måste man också använda flyget och inte ha policies som närmast förbjuder användandet.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Så länge tågtrafiken inte fungerar optimalt och mycket är koncentrerat till storstadsregioner kommer resandet inrikes att behövas och då är flyget bra. Partnerskapet mellan SAS och BRA bidrar förhoppningsvis till att resenärer från regionala flygplatser smidigare kan ta sig vidare ut i Europa, direkt från Arlanda. Nackdelen är att det är längre att ta sig från Arlanda flygplats in till stan än från Bromma flygplats. Kanske kan kompenseras med samarbete/erbjudande på Arlanda Express eller Flygbussarna? Flygskammen känns inte längre som den största utmaningen.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Inte på linjer där tåget är ett smidigare alternativ. Det bygger naturligtvis på att tågen kommer och går i tid och att biljetter säljs med framförhållning till rimliga priser.
Mats Nyblom, SKJ(k) AB: Nej, det peakade 1990, det är 35 år sedan…
Svenska kommuner äger flygplatser som medarbetarna inte får använda. Din reaktion:
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Låter märkligt men jag är tyvärr för dåligt insatt i detaljerna här.
Didrik von Seth, VD SRF: Får man använda begreppet ”hål i huvudet”?
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tokerier
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Har ingen åsikt om det.
Mats Nyblom, SKJ(k) AB: Kommuner har väl massa resurser som medarbetarna inte får använda. Vore värre om en kommunal flygplats hölls under armarna med icke relevant kommunalt resande.
Detta spenderar jag mest cash på när jag reser.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Hotell, mat och dryck + lite shopping
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Väldigt olika, sannolikt mest på själva upplevelsen/aktiviteten.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: God mat och dryck, så klart.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Beroende på resmål, men shopping och mat.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Hotellet.
Mats Nyblom, SKJ(k) AB: Det är nog olika. Rent generellt har jag, ju äldre jag har blivit, lagt allt mer pengar på hotell. I yngre år var denna kostnad något som inte kunde vara lågt nog (med en del förfärliga erfarenheter som följd).
Glöm Tele2 – nu byter Djurgårdens och Hammarbys hemmaplan namn till 3Arena. Detta tycker jag om sponsrade arenor:
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är väl en överlevnadsstrategi för att arenorna ska gå runt.
Didrik von Seth, VD SRF: Friends Arena var ett bra namn för en god sak. Resten känns lite krystat.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Hänger inte alls med i cirkusen. Jag google-mappar fram det som står på biljetten.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Le isure Travel Group: Bra.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Ingen åsikt om Tele2 men tycker att det är tråkigt att Friends blev Strawberry. Namnet Friends symboliserade något bra. Så lite beroende på vad man vill med sponsrade namn på arenor.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Det betyder pengar in i verksamheten och skapar förutsättningar för de verksamheter som bedrivs i arenorna.
Mats Nyblom, SKJ(k) AB: Bedrövligt. Bara det ett skäl att i framtiden besöka ”Gasometer”. Det som förvånar mig är att media med flera lydigt ställer in sig i detta reklamled. Den arena som tidigare hette Friends borde i all medial kommunikation kallas typ ”Solna arena”. Globen är globen och alla vet vad det är.
”Mallorca är Mallorca”
Rekordturism på Mallorca trots massprotester. Din reaktion:
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är en fantastisk ö som är så populär att många gärna reser dit igen och igen – trots att de i vissa fall är ”persona non grata”. Turismen är väldigt viktig för ekonomin så det går säkert att hitta en lösning med hållbar turism som funkar för både turister och invånare.
Didrik von Seth, VD SRF: Mallorca är Mallorca. Många vill dit och återvänder gärna. Det är framförallt företeelser som Airbnb som gör att lägenhetspriserna rusar och fast boende inte har råd att köpa. Lösningen är att reglera privat förmedling av boende.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Delvis är nog protesterna en post-pandemieffekt. Innan pandemin vande sig lokalbefolkningen gradvis vid allt fler turister. Sen upptäckte man hur skönt det var utan under pandemin (ja inte de som lever av den förstås). Och nu känns det plötsligt helt outhärdligt mycket. Fortfarande kan mycket göras genom att styra flödena bort från de absoluta hotspotsen.
”Det visar på hur professionell den mallorkinska turistindustrin är och hur onyanserad en del av svensk och internationell medias rapportering har varit”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det visar på hur professionell den mallorkinska turistindustrin är och hur onyanserad en del av svensk och internationell medias rapportering har varit.
Helt klart finns det utmaningar med bland annat bostadssituationen på grund av Airbnb-uthyrning, eller att infrastrukturen är ansträngd. Men bilden, som ett begränsat antal rättshaverister och gaphalsar ger, att befolkningen skulle hata turister, stämmer inte alls.
I slutändan älskar massor av människor att resa till PMI och är mycket nöjda med sin semester där. På Ving så har vi tex sett att sommarens mer än 200.000 gäster till ön ger toppbetyg i vår kundenkät.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Det är ju visserligen inte turisterna i sig som det protesteras mot och det har framkommit tydligt anser jag. Sedan kanske demonstrationerna kunde avskräcka en del turister men uppenbarligen inte. Utöver det är Mallorca fortsatt ett efterfrågat och relativt trendigt resmål som fortsätter locka många. Kanske att det på sikt minskar turismen, om inte lokalbefolkningens möjligheter till boende förändras.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Medierapporteringen om det är mer omfattande än protesterna. Men det är klart att ska mallis och andra populära resmål fortsätta att skapa arbetstillfällen på destinationerna, skatteintäkter till dessa länder och regioner samt vara attraktiva att resa till så måste det ske i samförstånd.
Mats Nyblom, SKJ(k) AB: Jag har varit på Mallorca en gång, och det var nu i sommar! Vi var där i fem dagar och de flesta tillbringades på ett litet hotell med 11 rum i pittoreska Soller (med historiska tåg och spårvagnar).
Samtidigt var upplevelsen av tysk bulkturism på stranden norr om Palma ganska nedslående. I numerär är det en ganska liten del av turisterna som är intresserade av belevat uppträdande och kulturellt utbyte med platsen man besöker. De flesta är frankt uttryckt ganska osnygga, både invärtes och utvärtes.
Vad är lösningen? Helt avskilda områden för turister?