Men kriget i Mellanöstern har påverkat flyget till Thailand som blir dyrt och tar riktigt lång tid. Hur kommer detta att påverka vinterresandet från Sverige om några månader?
Charlotte Blum, CEO Unlimited Travel Group: Reslusten är fortsatt stor, men påverkas mycket av det geopolitiska läget och ökade kostnader. Så fort det blir oro i omvärlden är min upplevelse att majoriteten av resenärerna drar sig tillbaka till klassiska resmål som till exempel Kanarieöarna. Jag skulle tro att det kan bli en sådan effekt i vinter.
Didrik von Seth, VD SRF: Om konflikten inte har stabiliserats tills dess är det stor risk att en del destinationer i Asien drabbas. Flygbolag i Mellanöstern som Qatar och Emirates kan både gynnas eller missgynnas beroende på hur konflikten utvecklas.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Jag tror att de som har möjlighet och känner att de vill unna sig avkoppling, sol och värme även ifall resan till paradiset tar lite längre tid kommer hålla fast vid sin dröm.
”Flighten är redan long haul, om den är longer haul än vanligt avskräcker inte en hågad Thailandsresenär”
Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Förmodligen inte särskilt mycket. Flighten är redan long haul, om den är longer haul än vanligt avskräcker inte en hågad Thailandsresenär.
Jörgen Karlsson, Senior Director Program Management, BCD Travel : Förhoppningsvis har situationen stabiliserat sig och om inte har flygbolagen anpassat sina linjenät. Högre priser kan ha en negativ påverkan på privatresandet till Thailand, och affärsresandet berör inte på samma sätt.
Johanna Danielsson, VD; Kairos Future : Det beror ju helt på hur det utvecklar sig framåt, om konflikten intensifieras och sprids eller inte. Men nu har vi ju haft en längre tid av stök och bök gällande flygrutter och bränslepriser på grund av krig och konflikter i världen och människor har ändå valt att resa eftersom de haft sparade pengar. Så det krävs ändå ganska mycket för att ge signifikant effekt på svenskarnas resplaner. Långsiktigt påverkar det naturligtvis lönsamhet och även klimatet när det inte är möjligt att flyga kortaste rutten.
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Det blir både dyrare och tar längre tid att flyga till Thailand eftersom man inte flyger kortaste vägen och det är ju varken bra för resenärerna eller flygbolagen. Osäkerheten i Mellanöstern kan nog leda till att fler väljer bort att resa österut och istället och prioritera resor inom Europa eller flyger västerut till USA till exempel.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Det är naturligtvis svårt att säga, men samtidigt sker det ju saker i omvärlden hela tiden och reslusten är fortsatt stark. Kanske kan påverka efterfrågan på Thailand men det i sin tur kan ju öka efterfrågan på short eller midhaul.
Mats Nyblom, egen, SRJ(K): Har lite svårt att ta den ”fasa” svenska Thailandsturister känner inför en dyrare och i tid längre resa till vintersolen på allvar. Jag tänker däremot på de fasor de som är direkt utsatta för kriget tvingas utstå. Personligen skulle jag avstå från Thailandsresor resten av livet om det skulle bidra till att få stopp på krigets lidande.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Just nu har vi inga flyg alls till Thailand. Men vi jobbar efter olika scenarios till kommande vintersäsong, allt beroende på hur situationen ser ut då Mellanöstern. Helt klart är att flygen kommer gå till Phuket även kommande vinter.
Skatteåterbäringen innebär rejält klirr i kassan hos researrangörerna. Har du bokat en resa nyligen och vart då?
Charlotte Blum, CEO Unlimited Travel Group: Nej
Didrik von Seth, VD SRF: Rumänien. Tyckte det var dags nu eftersom förra gången var 1974.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Yes. Cypern och Rhodos står på tur att besökas.
Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Jag är i färd med att boka en resa till Barcelona över Kristi Himmelsfärd i skrivande stund.
Jörgen Karlsson, Senior Director Program Management BCD Travel : Jag fick ingen skatteåterbäring så det fick bli en jobbresa till Köpenhamn
Johanna Danielsson,VD, Kairos Future: En jobbresa med Norwegian till Malaga.
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian:Ja, till Malaga
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Precis igång med att boka sommarresan, någonstans i Grekland såklart.
Mats Nyblom, egen, SRJ(K): Har inte bokat någon resa.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Ja till Sunprime Pollensa Bay på Mallorca med familjen.
Lufthansa väntas göra en storförlust på minus 9,8 miljarder kronor. Är det kris i flygindustrin igen?
Didrik von Seth, VD SRF: Förlusten är säsongsbetonad och påverkad av strejker. På helår går Lufthansa med en god vinst.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: I alla fall tuffa tider. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig och hur det påverkar branschen i stort.
Jörgen Karlsson, Senior Director Program Management, BCD Travel : Flygbolagen anpassar sig fortfarande till den nya marknadssituationen som råder efter pandemin med färre affärsresenärer och större beroende av privatresenärer. Samtidigt påverkas flera av dem av ökade krav på löneökningar från sina anställda. Det är inte kris för alla flygbolag, men fler än vad vi sett de senaste åren gör förluster.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Tog den slut? Många utmaningar även framöver, nej turbulensen runt luftrummet är inte slut.
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Det är extremt hård konkurrens i flyget som är en lågmarginalbransch men samtidigt finns det en stor efterfrågan på resor så vi är försiktigt optimistiska att det är medvind för flyget nu och att det gradvis blir bättre och bättre.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Det går upp och ner i flygindustrin, även om det varit mycket ner ett bra tag.
Mats Nyblom, egen, SRJ(K): Det är det alltid och kommer alltid att vara. Hittade en bra sammanfattning på webben (kris inom järnvägen också av liknande orsaker kan jag meddela):
• Too competitive
• Too commoditized
• Too subject to the vagaries of the price of oil
• Too capital intensive and debt ridden
• Too dependent on organized labor
• Too lacking in innovation
• Too dependent on government
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Inte alls, till exempel Iata spår en stabil återhämtning för flygindustrin under 2024 och flera bolag har kommit ut med bra resultat, som till exempel Norwegian. Lufthansas resultat påverkas också negativt av alla strejker som just dom varit utsatt för.
Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris?
Charlotte Blum, CEO, Unlimited Travel Group: Det finns många som är värda detta. Jag lämnar till juryn att avgöra.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Jag tycker att Andreas Andersen och gänget på Liseberg både behöver erkännande för deras ständiga utveckling av nöjesparken men också extra kraft och pepp för att färdigställa Oceana.
Jörgen Karlsson, Senior Director Program Management, BCD Travel: Magnus Wrahme. VD för nyöppnade World of Volvo i Göteborg.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future : Peter Skogh, museidirektör för Tekniska museet som ligger bakom fantastiska Wisdome som blir en viktig resanledning för Stockholm.
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Kungafamiljen som är fina representanter för Sverige.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Ingvar Kamprad
Mats Nyblom, egen/ SRJ(K): Wilhelmina Skogh var ju en framstående järnvägsresaturatör, i Storvik av alla platser bland annat. Eftersom jag gärna söker järnvägsanknytning tänker jag på Snälltåget (som ju fått GTA). Nu den 16 maj börjar de köra två gånger dagligen direkt till Köpenhamn. De kör till Oktoberfest, till österrikiska alperna mm, mm. De visar gång på gång nya möjligheter att erbjuda tåg reseupplevelser.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Oj, vilken svår fråga. Jag säger kocken Niklas Ekstedt. Han har skapat ett antal fantastiska krogar, gett massa bra publicitet för det moderna svenska köket internationellt genom sina brittiska tv-program. Sen verkar han vara en genuint trevlig person också.
Vem är vår tids Wilhelmina Skogh? (Du får inte svara Petter Stordalen vars pappa är en ICA-handlare.)
Didrik von Seth, VD SRF: Svårt att peka ut en individ men Scandic Hotels resa visar på innovation och hög kundnöjdhet. Ett skandinaviskt bolag att vara stolt över.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Chockar mig själv genom att svara LO och att de på 70-talet hade modet och ”utanför-boxen-tänket” att skapa det japanska spa:t Yasuragi Hasseludden. Vem såg det komma?! (om nu det kan klassas som ”vår tids..”)
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Åh vad svårt…
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Tycka vad man vill men familjen Wahlgren/Ingrosso är ju sanna entreprenörer.
Mats Nyblom, egen/ SRJ(K): Vet ej.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tycker det var passande att Leija Graf fick TNs hederspris på GTA. Så då är väl hon vår tids Wilhelmina Skogh tänker jag.
Detta är mina tankar om massturism på Kanarieöarna:
Didrik von Seth, VD SRF: Kanarieöarna har redan påbörjat samma resa som till exempel Mallorca gjorde för decennier sedan. Satsa på kvalité istället för kvantitet. Märkligt att några hundra tokstollar får så stort utrymme i media.
Charlotte Blum, CEO Unlimited Travel Group: Kanarieöarna har fantastiskt mycket att erbjuda, men är hårt belastade av turismen sedan många år. Man borde kunna dra lärdom av andra destinationer som har arbetat hårt med samhällsutvecklingen på destinationerna så att det blir hållbart och attraktivt både att besöka, leva och bo där för lång tid framöver. Krävs stort engagemang från lokala aktörer såväl som de stora resebolagen som självklart vill fortsätta sälja resor dit.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Jag tror alla som vill driva en långsiktigt hållbar verksamhet måste ta dessa reaktioner på allvar och både säkerställa så att verksamheten bedrivs på bästa möjliga sätt men också göra det med förtroende från lokalbefolkningen. Om vi fuskar med detta så kommer detta eskalera.
Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Det krävs en rejäl omställning i både hotellutbud som paketering om man vill minska massturism och nå en annan målgrupp. Det görs inte i en handvändning direkt, men det är klart att vissa saker går att begränsa genom reglering om man verkligen vill stävja de stora turistmassorna från att trissa upp priserna för lokalbefolkningen. Det kan handla om att sätta upp regler för nybyggen av hotell (storlek, höjd, närhet till hav), eller att begränsa möjligheten till att hyra ut bostäder till turister. Men frågan är vilken horisont man har i frågan.
Jörgen Karlsson, Senior Director Program Management, BCD Travel:: Kanarieöarna är beroende av turism och kommer fortsatt att vara det. Samtidigt måste både myndigheterna och de stora turismaktörerna arbeta aktivt för en mer hållbar turism som också ger lokalbefolkningen rätt förutsättningar att leva på öarna.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: När allt fler städer och platser upplever protestyttringar från lokalbefolkningen så behöver involverade beslutsfattare såklart ta detta på allvar. Sen är det en viktig uppgift att förklara för lokalbefolkningen hur intäkter från besöksnäringen hänger ihop med utbudet på plats. Att försvinner besökarna försvinner även annat som man nog uppskattar som service och infrastruktur av olika slag, vilket säkert inte är solklart för alla. Men än mer intressant är att istället se besöksnäringen lite mer strategiskt, att som plats/region ta ansvar för att stimulera rätt sorts turism (precis som man jobbar för industrietableringar) för att öka regionens attraktionskraft på ett hållbart sätt, göra den mer intressant för ingenjörer med medföljande familjer exempelvis (eller vilka yrkesgrupper man nu lider brist på).
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Turismen är oerhört viktig för Spanien och Kanarieöarna så om spanjorerna tycker det är ett problem så är det en tråkig utveckling – men som det förhoppningsvis går att lösa. Turismen skapar väldigt många jobb så med minskad turism så blir det också färre jobb. Jag tror att det går att få en sund turism där både lokalborna och turisterna samarbetar och visar respekt för varandra.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Som precis med allt annat behöver man hitta en balans gällande turismens påverkan och lokalbefolkningens vardag. Samtidigt är turismen otroligt viktig för Kanarieöarna så ingen tjänar på att motarbeta den.
”Även om det är en svordom i Travel News-katedralen, måste det sägas: I den bästa av världar arbetar inte alla inom reseindustrin och använder sedan all sin lediga tid och tillgängliga pengar till att resa själva”
Mats Nyblom, egen SRJ(K): Jag tycker man ska ta frågan om ”överturism” på allvar, inte bara på Kanarieöarna. Även om det är en svordom i Travel News-katedralen, måste det sägas: I den bästa av världar arbetar inte alla inom reseindustrin och använder sedan all sin lediga tid och tillgängliga pengar till att resa själva. Det är inte bara boende på olika resmål som reagerar mot för många turister. De flesta turister vill själva vara på ”autentiska platser” där det inte finns så många turister.
Jag ser detta som en strategisk fråga för reseindustrin och det är helt fel att ”strutsa” för problemställningen. Det är en stor och spännande utmaning. Hur kan reseindustrin växa och samtidigt bidra till en värld full med autentiska miljöer och som ger även breda lager möjlighet till kvalitativa reseupplevelser.
Jag vet inte riktigt hur det ska gå till, men jag tror att människor måste också uppleva sin hemmiljö som attraktiv för att det ska skapas fina autentiska platser. Dessa platser får inte utsättas för alltför hårt turismtryck, några nästan inget alls.
”Min personliga uppfattning och data från undersökningar säger att lokalbefolkningen generellt sett är mycket positiva till turismen”
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Turismen är fundamental för Canarias och utgör 35 procent av BNP. Min personliga uppfattning och data från undersökningar säger att lokalbefolkningen generellt sett är mycket positiva till turismen. Men med det sagt så finns det absolut utmaningar och som skapar frustration lokalt. Det handlar bla om bristen på prisvärt boende för lokalbefolkningen och en eftersatt infrastruktur och otillräcklig lokaltrafik. Det här måste man ta på allvar och det vet jag att den högsta politiska ledningen adresserar.
Sen är det trist att Expressen publicerat en rad artiklar som ensidigt och på ett sensationellt sett har haft rubriker som ”turismkollaps”, ”slavliknande arbetsförhållanden” och ”turisthat” för den bilden dom försöker utmåla stämmer inte.