Min bästa resa 2024 gick till:
Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Kalifornien för att träffa min gamla värdfamilj som jag var utbytestudent hos 1997. Det var ett fantastiskt kärt återseende och dessutom väldigt roligt att få visa min man och barn ”mitt” Monterey med omnejd.
Didrik Von Seth, VD SRF: Köpenhamn för att hälsa på sonen som jobbade på Alchemis
Lina Skandevall, Resejournalist Skandevall Media AB: Essaouira, Marocko
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Hade en fin vecka med familjen till Sunprime Pollensa Bay på Mallorca.
Charlotte Holmbergh Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Andorra
Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Åre
Martina Krantz, Pressansvarig Apollo: Till vårt nya resmål – Gambia – The smiling coast of Africa!
Mats Nyblom, egen SRJ(k): Hade tre ”bästa”-resor.1. Till Pello i Tornedalen där jag äger skog och har lärt känna en del människor, att ha en egen koppling till resmålet förhöjer reseupplevelsen. 2. Till Mallorca med sambon för att rädda den regniga och svala Bohussommaren, en nödvändig solinjektion, 3. I denna vecka till St. Anton med min 29-åriga dotter. Skidåkning i Alperna är högintensivt!
Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: En 15 nätters kryssning i Karibien i början av året.
Vad ska moderatorn fråga Lundgren om?
Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: ”Vad ser du som din största framgång under din tid som VD för easyJet, och vilka lärdomar kan branschen dra av det?”
Didrik Von Seth, VD SRF: Hans bästa tips för att få svenska flygmarknaden att växa som i övriga Europa.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Hur är det att vara VD i ett bolag där grundaren och fortsatta delägaren Stelios Haji-Ioannnou vill sparka dig?
Lina Skandevall, Resejournalist Skandevall Media AB: Vill framförallt veta mer om lågprisbolagens framtida utveckling. Överlever de ökade krav på hållbarhet etc?
Charlotte Holmbergh Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Hur skiljer sig resebranschen i UK jämfört med Sverige och har han några tips på hur man kan öka intresset för flyget i Sverige?
Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Hur har Arlanda utvecklats om tio år?
Martina Krantz, Pressansvarig Apollo: Ingen aning
Mats Nyblom, egen SRJ(k): Finns det någon mättnad i bulkresandet? Vad är tricket att fylla planen 365 dagar om året?
Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: Vilka har vart hans största drivkrafter under hans karriär
Framtidens lyxresor präglas av äventyrliga upplevelser enligt en ny rapport. Stämmer detta verkligen, speciellt om vi tänker på den stora massans behov på semestern?
Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Ja, den stora massan åker inte på lyxresor, så det finns inga konflikter i detta.
Didrik Von Seth, VD SRF: Möjligen inte huvudsakligen äventyr utan exotiska och unika reseupplevelser.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Ja jag tror absolut att suget efter upplevelser kommer fortsätta öka, inte bara inom lyxsegmentet utan bland alla målgrupper. På Ving så ser vi en tydlig ökning i alla segment.
Lina Skandevall, Resejournalist Skandevall Media AB: Eftersom vi pratar framtidens lyxresor så ja, det stämmer. Det syns i flera trendrapporter dessutom ”Mega ecolyx” med unika upplevelser och utmaningar till lyxiga all inclusive där bilar ingår för roadtrips till platser i närheten syns allt mer. Vi är trötta på enbart strand och vill se och lära oss mer – det lär spilla över även på ”den stora massan”.
Charlotte Holmbergh Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är nog en blandning av olika typer av resenärer – en del vill ha äventyr, en del vill fokusera på sport, andra på kultur och historia – och sedan finns det de som bara vill ta det lugnt och kanppt lämnar hotellområdet. Det viktigaste är att erbjuda en varaiation och att alla kan få den resa som de vill ha.
Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Absolut men sedan tror jag att innebörden av begreppet ser väldigt olika ut. För vissa är det hiking i bergsmassiv och för andra är resultatet av ett antal drinkar äventyrligt nog..
Martina Krantz, Pressansvarig Apollo: Jag tror att det inte bara gäller lyxresor, utan alla resor. Undersökningar och statistik visar på att de allra flesta vill uppleva mer på semestern. Att bara komma hem med en solbränna eller shoppingkassar räcker inte. Det ser vi inte minst på den ökade efterfrågan på träningsresor och som fortsätter att locka fler.
Mats Nyblom, egen SRJ(k): Jag tror lyxresorna mer handlar om att skapa en äventyrlig känsla än att vara verkligt äventyrliga (= potentiellt farliga)
Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: Äventyrliga upplevelser är ju helt individuella vad man anser äventyr innefattar så skulle säga mer individuellt skräddarsydda upplevelser kommer prägla framtidens resor.
Detta är mitt stora äventyr på semestern:
Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Det återstår att spika detaljerna med planen är att lägga en roadtrip på Balkanhalvön med familjen och mata den full med äventyr och nya upplevelser. Tips på sådant vi inte får missa emottages gärna!
Didrik Von Seth, VD SRF: Kanske inte så uppseendeväckande för omgivningen med 49 poäng på en golfrunda är ju inte helt fel
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: 2024 års största äventyr för mig var en cykelroadtrip på Gotland och där vi startade från hemmet i Sigtuna. Det blev en jättelyckad resa där jag och min fru trampade runt på öjn och bodde på mysiga hotell och åt på jättebra krogar längs vägen.
Lina Skandevall, Resejournalist Skandevall Media AB: Vandring, norrsken, vulkaner och andra storslagna naturupplevelser.
Charlotte Holmbergh Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Att lära sig något nytt om platsen man är på, äta lokal mat och dricka lokalt vin samt att spela tennis och padel och umgås med min familj. Mer äventyr än så behövs inte.
Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Valet mellan poolen eller havet.
Martina Krantz, Pressansvarig Apollo: Att försöka hitta det mest lokala och genuina i vad man än ska göra.
Mats Nyblom, egen SRJ(k): Svarta backar. Annars håller semesterbudgeterna för utlandsresor att bli allt större äventyr…
Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: Hitta en plats med lagom sol och skugga samt rätt musik på Spotify
Detta tycker jag att Travel News borde skriva mer om 2025:
Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Jag kan aldrig få nog av trendspaningar och undersökningar.
Didrik Von Seth, VD SRF: Mer djuplodande om att svensk media, politiker och hela offentliga Sverige skall ta reseindustrin på samma allvar som i resten av Europa.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Fortsätt röra runt i grytan, skapa debatt och väck engagemang. Ska inte vara tråkigt att läsa Travel News.
Lina Skandevall, Resejournalist Skandevall Media AB: Sverige och svensk besöksnäring – i hela landet!
Charlotte Holmbergh Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Att flyget behövs och att flygskammen ska förvinna för alltid. Skriv gärna mer om spännande hotell och destinationer och trender inom resebranschen.
Kenneth Hultgren, Kommunikationsdirektör Strawberry: Om rese- och besöksnäringens bidrag till att skapa arbetsplatser och generera skatteintäkter.
Martina Krantz, Pressansvarig Apollo: Tycker det är en bra blandning av allt, men skriv gärna mer om Apollo 🙂
Mats Nyblom, egen SRJ(k): 1. Hur hanterar man massturismen på ett klokt sätt som tillgodoser de olika intressenternas respektive intressen? 2. Hur påverkas turistbranschen av den svaga kronkursen (som tycks parkerad svagare än 11 SEK/EUR)? En dubbel espresso i St. Anton kostar 6,80 EUR = 78 SEK. Hur påverkar det resandet till utlandet? Kommer Sverige att börja upplevas som ett lågprisresmål?
Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line: Gärna mer om nytänkande i branschen samt även lyfta fram den nya generationen inom resebranschen (både kunder och medarbetare) på ett annat sätt än vad gjorts.