Annons:

Premium

Veckans panelfrågor om ANA på Arlanda, Japan, Rolfs buss och drömresan

Veckans panel: Didrik Von Seth, VD SRF, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group, Johanna Danielsson, VD Kairos Future,  Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio, Lina Skandevall, Reseexpert Skandevall Media AB, Mats Nyblom, egen SRJ(k).



”Såg på Wikipedia att Japan är ett ö-rike som består av 6 852 öar. Kanske japansk ö-luff kan vara något. (OBS: Tyckte du att 6 852 öar lät mycket? Kom ihåg att Sverige har 267 570 öar, inget land i världen har fler!)”

Japan är etta på listan när svenskarna ska välja sin drömresa, men i realiteten är det få som åker. Hur ska Visit Japan lösa detta? 

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Med bra PR förstås! Japan har länge uppfattats som ett dyrt resmål, (även om Yen:en har sjunkit gentemot kronan på senare år) men med god planering och medvetna val kan man hålla nere kostnaderna och ändå få en rik och minnesvärd upplevelse.

Mats Nyblom, egen SRJ(k):  Lite förvånande att Japan är etta. Jag har för 40 år sedan varit i Japan på en studieresa vi arrangerade som avgångsstudenter från KTH. Tokyo är en stad som inte liknar någon annan. Fuki är ett ikoniskt (som det heter numer) berg och så vidare. Tror ändå att prisnivå, språk och en viss oklarhet kring vad man verkligen vill se och uppleva är barriärer som måste hanteras. Kör man bil ska man vara klar över att på vägmärkena står det inte typ ”LÖDDEKPINGE 6”, utan de kommer en räcka japanska tecken följda av siffran ”6”. Så det finns en del praktiska problem. 

Såg på Wikipedia att japan är ett ö-rike som består av 6 852 öar. Kanske japansk ö-luff kan vara något. (OBS: Tyckte du att 6 852 öar lät mycket? Kom ihåg att Sverige har 267 570 öar, inget land i världen har fler!)


Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bättre förbindelser som nu med ANA är en viktig aspekt. Men sen tror jag man behöver lyfta fram mer konkret hur man lägger upp sin Japanresa och att det inte behöver kosta skjortan.


Didrik Von Seth, VD SRF: Flyglinjen är ju en utmärk början. Sedan är det bara att marknadsföra och marknadsföra.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Locka med allt fantastiskt som landet har att erjuda i form av mat, kultur och shopping – mer marknadsföring helt enkelt. Man kanske också behöver förstå att inte känns lika långt bort med en direktlinje. 

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Jag upplever att rätt många svenskar åker till Japan. Att det nu finns en direktlinje kommer säkert bidra positivt. Tror att Visit Japan har rätt bra koll på hur de kan bidra till att fler besöker Japan 

Johanna Danielsson VD Kairos Future: En direktlinje är ju en bra start. Eftersom intresset är på topp (och har varit under många år) så är det nog inte just Visit Japan som sitter på makten här. Och det är ju inte nödvändigtvis en nackdel att vara ett drömresemål, om det nu inte är en volymprodukt man företräder.


Lina Skandevall, Reseexpert Skandevall Media AB: Världsutställningen som öppnar i april lär påverka liksom det ständigt ökande intresset för Asien hos svenskar. 

Vad är din dröm-dröm-dröm-resa?

Norwegian Jewel vid Mount Fuji Japan.


Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Japan förstås!

Mats Nyblom, egen SRJ(k): En dröm-dröm-dröm-resa måste ju vara ouppnåelig. Att i privatjet få resa till jordens tio största sevärdheter och vid varje besök få vara där helt själv. De flesta sevärdheter förstörs av det faktum att det kryllar av folk.


Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Grönland

Didrik Von Seth, VD SRF: Tokyo

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Nya Zeeland 

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Jag har många drömresor, och Japan är definitivt på listan. Tänk om man kunde avsätta flera månader och börja med skidåkning för att sedan ta sig med tåg söderut, spendera några veckor i Tokyo och sedan fortsätta vidare söderut. Allt för att uppleva maten, kulturen, konsten, kontrasterna mellan landsbygd och storstad. Ja, jag har ju aldrig varit där, men har en bild av att det är ett väldigt spännande land. 

Lina Skandevall, Reseexpert Skandevall Media AB:
Varenda nytt resmål är en drömresa för mig. Har ännu extremt mycket outforskad mark i Sydamerika.





Hit vill jag åka på en gruppresa i buss:

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Till Orsa Grönklitt och åka längdskidor. De har suveräna spår!

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Det är nog inte resmålet direkt som är förutsättningen utan gruppen. Den kan vara till en trist konferensanläggningen om konferensens ämne är intressant och bussresenärerna därför delar någon form av intresse med dig själv.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Vinrundresa i La Rioja, praktiskt att någon kör när man själv ska dricka. Borde kunna bli lättsam stämning med det övriga gänget när alla fått i sig en del vin.

Didrik Von Seth, VD SRF: Vindistrikten i Frankrike 

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Helst inte bussresa.

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Jag tror inte att jag kommer åka på någon längre bussresa i första taget.

Johanna Danielsson VD Kairos Future: Alla resmål som det tar mycket tid att planera för kan ha sina fördelar med en gruppresa. Har bara prövat det en gång, och det var just med Rolfs flyg och buss när jag hade med mig min 76-åriga mamma och bedömde att det vore bra för oss båda om vi inte nötte för mycket på varandra. Blev jättebra!

Lina Skandevall, Reseexpert Skandevall Media AB: Om jag får välja resesällskap så kan jag tänka mig många platser. Södra Sveriges alla vingårdar kanske?

Gothia Towers

”Det går att sälja mjukost som stiftelse (Kavli är stiftelseägt) så då borde det kanske gå att driva hotell också”


Svenska Mässan Gothia Towers är i djup kris – ska spara 30 Mkr och 30 personer ska få sparken. Går det (ska man) att driva hotell och mässa i stiftelseform? 

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Inte nödvändigtvis alls. Det finns så många andra anledningar att resa.  

Mats Nyblom, egen SRJ(k): Det går att sälja mjukost som stiftelse (Kavli är stiftelseägt) så då borde det kanske gå att driva hotell också. Delvis lever ju en stiftelse under samma villkor som ett företag. Är pengarna slut så är de slut (till skillnad från offentlig verksamhet där man kan hoppas på tillskjutna skattemedel). En stiftelse kan dock (precis som ett privat företag med spridd ägarbild) sakna ett engagerat och visionärt ägarskap.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group:Högst tveksamt att det skulle vara en god idé. Har till exempel läst i TN att Clarion Draken redan tjänar lite pengar efter bara varit i gång 1 år. Så då är det väl bättre att proffs driver Göteborgs hotell och kommunen fokuserar på sin kärnverksamhet som skola, omsorg och trygghet. Skulle tro att skattebetalarna tycker det är en bra prioritet.

Didrik Von Seth, VD SRF: Tror nog att en renodlad kommersiell drift är att föredra. Bästa sätt att klara konkurrensen.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är nog svårt att göra det så kanske blir det förändring nu. 

Daniel Atteroth, Director International Sales and Marketing Viking Line:  Kommer inte påverka alls, man reser för att uppleva annat på destinationerna.

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Ja det är klart att det går. 

Lina Skandevall, Reseexpert Skandevall Media AB: Det måste vara en extremt proaktiv och snabbfotad stiftelse i så fall. Men generellt – nej.

Foto: Viggo Cavling




Regeringen vill behålla Bromma om/när Arlanda blir fullt om några år. Är detta verkligen realistiskt att Arlanda kan bli fullsatt…

Kajsa Beausang, Creative director Joyvoy Studio: Arlanda verkar ju närma sig sin kapacitetskvot, men om de planerade utbyggnationerna går enligt plan så bör det vara lugnt. Utan att vara bättre insatt i frågan känns det som att den rimliga utvecklingen framåt är att bygga ut Arlanda, snarare än att hålla Bromma vid liv med konstgjord andning.  

Mats Nyblom, egen SRJ(k): När jag sökte på ordet järnväg i Tidö-avtalet fick jag noll träff. Vill minnas att det enda som sades i det avtalet om något som har med mobilitet att göra är att Bromma ska vara kvar (även om man i dagsläget kan fråga sig om Bromma har något med mobilitet att göra). Vet inte vilket parti som är den neurotiska Bromma-kramaren. Personligen tror jag att det går att finansiera utbyggnad av Arlanda med Brommas markvärde.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Nej det går ju att bygga en fjärde bana och på så vis öka kapaciteten.

Didrik Von Seth, VD SRF: Förhoppningsvis blir det så. Om inte har Sverige mycket större problem.

Charlotte Holmbergh  Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Ja det kan bli fullt om några år eftersom utbyggnaden tar lång tid och då kommer det sannolikt att efterfrågas mer kapacitet än Arlanda klarar av – men hellre för stor efterfrågan än för liten så det kommer att gå att lösa med eller utan Bromma.

Charlotte Blum, VD Unlimited Travel Group: Allt är väl möjligt, men det kan ju ta ett tag. 


Lina Skandevall, Reseexpert Skandevall Media AB: Mindre, centrala flygplatser kan få betydelse på andra sätt framöver. Drönare, ambulansflyg, elflyg. Det kan vara strategiskt smart att behålla Bromma utifrån andra perspektiv än enbart ett fullsatt ARN. 

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025