Annons:

Premium

Veckans panel om SJ och hållbarhet

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Didrik von Seth, vd SRF,  Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Daniel Atteroth, Internationell försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line, Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket

“Huvuddelen av all mänsklig aktivitet har risk att påverka miljön och i förlängningen klimatet.  Turism är med all uppenbar tydlighet inget undantag”

Detta tänker jag om hållbara turistresor: (Svara ärligt nu, inte bara en massa drömmar som aldrig slår in.)

Daniel Atteroth, Internationell försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Vi ser ju att efterfrågan för natur- samt hållbara- resor ökar runt om i Europa samt även att transportörer både inom flyg, fartyg och bussar satsar på hållbara drivmedel mm för framtiden. Något annat alternativ finns inte. Sen tycker jag också att hotell , restauranger samt attraktioner på destinationerna har tagit flera kliv framåt så bra alternativ finns redan

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Beroende på hur man väljer att definiera det så tror jag det är fullt möjligt. Ofta gynnas den lokala befolkningen rent ekonomiskt av turism, detta kan i sin tur leda till en växande ekonomi som har råd att göra mer hållbara val i sin vardag och på så sätt gynnar det planeten. Och väl på plats så kan man göra mycket för att stötta den lokala ekonomin, se till att besöka lokala restauranger och lokala marknader, köp lokalproducerade varor. Dessutom maximerar du på detta sätt de fantastiska upplevelserna som en utlandsresa ger!

Didrik von Seth, vd SRF: Huvuddelen av all mänsklig aktivitet har risk att påverka miljön och i förlängningen klimatet. Turism är med all uppenbar tydlighet inget undantag. Därför måste hållbarhet vara högst prioriterad inom turism- och resenäringen. Jag är dock optimist och är övertygad om att vi klarar av det. Att resa är nödvändigt och gör gott för de som reser och världen i stort.

“Det kommer att gå att resa hållbart men det kommer att ta tid”

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle: Hållbarhet är i fokus överallt och det finns en större enighet nu globalt om att alla måste agera omgående för att kunna ställa om. Så ja, det kommer att gå att resa hållbart men det kommer att ta tid. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Att en resa någonsin skulle hamna på noll i utsläpp, har jag tyvärr svårt att se idag. Men vi är inte den enda branschen med det problemet. Mycket beror på hur problemet definieras? Att reseindustrin kan bli långt mycket bättre än idag råder det däremot inget som helst tvivel om. 

“Vi måste fundamentalt ändra vårt synsätt om hållbarhet verkligen betyder något för oss”

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Vi måste fundamentalt ändra vårt synsätt om hållbarhet verkligen betyder något för oss. Och som människor tror jag inte att vi är där ännu. i teorin pratar vi om sådant som är viktigt men att göra det i praktiken är näst intill omöjligt. Hur länge har vi pratat om att ekologisk mat är att föredra, men ändå står den ekologiska försäljningen för mindre än 10%. Om vi inte tycker att det är så viktigt med mat, vad har vi då för tankar om hur vi ska resa? Vi köper oss fria från utsläpp och åker till länder som har taskig människosyn och använder diktatorkompenserare – det handlar om att våra grundläggande värderingar måste ändras innan vi ser skillnad i praktiken. 

“Jag tror att resor med olika typer av samhälleliga mervärden bara kommer ifråga för en ganska liten moralisk elit”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Den stora volymen turistresor består av människor som inte reflekterar så mycket. Därför tror jag att resor med olika typer av samhälleliga mervärden bara kommer ifråga för en ganska liten moralisk elit. Dessa människor är självklart en målgrupp de också. De ser dessa typer av ställningstaganden och val som dygdemässiga statussymboler och är därför beredda att betala. 

När det gäller mer allmänt hur samhället ska utvecklas måste en stor del av ansvaret läggas på politikerna och inte på de individuella medborgarna. Politikernas största ansvar är att skapa en värld där enskilda individer fattar beslut som för var och en är rationella också leder till en positiv samhällsutveckling. Om man (som exempel) som politiker vill att man ska flyga mindre, kan man inte tillåta framväxten av ett lågprisflyg och sedan försöka skuldbelägga de människor som använder den transportform man som politiker har skapat förutsättningar för (därför att det känns ”jobbigt” att ta de nödvändiga politiska besluten).

Ett kanske ännu viktigare skäl än att kräva civilkurage av politiker är att vi som individer ofta har ganska förvirrade begrepp om vad som i vår egen livsföring är betydande bidrag till samhället. Vi har en tendens att urskulda stora, för samhället negativa, livsval genom ganska bagatellartade symbolhandlingar som vi inför oss själva förstorar betydelsen av. 

Vår expert Mats Nyblom tycker att “Man skulle till exempel kunna, som man gjort med Apoteket och Bilprovningen, dela upp det befintliga statliga bolaget och sälja de olika delarna. Säljplattformen SJ.se skulle då bli en självständig spelare. Vi skulle då snabbt få en fungerande tågmarknad”. Vad tycker du?

Daniel Atteroth, Internationell försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Jag ser inte att en sådan lösning skulle få oss en bättre fungerande tågmarknad. Tycker den fungerar helt ok och är nöjd med operatörsval man kan göra. Taxibranschen är väl ett varnade exempel på hur misslyckat sådana försök också kan bli.

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Svårt att säga, men en mer konkurrenskraftig tågmarknad hade nog gynnat slutkunden, det ser vi på sträckan Stockholm – Göteborg där det finns mer än ett tågbolag att välja på.

“Att dela upp bolaget verkar inte vara lösningen på det största problemet för tågresenärerna”

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Att dela upp bolaget verkar inte vara lösningen på det största problemet för tågresenärerna. Tågoperatörernas och därmed kundernas största utmaning, verkar vara att själva järnvägsnätverket som trafikverkat driver. Det kan tyckas onödigt att lösa eventuella distributionsutmaningar innan man löst grundproblemet dvs varför tågen inte går eller försenar sig. Bemanningsproblemet blir inte heller bättre av en uppdelning av säljplatform och operatör. 

Didrik von Seth, vd SRF: Väldigt bra förslag. Ser ingen anledning varför vi skall ha statliga transportföretag.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Ja kanske men det är ju ofta Trafikverket (som ansvarar för spåren) som orsakar problem och förseningar för tågoperatörerna. 

“Innan man tar in fler spelare vore det på sin plats att se till att samarbetet funkar bra mellan de som redan finns”

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Det är redan kaos som det är med Banverk och tågbolag med flera. Innan man tar in fler spelare vore det på sin plats att se till att samarbetet funkar bra mellan de som redan finns. Jag ser bara kaos framför mig utifrån det lilla jag vet. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag håller med er expert. 🙂 

När det gäller citatet ovan tror jag att man ska uttyda det som att folket gillar (älskar/känner kärlek till) tåget men ogillar (hatar) SJ. 

SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

Om jag var vd på SJ skulle jag satsa på följande:

Daniel Atteroth, Internationell försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Fortsatt förnya tågvagnarna samt förstärk servicen ombord (tågvärdarna borde väl kunna göra mer nu när de inte längre kollar biljetter och därigenom också öka intäkterna per kund). Hon bör även se potentialen i den internationella marknaden för transport mellan de skandinaviska huvudstäderna. 

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: En lågpriskalender.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Leverans, leverans leverans leverans, leverans.

Didrik von Seth, vd SRF: Privatisera bolaget. 

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Fixa grunden – satsa på nöjda medarbetare, fräscha tåg och kommunikationsproblematiken med andra berörda parter inom spårtrafiken. Som företag är det lätt att jobba med sina visioner om framtiden och glömma att det är nutiden man måste få att funka. 

“Privatisera SJ och göra hela tågresan till en trevligare upplevelse”

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle: Privatisera SJ och göra hela tågresan till en trevligare upplevelse med fler valmöjligheter och bättre serviceutbud. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Givet det uppdrag SJ har får man nog säga att SJ gör mycket rätt. Resultatet man levererar är ju ett tydligt kvitto. 

Jag menar att det är SJ:s ägare, svenska staten, som borde vilja satsa på att tågresandet snabbt ökade. Då kan man titta på flyget, när det avreglerades. Det har lett till en enorm ökning av flygresandet. Staterna som tog dessa beslut har däremot nästan alla fått stora ekonomiska problem i sina flygbolag som inte klarade konkurrensen. Det visade sig att det marknaden ville ha var inte mer exklusiva lyxflyg utan rejält avskalade lågprisflyg. Jag tror att situationen är ganska lik på tågsidan. De främsta skälet att folk inte åker tåg (förutom att det ofta är slutsålt då man vill åka) är att det är alldeles för dyrt. 

Kinesiskt nattåg

“Vad jag själv skulle vilja se på spåren i Sverige är en snabb utveckling mot stora tåg, där varje tåg tar 2-3 gånger så många resenärer som en X2000”

Staten blir då orolig för hur det ska gå med SJ och väljer att skydda SJ. Strikt formellt är tåget lika avreglerat som flyget, men i praktiken är det en stor skillnad. I Sverige (och motsvarande i andra länder) har det funnits ett tågbolag. Flygbolagen har aldrig dominerat på samma sätt, i synnerhet inte i den internationella trafiken. Det ledde till att ganska få köpte biljetter till flyg hos flygbolaget, de flesta köpte på en resebyrå. Tågbiljetter köpte de allra flesta på stationen. När flyget avreglerades handlade det som nytt bolag bara om att komma in bland resebyråerna (nu ersatta av div sajter) så hade man sin säljkanal. Det nya tågbolaget var däremot inte välkommet att säljas på stationen (som nu heter sj.se i hela Sverige). Det är denna säljkanal som är vallgraven runt SJ-borgen. Om det passar kan SJ fälla ner vindbrygga och vänligt sinnade släpps in, men blir man inte insläppt är det omöjligt att komma in i den befästa borgen. På så sätt har SJ marknaden i sitt järngrepp. Givet de förutsättningar man har och det uppdrag man har skulle jag göra likadant som SJ:s VD. Livet blir då ganska bekvämt (fast det är det aldrig i järnvägsvärlden, man kör t ex på Trafikverkets spår och på de tidtabeller samma verk levererar).

Vad jag själv skulle vilja se på spåren i Sverige är en snabb utveckling mot stora tåg, där varje tåg tar 2-3 gånger så många resenärer som en X2000.Med priser som är så attraktiva att tågen fylls. Vi skulle då snabbt kunna öka tågresandet på den infrastruktur vi har. Om vi kör stora tåg kommer det också att bli lättare att räkna hem investeringar i en utbyggd infra.