Annons:

Premium

Veckans panel om Lisebergs nya hotell, resegarantilagen, DAS menar förstås SAS, Stockholms bästa hotell och flygets framtid i Europa

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Didrik von Seth, vd SRF, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Helene Hofverberg, PR-konsult inom destinationsmarknadsföring Related, Johanna Danielsson, vd Kairos Future, Kajsa Beausang, Chefredaktör/Creative Director JoyVoy

Lisebergs nya hotell i Göteborg rymmer 457 rum.

“Huruvida marknaden tål det är något tiden för utvisa”

Hotellmarknaden i Göteborg har fått många nya enheter sista året. Detta är min analys: 

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director JoyVoy: Att Göteborg har ökat sin attraktionskraft som besöksmål och därmed skapat en större efterfrågan på fler trevliga hotellrum. 

Helene Hofverberg, PR-konsult inom destinationsmarknadsföring Related: Göteborg är väldigt duktiga på att marknadsföra sig och locka till sig stora evenemang så efterfrågan finns helt säkert.  

Didrik von Seth, vd SRF: Tror att Göteborgsområdet har en stor potential att locka turister från framförallt våra grannländer. Valutan spelar inom de närmaste åren en viss roll och byggs till exempel Liseberg ut kommer det att locka turister även längre fram i tiden.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är härligt att det tillkommer nya, fina hotell i Göteborg eftersom det gynnar regionen med både ekonomisk tillväxt och jobbskapande. Hotell blir mer och mer en del av helhetsupplevelsen av en resa så det är positivt med så många fina hotell i Göteborg. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: För oss som rederi & resebyrå är det givetvis bara positivt med ett ökat utbud av nya fina hotell. Huruvida marknaden tål det är något tiden för utvisa. 

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag åker sällan till Göteborg och har inte följt hotellmarknaden. Beslut som togs i goda tider kanske ifrågasätts extra när tiderna blir sämre.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Utanför min kärnkompetens. Min privata fundering är: Vill verkligen så många åka till Göteborg? Botaniska, Trädgårdsföreningen och Götaplatsen är ju jättefint. Och så spårvagnarna. Men måste man bo flera nätter?

LIseberg.
Alexis Barnekow, Chatflights.

“Huvudfokus bör vara att minska de sammanlagda garantibeloppen som arrangörer i Sverige måste ställa”

Detta tycker jag att nya Resegarantilagen bör fokusera på: (Det kommer ett förslag i juni enligt uppgift.)

Helene Hofverberg, PR-konsult inom destinationsmarknadsföring Related: Att skydda såväl konsumenter som småföretagare. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Att jämna ut risken bland samtliga aktörer i resebranschen, i syfte att minska på den idag snedvridna och oproportionerliga risken. Var researrangörer och resebyråer står för hela notan vid ev konkurs av en enskild komponent i paketresan. 

Didrik von Seth, vd SRF: Huvudfokus bör vara att minska de sammanlagda garantibeloppen som arrangörer i Sverige måste ställa. Detta görs bäst via en modell som är en mix av den svenska och danska modellen. Klart lägre enskilda garantier kompletterat med en fond. I tillägg skall kortföretagen kunna få en regressrätt. Även detta minskar arrangörernas totala garanti.  

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Den bör värna om både reseföretagen och resenärerna så att det blir rimligt och rättvist – men hur det ska göras bäst är inte enkelt att svara på. Det ska vara tryggt att resa men det kan bli extremt kostsamt för resetagen om något dramatiskt sker i omvärlden som reseföretagen inte har någon möjlighet att påverka men som de ändå behöver betala för. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Kan inte tillräckligt mycket om detta. Verkar som det på något sätt missgynnar mindre arrangörer jämfört med större. Själva garantin är väl lika för alla. 

SAS flyg

“De flesta kommer nog att fortsätta att flyga SAS”

Nu är det klart att SAS 250 000 aktieägare har förlorat allt. Hur kommer detta påverka bolags framtid?  

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director JoyVoy: SAS verkar ha fler än nio liv, så vi kommer förmodligen att se att SAS lever vidare även efter denna smäll. 

Helene Hofverberg, PR-konsult inom destinationsmarknadsföring Related: Svårbedömt läge, missnöjda aktieägare men kunderna är nog fortsatt nöjda. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Det är svårt att sia i hur de nya stora ägarna kommer att agera. Men klart är hur som helst att dagarna när man eventuellt kunde luta sig mot ”trygga” statliga ägare i ur och skur är slutligen över. 

Didrik von Seth, vd SRF: Tror inte att de 250 000 aktieägarna är fullständigt överraskade över detta. De flesta kommer nog att fortsätta att flyga SAS.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Trovärdighet är det enda man har och detta missöde bidrar ju till urholkningen ännu mer. Väldigt trist.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Att investera i aktier innebär alltid en viss risk och bolag som har problem måste såklart göra vad som krävs för att överleva. 

“Man får nog räkna med att kunskapen om SAS förändrade ägarbild kan dröja något”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Man ska aldrig underskatta kunskapsglappet mellan den stora massan och den egna specialistkompetensen. Fortfarande tror många till exempel att alla tåg och spår i Sverige är SJ. Man har inte snappat att det är Trafikverket och en mängd olika bolag som kör resenärer och gods. Man får nog räkna med att kunskapen om SAS förändrade ägarbild kan dröja något. Men när det går upp för många att SAS inte har något med Sverige att göra kommer det rimligen att påverka preferensen för SAS bland svenska resenärer. 

Tror Norwegian gjorde en miss som 2008 tog bort varumärket Fly Nordic (efter att 2007 köpt flygbolaget med samma namn). Detta varumärke hade kunnat stå mycket starkt när SAS rämnar. Så kan det gå med norsk nasjonalism. Kanske finns möjligheten kvar (man borde ha rättigheterna till namnet fortfarande)?

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

På måndag delar vi ut Wilhelmina Skogh-priser till Stockholms bästa hotell. Detta är mitt favorithotell i huvudstaden. Gärna med en motivering.

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director JoyVoy: Det känns nästan fuskigt att säga Ett Hem, men det går ju inte att bortse från att det är en ljuvlig plats på jorden. Smakfullt, mysigt, exklusivt, tillåtande, grandiost, småskaligt – allt på samma gång. 

Helene Hofverberg, PR-konsult inom destinationsmarknadsföring Related: Hotel Esplanade, en liten ”doldis” på Strandvägen. Fantastiskt läge och lyxig inredning med klassisk svensk design. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Scandic Downtown Camper! Stena är Scandics största enskilda ägare:-)

Didrik von Seth, vd SRF: Svårt att slå atmosfären på Grand Hôtel Stockholm

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag gillar Radisson Blu – oavsett stad

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Hotell Diplomat för sina fina rum, fantastiska service och oslagbara läge på Strandvägen. Hela hotellet andas klassiskt svenskt med tidlös design.  

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag bor av förklarliga skäl väldigt sällan på hotell i Stockholm. För några år sedan bodde jag på Marina Tower. Byggnaden, som är den gamla ångkvarnen, har en spännande historia och är vacker och ligger vackert. Åt en magisk chokladdessert minns jag. Men lite off. Den närbelägna busshållplatsen Saltsjöqvarn har dock ratingen 4,5 på Google, vilket får anses vara bra för en busshållplats…

“Man aldrig skall underskatta rika gubbars Biggles komplex”

Detta tror jag om flygets utveckling i Europa:

Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director JoyVoy: Eftersom vi inte kommer att sluta flyga hoppas jag att såväl konsumenter som EU ställer höga krav på flygbolagen för en hållbar omställning i verksamheterna. 

Helene Hofverberg, PR-konsult inom destinationsmarknadsföring Related: Stora etablerade bolag med solid ekonomi kommer klara sig bäst. 

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Mest spännande är nog nya aktörer som kommer in från sidan och utmanar de gamla bolagen. Precis som Tesla utmanat bilindustrins jättar lär bolag med sitt ursprung inom grön teknik utmana gamla sanningar inom flygindustrin. Ett bättre samspel mellan olika transportslag är också att vänta, eftersom det krävs för att nå klimatmålen. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Det logiska är att det borde ske en konsolidering. Men min gamle chef Anders Holst lärde mig en gång att man aldrig skall underskatta rika gubbars ”Biggles komplex”. Därmed torde nya bolag fortsätta att dyka upp om anda konsolideras. 

Didrik von Seth, vd SRF: Jag tror att vi framförallt i norra Europa kommer att se en konsolidering i takt med att stater släpper sina ”National Carriers” 

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: De stora jättarna kommer att behöva ompröva sin affärsidé. Kunderna beter sig annorlunda idag och man måste kunna anpassa sig till det snabbt och effektivt. Men som det oftast är med jättar – de är svårrörliga och inte så snabba.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det råder hård konkurrens så det är viktigt att ha både bra priser och en bra produkt samtidigt som hållbarhet måste stå i fokus. Nu är flyget tillbaka på ungefär 80% av 2019 års nivåer och det mesta tyder på en positiv utveckling för flyget. 

“Av någon anledning älskar stater att vara direkt operativa i två branscher: Flyg och tåg (väg och sjö är ointressanta). Oklart varför”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Privatresandet kommer att öka men priserna kommer att gå upp en del. För svenskars resande mer specifikt kommer resviljan att påverkas av den svaga kronan (och givetvis räntor, inflation etc). Den politiska risken är för stor att ge sig på flyget nu när det har blivit ett masstransportmedel, trots flygets miljöpåverkan. Nattåg kan konkurrera endast på vissa delmarknader och det ligger många år in i framtiden innan det kan ens bli ett marginellt inslag i internationell trafik.

Sedan håller jag med Johan Lundgren. Av någon anledning älskar stater att vara direkt operativa i två branscher: Flyg och tåg (väg och sjö är ointressanta). Oklart varför. 

Kuriosa: Det tydligaste exemplet som visar att staten som ägare inte leder till bättre produkter är när olika delar av det tyska bilföretaget Auto Union hamnade i DDR och i Västtyskland. I väst utvecklades det privat till Audi. I DDR bedrevs det som statligt bolag och byggde Trabanter. Man fick vänta flera på att få köpa sin Trabant dessutom (det fanns ju ingen konkurrens så man hanterade efterfrågan med kösystem). Det hade väl varit OK att bilarna såg töntiga ut (men på något trippelironiskt sätt coola) och bara gick i 100 om de hade varit enormt säkra och maximalt miljöanpassade. Men den lilla tvåtaktsmotorn var en miljökatastrof och bilens kaross var inte av stål utan av ett material som kallades duroplast.