Annons:

Premium

Veckans panel om januari, konjunkturen, alkohol, Kastrup och Grand Travel Award!

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian, Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Didrik von Seth, vd SRF, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Johanna Danielsson, vvd och senior partner Kairos Future

”Kan vi enas om att kollektivt chilla oss igenom den här perioden så går den lättare över”

Här spenderade jag mina pengar i januari:

Johanna Danielsson, vvd och senior partner Kairos Future: Bland annat Bank Hotell – riktigt bra mat och service!

Didrik Von Seth, vd SRF: Eftersom jag tar panelsvaren på allvar kollade jag mitt kontoutdrag: Hemförsäkringen, nytt kylskåp då den gamla pajade, familjemedlemskapet i golfklubben och andra vanliga utgifter. För lite på nöjen och god mat.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Solcellspaneler till huset.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Räntor, el, gas och resor.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Hos Vattenfall 🙁

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Bostad och fritidshus 26 %, Hushåll 2%, Mat och dryck 16 %, Transport 22 %, Nöje och shopping 31 %(!), Övrigt 3 %. Nöje och shopping innehåller vad som på redovisningsspråk brukar kallas förutbetalda kostnader, bland annat tidningsprenumerationer och diverse betalningar för sportlovsresa. Alltså verklig konsumtion under januari var lägre.

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Restaurangbesök och hotellnätter. 

”Det blir hård konkurrens om konsumenternas pengar”

Och detta tror jag när det kommer till den ekonomiska utvecklingen i Sverige de närmaste sex månaderna:

Johanna Danielsson, vvd och senior partner Kairos Future: Att man som företagare (och även privatperson) behöver förbereda sig genom att genomlysa effekterna av flera olika scenarier för att ta höjd för olika utfall.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Det blir hård konkurrens om konsumenternas pengar. Men så länge som arbetslösheten inte stiger kraftigt och konflikten i Ukraina inte breder ut sig, så finns det anledning till viss optimism. 

Didrik von Seth, vd SRF: Inflationen planar ut under våren och elpriserna kommer ner till rimligare nivåer under sommaren. Räntorna kommer dock att ligga på en hög nivå resten av året för att därefter sakna börja gå ner. 

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Det här är ju jättesvårt, men ju mer panik det blir desto sämre blir det ju. Kan vi enas om att kollektivt chilla oss igenom den här perioden så går den lättare över. Det är väl lite som att sitta i en båt när det blåser lite. Om alla kan sitta stilla och ta det lugnt så kommer man till hamn snabbare och lugnare. Det hoppas jag. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag tror att det blir en mild lågkonjunktur men allt är väldigt svårbedömt med tanke på de oroligheter som pågår i omvärlden. 

”Hushållen är superpessimistiska men dövar tydligen sin ångest med fortsatt konsumtion”

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Ekonomin kommer förmodligen att fortsätta att gå ner med inflation och höga räntor kommande sex månader, men det verkar ändå plana ut och kanske inte bli så illa som man trodde för ett halvår sedan. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Vi har väl aldrig haft en lågkonjunktur som har varit så inväntad som denna. Om räntorna går upp tre gånger, det vill säga 200 procent och bopriserna sjunker bara 20 procent, därpå en inflation med tvåsiffrigt procenttal måste det helt enkelt leda till minskat konsumtionsutrymme. Hushållen är superpessimistiska men dövar tydligen sin ångest med fortsatt konsumtion och genom att diskutera domedagsscenarier över en öl med kompisar. Lågkonjunkturen tycks inte riktigt vilja ta fart på allvar. Alla (i alla fall jag) undrar: varför?

Till slut måste konjunkturen ändå börja knapra i sig det yttersta av meningslös konsumtion, som till exempel designchoklad. Vi får se, om Lakrids-Bülow får finansiella problem är det en kanariefågeln som faller död ner i konjunkturgruvan. Då gäller det för oss andra att ta oss ut därifrån fort!

Hur kommer denna utveckling att påverka reseindustrin?

Johanna Danielsson, vvd och senior partner Kairos Future: Några aktörer i branschen påverkas mer än andra. För de flesta – från dryckesproducenter till restauranger hanteras utvecklingen genom att ställa om till attraktiva alkoholfria alternativ. Så länge människor fortsätter vilja umgås, äta och dricka ute är ju ingen kärnaffär hotad. För vaktbolagen sjunker kanske efterfrågan på ordningsvakter – i just de här sammanhangen.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Man måste väl ändå säga att nyktra kunder får anses vara bra. Folk lever längre om de super mindre och det gör att de kan resa mera!

Didrik von Seth, vd SRF: Jag tror att för de flesta är nog inte alkoholkonsumtion det primära syftet med resan. Jag tror tvärtom att mer kvalité och mindre kvantitet gör att inte minst den framtida svenska  gårdsförsäljningen kommer att påverka turismen positivt.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag tror inte att det kommer att påverka den nämnvärt. Människan har alltid ett behov av att resa och uppleva saker. 

”Grisfesterna blir inte det de en gång var”

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Möjligtvis kommer det att påverka ”bonusresorna”, dvs weekendresor och liknande småresor man kastar in för nöjes skull, som man hade unnat sig i en blomstrande ekonomi, men jag tror inte att man avstår från den stora sommarresan. Erfarenheten säger att man drar in på sällanköpen, som en ny bil eller tv, innan man ställer in den efterlängtade semesterresan. Däremot är det förmodligen många som sänker standarden på resan och blir mer prismedvetna, vilket är fullkomligt sunt och rimligt. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Inte alls.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Grisfesterna blir inte det de en gång var.

Riche i Stockholm är Viggo Cavlings favoritbar.

Min favoritbar i världen. Gärna med en motivation.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Inget jag tänkt på speciellt mycket. Som finne kan man konstatera att kvantitet alltid går före kvalitet när det gäller alkohol och därmed blir tillgängligheten viktigare än själva stället!

Didrik von Seth, vd SRF: Birdland i New York. Världsklass på jazzmusiken

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag är nog inte så världsvan att jag har en favoritbar i världen. Jag har knappt en favoritdestination 🙂

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: The Crown & Anchor i Monterey, CA, USA. Under de år jag bodde där var detta som stammishaket i tv-serien Cheers/Skål, där man alltid träffade på en bekant och kunde dyka upp ensam och vara bland vänner. Stämningen var toppen, men huruvida de kunde skaka en fin drink vet jag ärligt talat inte, jag beställde nog faktisk bara öl. Men jag gör nog klokt i att aldrig återbesöka den och förstöra ett fint minne. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Rainbow Room i New York för den häftiga miljön och den magiska utsikten. Men den har tyvärr stängt.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Oyster bar. Kan det bli bättre? Ostron, champagne, fantastisk miljö. Och du är på en järnvägsstation! Dessutom är du faktiskt i New York och det är inte dumt det heller.

Pontus Frithiof

Krögaren Pontus Frithiof. Han ska ha en eloge för att han orkade hålla ut och hålla öppet restaurangen ’Pontus in the Air’ på Arlanda under hela pandemin trots att det bitvis knappt fanns någon flygtrafik”

Grand Travel Award är om två veckor. Jag vill ge ett pris till följande i reseindustrin:

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Jag tycker nog att min ägare Dan Sten Olsson är värt ett pris. Jag känner ingen annan som gjort lika mycket för besöksnäringen i Sverige som han.  

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Krögaren Pontus Frithiof. Han ska ha en eloge för att han orkade hålla ut och hålla öppet restaurangen ”Pontus in the Air” på Arlanda under hela pandemin trots att det bitvis knappt fanns någon flygtrafik. Det är en restaurang som satt Arlanda på kartan på ett sätt som ingen annan har lyckats med, men som tyvärr tvingas stänga på grund av en tolkningsfråga av ett hyresavtal. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Eftersom vi inte har någon turistminister tycker jag att priset ska gå till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson. Han är positivt inställd till flyget och är lösningsorienterad vad gäller flygets möjligheter att ställa om till mer hållbart resande. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag tycker att jag tjatar om Snälltåget som är kreativa när det gäller spännande tåg till fjällen, Oktoberfest, Alperna och självklart också till Berlin. De behöver allt stöd de kan få nu när SJ tar upp en inte helt schysst konkurrens mot denna lilla entrepenöriella ”gerilla” i det gigantiska delstatliga franska bolaget Transdev.