”Visit Swedens pengar till marknadsföring av Sverige borde kraftigt ökas”
Denna utmaning i reseindustrin tycker jag att vår nya regering ska ta tag i omgående:
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Slopa flygskatten! Klimatdebatten är självklart viktig för oss men det finns andra, bättre åtgärder, som skulle gynna både klimatet och oss företagare inom resebranschen. Inrikesflyget står för mindre än 1 procent av Sveriges samlade utsläpp av växthusgaser och globalt står flyget för cirka 2 procent av världens utsläpp samtidigt som flygskatten skadar resebranschen och även i förlängningen, svensk ekonomi.
Mats Nyblom, vd SRJ (k): Svårt, jag gissar att statskassan är rejält urvriden efter att allt i Tidö/slotts-avtalet är genomfört så jag tror inget som rör reseindustrin får kosta pengar. Får väl bli någon form av regeländring eller förenkling som syftar till att få hit utländska besökare.
Den största hjälpen man redan fått är väl den svaga kronan. Kanske galen expansiv finanspolitik kan hjälpa, då lär kronan fortsätta att dyka. (Kronan är alltså redan rekordlåg, i Storbritannien rullar huvuden eftersom pundet anses ha havererat. Ändå står pundet 6 procent högre mot den svenska kronan jämfört med för ett år sedan. I Sverige rullar däremot inga huvuden p g a något kronhaveri…)
Vill man vara lite humoristiskt cynisk kanske man kan tänka sig att week-ender med all-inclusive-jakt på slott momsbefrias.
”Slopa flygskatten!”
Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Visit Swedens pengar till marknadsföring av Sverige borde kraftigt ökas, till att motsvara vad de andra Nordiska länderna lägger per capita på attrahera folk till sina länder.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag kommer faktiskt inte på något bra så här på rak arm
Didrik von Seth, vd SRF: Ta fram en strategi för reseindustrin och besöksnäringen värt namnet. Slopa flygskatten och underlätta för övriga svenska turismnäringen att vara konkurrenskraftiga
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Hjälp hela branschen att ställa om till ett hållbart resande så att inte flygskam kommer tillbaka. Vi behöver incitament och reformer för att snabba på omställningen. Ta bort flygskatten eller öronmärk den till satsning på storskalig produktion av hållbara bränslen. Danmarks statsminister Mette Fredriksen har sagt att ”Att resa är att leva” – och jag hoppas att den nya regeringen vill underlätta mobilitet och satsar på att öka tillgängligheten till/från Sverige.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: God tillgång och pris på grön el.
Det är en nödvändighet för att vi ska klara den gröna omställningen av vår industri, att bla kunna producera SAF bränsle så krävs stora mängder grön el.
”Jag tycker synd om lokalbefolkningen som får en mycket liten del av pengarna som resenärerna spenderar på sin semester”
Detta tycker jag om All Inclusive-semester:
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: All Inclusive tillåter dig att slappna av och njuta av din semester och samtidigt inte behöva oroa dig för ekonomin. Du behöver inte tänka på var du ska äta eller om du behöver boka bord och du har full koll på dina utgifter. För mig är detta ett perfekt val när man bara vill njuta på sin semester och ha kvalitetstid med familjen.
Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Jag tycker synd om lokalbefolkningen som får en mycket liten del av pengarna som resenärerna spenderar på sin semester.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag personligen älskar All-inclusive. Det är praktiskt när man ska resa med barn. Men jag har också varit på resorts i min ungdom med all – inclusive för bara vuxna och det var också barnsligt bekvämt men lyxigt och väldigt avkopplade.
Didrik von Seth, vd SRF: Perfekt för familjer som vill ha koll på utgifterna och fullständigt koppla av. Personligen föredrar jag lite mer varierat utbud.
”Härligt när barnen är små men det kan bli lite långtråkigt och enformigt”
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Härligt när barnen är små men det kan bli lite långtråkigt och enformigt – om man ska bo på All Inclusive rekommenderar jag riktigt stora hotell där man kan välja olika restauranger varje dag. När man reser vill man se och upptäcka orten man är på och då måste man ta sig utanför hotellets område – så om man vill bo på All Inclusive får man skippa en och annan måltid som ingår.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Personligen tycker jag hybrid inclusive är den bästa lösningen, dvs att frukost ingår, lunch och middag 5 dagar i veckan ingår med måltidsdryck. Då har man tid att testa utbudet utanför hotellet och utforska destinationen, utan att känna att man ”vaskar” luncher eller middagar.
Mats Nyblom, vd SRJ (k): Har aldrig åkt på någon. Jag är fel person för detta.
Eftersom det finns måste det finns efterfrågan. Vad är rationalen? Är alla transaktionskostnader så höga att det finns en reell besparing? Är det så att man konsumerar mycket mindre än man tror? Hämtar man själv i barer etc (personalbesparing)?
Själv skulle jag fundera mycket på vilken kvalitet det är som ingår. Ostron och champagne? Tyvärr, det vi kan erbjuda är fiskpinnar och lokalt lågprisöl. — Det låter som en skräcksemester…