“Hotellet ska vara en upplevelse”
Detta är mina tankar om hotellindustrins utveckling i Norden:
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Det känns som att man sneglar mer och mer på hotellindustrin utanför Norden, och satsar på att hotellet ska vara en upplevelse i sig, med fler unika hotell med olika karaktär och personlighet. Det är något jag själv söker när jag reser och jag är villig att betala mer för att bo på ett roligt hotell. Generellt är hotellstandarden hög i Norden, men det är först senaste decenniet som det poppat upp mer udda skapelser. Kul, säger jag.
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Jag tror inte att Norden någonsin kan bli lika intressant som destination jämfört med till exempel. Spanien eller Italien, men jag tror att Norden kommer att växa snabbare än andra marknader. Dels pga klimatet, det är för varmt på kontinenten, men också på grund av naturen.
“Den stora utmaningen för de små aktörerna är som vanligt att nå ut till marknaden”
Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Revpar påverkas ju av efterfrågan och därmed påverkas priserna. Det är marknaden som styr. Hotellen som klarar sig bäst är de med ett tydligt koncept, bra läge och erbjudande som tilltalar både leisure och business. Ingen rocket science. Den nordiska hotellmarknaden utvecklas hela tiden med nya spännande koncept. De stora aktörerna arbetar ju hela tiden med utveckling och deras utmaning är att kombinera stordriftsfördelarna och samtidigt ge kunderna unika upplevelser. Den stora utmaningen för de små aktörerna är som vanligt att nå ut till marknaden. Många gör det bra och generellt blir aktörerna proffsigare. Spännande att följa utvecklingen.
“Är tyvärr lite orolig för nästa år”
Didrik von Seth, vd SRF: Är tyvärr lite orolig för nästa år. Fortsatt svag tillväxt med ytterligare minskad disponibel inkomst för hushållen riskerar slå mot hotellmarknaden. Tror både privat- och affärsresandet kommer att minska något.
Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: Optimistisk
Fredrik Kämpfe, branschchef SFB: Kedjor är bra men jag tror att fristående guldklimpar kommer starkt.
Lotta Giesenfeld Boman, VD/Ägare, Sigtunahöjden Hotell & Konferens AB
“Saknar mångfalden, det individuella, ovanliga och hållbara”
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: För enkelriktad med några stora drakar. Saknar mångfalden, det individuella, ovanliga och hållbara. Människor är villiga att betala för det unika. Vi är ett exotiskt land som borde höja priserna, erbjuda hållbara, exklusiva upplevelser som hellre driver färre besökare till ett högt pris än många till ett lågt pris. Tänk water mindfulness, skog och natur.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Omställning mot leisuresegmentet pågår och är nödvändig. De som jobbar med systematisk omvärldsanalys har ett försprång i att tidigt förstå vart marknaden är på väg. Long-haul dröjer ännu. Mysfaktorn ökar i betydelse. Holistiskt platsutvecklingstänk tillsammans med andra aktörer ger fördelar.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Hotellbranschen hade det väldigt tufft under pandemin men har lyckats väldigt bra med återhämtningen – det verkar bokas hotellrum som aldrig förr. Det kommer att finnas ett stort intresse för att bo på hotell i Norden både nu och i framtiden – och det gäller både privat- och affärsresenärer.
“Jag imponerad av alla nya och bra koncepthotell som öppnat runt om i Norden”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag imponerad av alla nya och bra koncepthotell som öppnat runt om i Norden, som till exempel Draken, Jacy´s, Sommerro, Villa Dagmar med flera. Överlag tycker jag vi har mycket att vara stolta över gällande hotellprodukten och servicenivån på våra hotell här i Norden. Det kommer att attrahera både inhemska gäster men säkert också flera utländska.
“Lågpris kommer sannolikt att växa”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Man får nog dela in den i olika segment.
Ett segment är Business, som består av tjänsteresor och konferenser. Där tror jag tjänsteresor kan gå ner, medan konferenser kan komma att öka. Man vill då man väl ses ha mer kvalitetstid.
Det andra segmentet är leisure. Lågpris kommer sannolikt att växa och jag tror att det kommer att drivas mot ännu mer automation och eget arbete. Det vill säga automatisk in- och utcheckning och att du inte får städning och bäddning under din vistelse (vill du ha det så får du betala tillägg). Vi har sett en liknande utveckling inom till exempel lågprisflyg. Dessa hotellgäster har shopping, klassiska sevärdheter, barnaktiviteter och enklare underhållning som mål
Sedan har vi leisure premium (och lyx) där framförallt premiumsegmentet kommer att växa. Lågprissegmentets tillväxt kommer bidra till att också premiumsegmentet växer. Detta segment drivs av att distansera sig från lågpris och har som mål autencitet och kultur och liknande. vsta) har gått från 11 procent till 6 procent, en halvering. De är nästan bortsopade från banan…
“Det kommer alltid att finnas människor som har råd att betala, men med sociala medier som skyltfönster för hur ett lyckligt liv ska levas känns det som fler och fler både inspireras och prioriterar flådiga resor”
Detta tror jag kommer att hända inom premiumresor:
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Jag tror att den kommer att öka. Det kommer alltid att finnas människor som har råd att betala, men med sociala medier som skyltfönster för hur ett lyckligt liv ska levas känns det som fler och fler både inspireras och prioriterar flådiga resor. Om man sen får ta sms-lån för att resa eller äta nudlar i veckorna, är det en annan femma.
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Resor kommer bara att öka och premiumresor kommer inte att minska i andel. Resor som koncept har världens starkaste reklampelare – Instagram. Man är konstant bombarderad av ”reklam” för resor. Inget är starkare än resebehovet och det kommer bara att öka.
Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Fortsatt ser vi att kunderna söker unika upplevelser. Jag upplever att man hela tiden söker det unika och genuina både i upplevelser i Norden men också på resmål långt bort. Efterfrågan kommer att finnas kvar länge.
Didrik von Seth, vd SRF: Vi ser ett delvis nytt kundbeteende i det segmentet efter pandemin. De som har råd tänker ”varför vänta med denna resa”. Det kan komma en ny pandemi eller något annat. Bäst att passa på”. Därmed tror jag att vi kommer att få se att lyxsegmentet kommer att öka sin andel framöver.
Fredrik Kämpfe, branschchef SFB: Mer av den sorten. Och Champagne.
Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: Det kommer garanterat att öka globalt.
“Se på Costa Rica – de har nåt där som jag tror blir mer och mer attraktivt”
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Se på Costa Rica – de har nåt där som jag tror blir mer och mer attraktivt. Sen kan det vara premium att få vistas på en fjälltopp, i skärgården, eller uppleva lokal mat. Det blir väldigt subjektivt vad premium innebär.
“För ‘nya’ marknader som Kina och Indien är premium nära förknippat med klassiskt femstjärniga, lyxiga varumärken, champagne och kaviar och liknande”
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Premium utvecklar sig åt olika håll beroende på marknadens mognad. För ”nya” marknader som Kina och Indien är premium nära förknippat med klassiskt femstjärniga, lyxiga varumärken, champagne och kaviar och liknande. För erfarna resenärer är premium allt mer förknippat med exklusivitet i bemärkelsen unikt, ”backstage”, det vill säga. utvalt för mig, intressanta möten mm. Kan vara femdagars hundspannstur på fjället eller en guidad expedition i Nordiska museets enorma magasin – jag hittar på nu för att visualisera :-).
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kommer alltid att finnas en efterfrågan på premiumresor och det kan hända att efterfrågan blir större de kommande åren. Några kanske väljer att resa lyxigare när de väl reser medan andra föredrar att resa billigare och fler gånger.
“Man ska komma ihåg att det kärvare ekonomiska läget inte drabbar alla”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: På Ving ser vi att det fortsatt finns en hel del människor med pengar och som verkligen prioriterar högklassiga och unika semesterupplevelser och har råd att betala. Man ska komma ihåg att det kärvare ekonomiska läget inte drabbar alla.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Utgår jag från mig själv så är svaret att min plånbok och premiumresor inte är koordinerade just nu. Om de någonsin kommer bli det. Utgår jag från hur samhället mår enligt Riksbanken (eller hur Riksbanken vill att vi ska må) så är svaret – ingen matchning där heller. Utgår jag från sociala medier och influencers enorma påverkan på oss och hur livet ska levas, kan man dra slutsatsen att många kommer att göra precis vad som krävs för att kunna inkorporera premiumresor i sina liv/instagramflöden.
“Kunde konstatera att det går att få ett dubbelrum på hotellet för 3785 SEK/natt”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Catenaccis hotell på Mallorca är väl mer premium än lyx. Kunde konstatera att det går att få ett dubbelrum på hotellet för 3785 SEK/natt (visserligen bara 17 m2). Lyx är väl några snäpp ovanför detta. Sajten jet-finder riktar sig däremot till lyx-segmentet, det vill säga de som anser att privat-jet är det rimliga sättet att förflytta sig. De listar även de fem mest läsvärda privatjet-magasinen. Min personliga favorit är Elite traveller, med undertexten ”responsible luxury lifestyle”.
Nu till premium. Jag tror alltså (som jag nämnt ovan) att lågpris kommer att fortsätta att växa. Inte minst i Asien (där ju mer än hälften av jordens befolkning bor). Redan nu tycker många turister att det är för många turister på olika resmål. Ökar antalet ytterligare och dessutom med ett allt större inslag av utomeuropeiska turister (på europeiska resmål) tror jag att detta kommer leda till en reaktion där en växande grupp resenärer kommer att känna ett behov av att distansera sig från denna stora grupp. Ledorden för detta premiumsegment kommer att bli autencitet och kvalifikation. Dvs turister som i sin resa försöker få en djupare förståelse för resmålet och inte främst personlig förströelse.
Här finns självklart en möjlighet att möta denna ökande efterfrågan med attraktiva erbjudanden.
Mallorca har lett utvecklingen inom turism i 150 år. Detta tycker jag om Mallorcas vägval just nu med färre turister som betalar mer:
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Jag förstår tanken. Om man har lyxen att kunna välja sin kund, så är det förståeligt att man föredrar den som kommer att spendera mer pengar. Sen kan man ju fundera på hur roligt det blir på ett resmål om allt ska vara svindyrt eller när alla besökare är likadana. En skön blandning och variation av människor, hotell, restauranger och uppleveseutbud är ju intressantare.
“Vi kommer se mer av semesterdestinationer som ökar priserna för att hindra för stora turistvågor”
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Det är bra. Vi kommer se mer av semesterdestinationer som ökar priserna för att hindra för stora turistvågor. Vi har bara sett början, vänta bara tills Indien och Kinas medelklass börjar resa på allvar.
Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Det här vägvalet gjorde Mallorca för länge sedan och har under lång tid arbetat för att attrahera den mer köpstarka publiken. Jag älskar Mallorca och tycker att de fortsätter att utvecklas i rätt riktning.
Didrik von Seth, vd SRF: Helt rätt. Mallorca påbörjade denna resa för ett par decennier sedan.
Fredrik Kämpfe, branschchef SFB: Maillis är alltid Mallis.
Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: Vettigt
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Helt rätt.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det är en utveckling de jobbat på i över 20 år. Helt nödvändig.
“Lite märkligt – som turist vill man ju känna sig välkommen”
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Lite märkligt – som turist vill man ju känna sig välkommen. Att Mallorca vill ha färre turister som betalar mer känns inte schysst mot resenärerna – de kanske väljer att då åka någon annanstans istället där det är billigare och mer välkomnande.
“Det inte ska tolkas som att Mallorca nu ska bli en renodlad lyxdestination…”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det är en ganska naturlig utveckling och som har pågått över tid, att man gärna vill öka kvaliteten och betalningsviljan för de besökare som reser till PMI. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att föra fram att det inte ska tolkas som att Mallorca nu ska bli en renodlad lyxdestination med betydligt färre besökare. Mallorca kommer fortsatt vara den enskilt största sommardestinationen för svenskar. Vidare gör man ett bra jobb att utveckla turismen i för och eftersäsong med massa bra golfbanor, padel, vandring, kultur, gastronomi, yoga etc.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Om det funkar är det en win win för alla tycker jag. Befolkningen, turisterna och miljön.
“Om jag har förstått det rätt driver till exempel samerna och Thailand en liknande linje”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Om jag har förstått det rätt driver till exempel samerna och Thailand en liknande linje. Kort sagt där man bor vill man inte ha en för stor volym turister, men man vill ändå tjäna en bra slant. Då hägrar premiumsegmentet. Det är generellt enklare att få en bra marginal i premium, men lågpris kan vara väl så lönsamt om man bara får upp volymen, titta bara på Ikea och HM.
Jag förstår Mallorcas ambition, men inte riktigt hur det ska gå till. Lyckas man att definiera en hel destination som premium kommer det attrahera denna grupp av resenärer. Frågan kan också vändas om: Kommer vissa destinationer bli ”lågpris-getton”? Vilka blir de i så fall? Hur kommer de att se ut?
Hit reser jag på jullovet:
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Khao Lak, Thailand. Nu ska barnen få lära sig att äta stark mat!
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Skåne
Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Frankrike
Didrik von Seth, vd SRF: Vet inte än. Kanske blir det något spontant.
Fredrik Kämpfe, branschchef SFB: Isrinken på hemmaplan
Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: St.kitts and Nevis
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Svenska fjällen – Bydalen <3
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Inte spikat än
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Skidåkning i Andorra
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Cabo Verde
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Inga resor inplanerade men eftersom Riksbanken lämnade räntan oförändrad så känns det lite lockande. London hade varit fint under mellandagarna.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag reser inte på jullovet.