“Tror Scandic har en ljus framtid”
Detta tänker jag om Scandics nästa 60 år:
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Kul att de har klarat så många år och kunnat fortsätta expandera i Skandinavien.
Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig Ticket: Jag tror att det fortsatt kommer gå bra för Scandic, de har ett bra utbud för affärsresenären såväl som turisten.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tror dom har en ljus framtid. Behovet att resa, mötas och umgås kommer inte att försvinna de kommande 60 åren och ersättas med umgänge i till exempel Metaverse. Scandic är bra positionerade med en massa hotell runt omkring i Norden.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Jag gillar Scandic, bolaget känns tryggt och framåtlutat på samma gång. Signaturhotellen är roliga och jag hoppas personligen på många fler sådana de kommande 60 åren.
“Scandic kommer att fortsätta att växa. Man är oerhört duktiga på kostnadseffektiv drift”
Kjell Jakobsson, ägare, Room Republic: Scandic kommer att fortsätta att växa. Man är oerhört duktiga på kostnadseffektiv drift. Men om man ska försvara sin plats måste man göra kedjan mer spännande och attraktiv för att locka nya målgrupper.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: 60 verkar vara det nya 40 så jag tror att framtiden bjuder på mycket spännande saker för Scandic.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Inte så mycket personlig anledning att fundera över detta. Hela resebranschen går väl mot mindre business och mer leisure som väl i praktiken innebär att det ska vara rent och snyggt men inga kostsamma personalmässiga krusiduller. Jag tänker till exempel (och det gäller inte bara Scandic) att man tar en incheckningsavgift (för städning etc) och sedan ett löpande nattpris (men då ingår ingen städning eller bäddning under vistelsen).
Didrik von Seth, vd SRF: Tror att Scandic har en potential och vilja att växa geografiskt. Med andra ord expandera utanför Norden, primärt i Europa.
Varför ska man köpa resor, hotell och en semestervecka via en resebyrå när det finns Google?
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det finns resenärer som tycker att det är tryggt och bekvämt att kunna köpa via en resebyrå och samtidigt kunna ställa alla frågor i samband med att de bokar en resa. Jag tror att det kommer att behövas flera möjligheter att boka resor på och som passar den enskildes behov.
Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig Ticket: Service och kompetens. Efter pandemin så vill kunden ha information snabbt och enkelt, det är något resebyråerna kan erbjuda, vare sig det är innan resan eller under resan. Men det är även personligt och genuint. Alla kan googla sig till att Gdansk är en bra weekendstad, eller att Cypern är soligt, men om man är ute efter dolda pärlor så kommer man inte hitta det på Google, för ingen dold pärla dyker upp i resultatet på Google.
“Alla kan googla sig till att Gdansk är en bra weekendstad, eller att Cypern är soligt, men om man är ute efter dolda pärlor så kommer man inte hitta det på Google, för ingen dold pärla dyker upp i resultatet på Google”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Fler upptäcker att det är smart, att som nu i besvärliga tider, vända sig till ett proffs som hjälper till om det är något som strular, tex ett inställt flyg eller överbokat hotell.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Samma svar som ovan: Jag tycker att det är vettigt att be en expert om hjälp med en tjänst eller vara om man känner att man saknar kunskapen. Resebyråerna har absolut ett existensberättigande och funktion även framöver, trots att vanligt folk numera kan boka sina resor själva. Det handlar inte längre om att skaffa biljetten och hotellrummet, det handlar om service, kunskap, trygghet och rådgivning.
“…det är vettigt att be en expert om hjälp”
Kjell Jakobsson, ägare, Room Republic: Tryggheten att få hjälp om det händer något under en resa.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Mycket bra fråga! Jag kan faktiskt gilla den där personliga servicen man får av en resebyrå. Semestern börjar redan där kan jag tycka. Lite old school kanske men det passar en del.
Det är tryggt, man kan ställa massa frågor och kanske köpa en upplevelse man inte trodde att man behövde.
Didrik von Seth, vd SRF: Inte minst pandemin har visat att kunder efterfrågar en resebyrå. Självbokning via sökmotorer tenderar att i slutändan bli dyrare inte minst när störningar inträffar.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det har jag också undrat…
“Jag kan gärna kolla på jämförelsesajter för att hitta hotell och se priser – men sedan bokar jag alltid direkt via hotellet “
Detta tycker jag om Booking.com och liknade hotellbokningssidor.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag kan gärna kolla på jämförelsesajter för att hitta hotell och se priser – men sedan bokar jag alltid direkt via hotellet – antingen via telefon eller online. Booking.com tar höga avgifter från hotellet så det är alltid bättre att boka direkt hos hotellet. Samma sak gäller för flygbolag – boka helst direkt hos flygbolaget.
Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig Ticket: Bra sidor som enkelt visar vad som finns tillgängligt, men samtidigt som de växer måste deras ansvar växa i takt med det. Konkurrens är bra för slutkunden så att hen kan göra ett informerat val.
“…de har skapat en riktigt smidig och enkel användarupplevelse för kunden”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tycker de har skapat en riktigt smidig och enkel användarupplevelse för kunden. Men deras provisioner är alltför höga vilket också återspeglas på priset till kund. Tror allt fler väljer att kolla direkt med hotellets sajt, för ingen vill ju betala för mycket. Men då behöver också hotellens egna siter bli en hel del bättre.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Jag använder dem för snabba jämförelser, men själva bokningen gör jag alltid hos hotellet. Jag är ganska picky med hotellval och jag vill att de hotell jag bokar ska uppskatta mig så mycket som möjligt som kund och därmed få tillgodogöra sig hela summan.
Kjell Jakobsson, ägare, Room Republic: Även om det tar emot att erkänna så är det ett enkelt sätt att boka hotell till fördelaktiga priser och förmåner.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag är ett stort fan av Booking.com. Enkelt och smidigt.
Didrik von Seth, vd SRF: Fördelen med Booking är deras sökfunktioner med bra filter samt stora utbud. Dock finns det andra, nischade, alternativ som är bättre.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tycker de är bra. Även om de har algoritmer som gynnar vissa hotell känner jag att en främmande människa har ännu mer ogenomträngliga egna agendor när det kommer till att rekommendera och föreslå. Du kan ju söka vi kartor och filtrera på längden och bredden. Tillgång till olika former av rating och bilder. Ger ett bra underlag för ett val. Ofta är väl utbudet nästan större än man önskar…
Använder hotels.com allra oftast som har ett fungerande program att man får den elfte natten gratis (egentligen en rabattkupong som är en 1/10 av de tio senaste nätternas pris). Är straight forward och enkelt att använda. Det enda incentive-system jag använder.