”Reslusten är fortsatt stark och det gör att jag tror många kommer välja charter som det trygga valet”
Så kommer den skandinaviska charterbranschen att utvecklas de närmaste åren:
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Tror på både en ökad konsolidering med riktigt stora europeiska/globala bolag och mindre, nischade och specialiserade bolag.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag tror på chartern som koncept då det är djupt rotat i den svenska kulturen. Som kund tror jag att de svenska charterbolagen skulle gynnas av att tänka hur man kan sälja resor som är mer nishade och erbjuder unika upplevelser. Det finns fortfarande plats för den traditionella Mallorcaresan men kunderna söker också mer och mer unika reseupplevelser.
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Historiskt har vi fått uppleva en ryckighet – med konsolideringar följt av avknoppningar. Jag tror på något liknande framöver. Det finns uppenbara skalfördelar med att vara stor men samtidigt finns det stort värde i att vara snabbfotad och relevant för närmarknaden.
Sandra Miller Kinge, Chief Communications and Growth Officer Apollo: Att resa med chartrad kapacitet är det säkra nya. En chartrad stol avgår som oftast.
Kjell Jakobsson, arbetande styrelseordförande Room Republic Gruppen: Tror att det går ännu mer mot egna skräddarsydda resor där chartrbolaget kan förenkla resandet genom att göra själva resan så smidig som möjlig.
Didrik von Seth, vd SRF: I och med att Thomas Cook gick omkull konsoliderades den europeiska chartermarkanaden. Norden är undantaget då alla ledande spelare är kvar och utvecklas väl efter pandemin. Chartern tar marknadsandelar och det är inte osannolikt att vi kommer att se fina finansiella resultat för 2022. Kommande år är svåra att sia om då utvecklingen kommer att präglas av om vi går in i en djup lågkonjunktur eller ej.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: De kommer bli ännu mer skräddarsydda för att passa olika resenärers intressen och behov – resenärerna ställer allt högre krav.
Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker: Allt trassel runtomkring resandet senaste året kan gynna paketresan; allt klappat och klart. Men färre får också råd att resa.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: OK jag är ju ganska mycket part i målet…
MEN vi ser en tydlig renässans för paketresan nu när omvärlden är turbulent. Många gäster har satt pris att åka med en researrangör som tex håller koll på Covidrestriktioner, ordnar nya flyg i händelse av strejk, snabbt återbetalar pengar vid inställd resa osv.
Sen har vi i branschen jobbat systematiskt med att utveckla vårt erbjudande inom tex aktiv semester och ESG.
Reslusten är fortsatt stark och det gör att jag tror många kommer välja charter som det trygga valet.
”Som kund, efter allt rabalder i somras, vill jag att SAS i sin reklamfilm ska ge mig en känsla av trygghet och tillit”
SAS satsar på snygg reklam med innehåll och känsla. Ryanair på pris, pris och pris. Så tycker jag att man ska marknadsföra flygresor:
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Det är väl två mycket bra exempel på hur marknaden delas upp. Sen måste ju innehållet också leva upp till positioneringen…
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag tycker att SAS har alla möjligheter att kunna skapa ett bra koncept i och med att de sedan länge teamat upp med Åkestam & Holst. Som kund, efter allt rabalder i somras, vill jag att SAS i sin reklamfilm ska ge mig en känsla av trygghet och tillit. Att jag som kund ska känna att de håller vad de lovar och tar hand om sina medarbetare. En sådan kommunikation tror jag är viktigare att fokusera på efter den kris som SAS haft. Jag pratar endast ur ett kundperspektiv och hur jag som kund vill känna när jag tittar på en reklamfilm.
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Ryanair-modellen funkar utmärkt inom vissa segment – men fy vad tråkigt om all marknadsföring såg ut så. Jag applåderar innehåll och känsla – och hoppas att SAS åter börjar leverera på sina löften!
Kjell Jakobsson, arbetande styrelseordförande Room Republic Gruppen: Jag hade hoppas på det förstnämnda men när det gäller flyg i Europa så tror jag att pris är de som vinner de flesta resenärer.
Didrik von Seth, vd SRF: Jag tycker alla resebolag skall i sin marknadsföring påvisa att resor faktiskt är viktiga och inte bara något som väljs på grund av priset. Turism som är en global sysselsättningsmotor förtjänar ett erkännande för just detta.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Alla behöver flyga av olika anledningar och därför bör man marknadsföra flygresor som att de är till för alla, oavsett syftet med resan eller hur stor/liten plånbok man har.
Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker: Det finns ingenting som skiljer servicenivån mellan SAS och Ryanair i Europa. Så pris kommer alltmer bli det avgörande, liksom punktlighet och förmåga att undvika kriser, dvs pålitlighet, ombokningsregler, återbetalning.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag tänker att man ska vara tydliga i sin kommunikation med vilket värde man som varumärke adderar till konsumenten.
”Redan första halvtimmen innan mässan öppnade 2021 då jag redan hade tre leads att jobba vidare på”
Mitt bästa Travel News Market minne:
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Minns en gång när jag skulle föreläsa och bara tagit med mig en minnespinne som visade sig vara trasig. Det enda bra med det minnet är att jag brukar berätta det som avskräckande exempel för våra juniorer. Andra kanske tycker det är ett bra minne för att de slapp se powerpoints 🙂
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag har inte gått på så många men hoppas på fina minnen framöver.
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Tror det var 2018 – jag blev underhållen av några fantastiska resebloggare som berättade om sina värsta reseupplevelser (som de ändå i sina bloggar hade hissat till skyarna).
Sandra Miller Kinge, Chief Communications and Growth Officer Apollo: Att träffa så många trevliga partners och tidigare kollegor.
Kjell Jakobsson, arbetande styrelseordförande Room Republic Gruppen: Jag har kvar att minnas något då jag tyvärr aldrig medverkat.
Didrik von Seth, vd SRF: Redan första halvtimmen innan mässan öppnade 2021 då jag redan hade tre leads att jobba vidare på.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Viggo Cavlings härliga röda kavaj och entusiasmerande sätt att moderera på!
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det var nog förra hösten, och bara det faktum att mässan blev av och man träffade branschkollegor IRL som man inte sett på flera år.