Annons:

Premium

Panelen om Ryanair pressar regeringen, kryssningsturister i Stockholm, taxi i Sverige och Arlandas säkerhetskontroll

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry, Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB, Johanna Danielsson, vd Kairos Future

Ryanair vd Eddie Wilson.

Ryanair lovar att dubbla trafiken i Sverige om flygskatten försvinner. Är det realistiskt? 

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Man får inte ta så allvarligt på sånt som Ryanair lovar. Lite som med piratkod, det är inte en lag utan lite mer lösa guidelines. Men de har överraskat med till synes omöjliga ekvationer förr, och det finns ju alltid flera olika alternativa sätt att räkna kreativt på…

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Osannolikt.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Nja jag är tveksam om det lyckas. Dels ligger som bekant vi i utkanten av Europa och därmed längre distanser att flyga och gör att Ryanair inte får samma utnyttjandegrad på flygplan baserad uppe i norr. 

Sen har vi dels Norwegian som är välfungerande och leverar en bra produkt och SAS som är på väg ut ur rekonstruktionen och därmed blir en vassare konkurrent för dom framöver, samt att Wizz är en joker. Slutligen får vi också se hur Lufthansagruppen nu flyttar fram sina positioner efter SAS utträde ur Star Alliance.

”Det handlar om att dubbla från sex plan. Det är en dryg procent av Ryanairs flotta. Så det borde väl gå”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB:  Det handlar om att dubbla från sex plan. Det är en dryg procent av Ryanairs flotta. Så det borde väl gå. 

Nu kan det bli att hela flygskatten tas bort. Man kan då lite lite drastiskt formulera det som att det irländska flygbolaget får svenska staten att låna (reformutrymmet kräver lånefinansiering) två miljarder per år för att få ytterligare sex flygplan till Sverige.

Detta är mina tankar om taxisituationen i Sverige:

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Helt obegripligt att vi inte lyckas styra upp detta bättre. Bra med mångfald i utbudet, men vägledning till alla som inte ens kommit på tanken att man kan bli lurad i Bullerbylandet borde gå att lösa. 

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Uber.

”Det måste gå att styra upp bättre”

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bedrövligt att utländska turister kan bli helt uppskörtade av skrupellösa friåkare, i ett annars så välordnat och reglerat samhälle som Sverige. Det måste gå att styra upp bättre.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det är fascinerande hur det gamla halv-socialistiska Sverige blivit ett så sjövilt marknadsexperiment. Problemet med friåkare lär lösa sig med tiden eftersom dagens kids har ett annat beteende än att ta en bil ”på stan” som visar sig vara ockerdyr. De beställer Bolt (eller Uber) i telefonen. Taxi Stockholms problem blir då inte konkurrenter som är mycket dyrare utan sådana som är billigare.

Arlanda nya säkerhetskontroll.
Leija Graf

Save the date: Grand Travel Award blir den 13 februari 2025 på Grand Hôtel i Stockholm. Vem ska få årets hederspris? (Tidigare har vi gett det till Björn Kjos, Janne Carlzon och Leija Graf, så kom gärna med ett nytt namn.)

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Fredrik Svenonius

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Varför inte postum till Bicky Chakraborty?

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det var mycket flygfolk där. Föreslår ett postumt hederspris till Claes Adelsköld. Jag saxar från Wikipedia: ”Under 26 års verksamhet som järnvägsbyggare verkställde han undersökningar för och uppgjorde förslag till mer än 300 mil av Sveriges enskilda järnvägar och byggde själv över 70 mil av dessa samt utförde stationsbyggnader, bro- och hamnbyggnader, sjöavtappningar, kanaliseringsarbeten med mera (en del även i Finland). År 1857 blev han tillförordnad chef och 1862 chef i norra väg- och vattenbyggnadsdistriktet samt major vid kåren, 1865 chef i mellersta väg- och vattenbyggnadsdistriktet. Han tog avsked 1875. År 1865 blev han statens ombud vid Hjälmare kanal och 1891 även ordförande i kanaldirektionen.”  Dagens IT-entreprenörer framstår som pinsamma lättingar.

Usch vilka dumma frågor i veckans panel. Detta tycker jag att Travel News borde skriva om istället: 

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Teknikutveckling som bidrar till ett hållbarare och bekvämare resande. Visualisera ”fickor av framtid” som hjälper oss förstå hur vi reser i framtiden och hur framtidens upplevelser i världsklass ser ut. Sånt som inspirerar till att börja bygga denna framtid. Lite mer utblick bortom Sveriges gränser 🙂

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Fortsätta nyansera bilden av det så kallade ”turisthatet”, både i Sverige och internationellt och  som nu sprids i bland annat tabloidmedia. Visst finns det utmaningar både här hemma och internationellt med ökad turism, men att att litet antal gaphalsar och rättshaverister ska få fritt talarutrymme och driva klick till Expressen tycker jag är helt fel. I den diskussionen är Travel News en viktig röst som kan förmedla fakta och riktiga insikter i ämnet.

”Vi står inför att totalt cirka tre miljarder kineser och indier vill ta sig ut i världen”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tänker mycket på rese/upplevelseindustrins stora utmaningar. Dels handlar det om klimatet som består av två komponenter: dels reseindustrins klimatpåverkan och dels anpassning till klimatförändringar (extremhetta och snösmältning). Ännu mer kritisk tycker jag är frågan om överturism. Det går inte att titta på sitt eget kvalificerade turistande fyllt av djupt kulturellt utbyte. Man kan nämligen inte förstå världen genom att utgå från sig själv. Man förstår världen genom att analysera statistik. 

Man hamnar då i frågan om massturism/bulkturism. Vi står inför att totalt ca tre miljarder kineser och indier vill ta sig ut i världen. Bulkturismen innebär tyvärr inte så mycket av kulturellt utbyte och fördjupad internationell vänskap som vi så gärna vill koppla till turism. 

Vad jag vill få belyst genom reportage, analyser och intervjuer är: Hur kan vi skapa och utveckla en ömsesidigt värdig och hållbar massturism? Med hållbar menar jag här också socialt hållbar (men även klimat- och miljömässigt).