”Jag tror att viljan att semestra utomlands är större än någonsin”
”Jag gissar att den geopolitiska oron kan också göra att många drar sig för långresor, i synnerhet österut”
Kriget i Ukraina och en svag svensk krona göra att många tror att det blir ännu en svemestersommar i år. Vad tror du?
Adam Györki, Head Of Communication TUI: Jag tror att viljan att semestra utomlands är större än någonsin.
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Den här sommaren kommer utlandsresandet öka väsentligt jämfört med de två föregående somrarna – men jag tror på en stark svemestersommar även i år.
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Nej, men semesterresorna kommer tydligt dra mer västerut.
Didrik von Seth, vd SRF: I början av kriser tar oftast mindre valutor som den svenska stryk. Med Sveriges starka finanser är det inte osannolikt att kronan kommer att stärkas framgent. Den stora utmaningen för resebranschen kommer istället att vara bränslepriserna. Det kommer att göra alla resor dyrare. Både i Sverige och till utlandet. Med diesel- och bensinpriser på närmare 30 kr litern kommer även en ”svemester” att svida i plånboken.
Jan Ohlsson, flyganalytiker: Fallande krona, ökade priser på mat, bränsle, energi och rädsla, i synnerhet om kriget vidgas. Ja det minskar reslusten, mest till östra Medelhavet. Blir också stort tapp i utländsk turism, inte minst från Asien.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Sverige i all ära, men efter två Svemester somrar, så har vi på Ving sett ett stort sug efter något annat. Inledningsvis var försäljningen ganska avvaktande, men nu är den på uppåtgående igen. Den inneboende lusten att resa, möta nya kulturer och människor är stark och viktig.
Mats Nyblom, ägare SRJ(k) AB: Det är inte bara den svaga kronan som stökar till det. Även geopolitisk oro, höga bränslepriser och allmän inflation (försämrad köpkraft) kommer lägga press på reslusten. Samtidigt finns ett uppdämt behov. En detalj i sammanhanget är också de enorma köerna för att få ut pass. Jag gissar att den geopolitiska oron kan också göra att många drar sig för långresor, i synnerhet österut.
Om det blir en svemester i sommar, var hamnar du då?
Adam Györki, Head Of Communication TUI: Alltid på Gotland
Marcus Östlundh vd HKC Hotels: Ängelholm och Hudiksvall
Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: I Gteborgs skärgård
Didrik von Seth, vd SRF: Landstället i Sörmland som är nästan lika vackert som Skåne
Mats Nyblom, ägare SRJ(k) AB: Som vanligt: Norra Bohuslän. Sedan kan det bli lite Norrland, Skåne, Halland och lite annat. Sverige är fantastiskt mångskiftande…
Jan Ohlsson, flyganalytiker: Nej jag chansar nog på lågpristurism i just östra Medelhavet.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Jag åker till Grekiska ö-världen.
”Sverige måste på allvar bestämma sig för att inte som idag i bästa fall hamna på tredje plats i Norden som destination”
Detta borde regeringen göra för att stödja reseindustrin på lång sikt:
Adam Györki, Head Of Communication TUI: För vår del, bland annat arbeta för att utveckla mer hållbart drivmedel till flyget. Det kommer behövas!
Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Underlätta för förbättrade flygförbindelser och sänka fastighetsskatten på hotellfastigheter.
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Det finns lagstiftning som blivit motsägelsefull och orimlig, bland annat lagen om resegaranti. Det behöver städas upp omgående.
Didrik von Seth, vd SRF: Sverige måste på allvar bestämma sig för att inte som idag i bästa fall hamna på tredje plats i Norden som destination. Jag brukar säga att Sverige/Skandinavien är världsmästare på att skapa och paketera reseupplevelser till andra länder med god lönsamhet och mycket nöjda kunder. Tyvärr gäller detta inte det omvända. Det finns väldigt många förutsättningar i Sverige för att göra samma sak, men samordningen och marknadsföringen fungerar inte tillräckligt bra. Om regeringen på allvar satsar på detta finns det en god chans för Sverige att hamna på samma nivå som våra nordiska grannländer.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Tillsätta resurser för att höja statusen för vår industri, både gällande incoming till Sverige och outgoing från Sverige. Inte minst inom ESG området, här behövs det till exempel insatser och stöd för att komma igång med tillverkning av hållbart flygbränsle.
Vikten att resa och mötas har aldrig varit så viktig som nu. Till exempel hade nog Putin mått bra av att fått lite flera perspektiv till livs än att ha suttit isolerad i en bunker i 2 år.
Jan Ohlsson, flyganalytiker eget: Det är mycket. Men principen måste vara morot; färre säravgifter och skatter, färre storstilade miljöprojekt. Nu gäller det att överleva och försörja flyktingar.
Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Det finns ju mycket man kan göra. Ett lite udda inspel: Fick igår lära mig att i den norska succefilmen ”Världens värsta människa” framställs Oslo som förtrollande vackert. Stockholm och Sverige framställs filmmässigt inte på samma sätt. Vi gör inte filmer där platsen blir en viktig del i filmen. Det beror tydligen på att de olika stödsystem som finns för svensk film inte premierar detta. Vore kanske något att på detta indirekta sätt marknadsföra Sverige. Vi vet till exempel att i Ystad förekommer en ganska omfattande Wallander-turism…
Grand Travel Award närmar sig. Den 26 april kör vi på Grand Hôtel. Vem (alltså en person) vill du ge reseindustrins finaste pris. Motivera ditt svar:
Marcus Östlundh vd HKC Hotels: Johan Michelsson, vd BWH Hotel Group för att framgångsrikt ha verkat för att Sverige ska ha ett levande hotellandskap.
Didrik von Seth, vd SRF: Janne Carlzon. Jannes gärningar inom flyget samt arrangörsledet har lämnat historiska avtryck. Få kan jämföra sig med honom när det gäller att skapa organisationer som levererar hög kundnöjdhet.
Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Elon Musk tar resandet till nya höjder, en fantastisk visionär.
Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Jan Carlzon. Tycker Janne skulle få ett hederspris för alla sina fina insatser, under en massa år. Som till exempel att fokusera på kunden, vikten av god service, ledarskap, produkt och konceptutveckling, höja statusen på vår bransch, och så vidare. Mycket kanske är självklart idag, men var inte det på 70 och 80-talet.
Jan Ohlsson, flyganalytiker: Jag är alliansfri.
Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Carl-Adam Holmberg och Marco Andersson på Snälltåget. De har under lång tid och med oförtruten energi visat att man kan erbjuda nyskapande och prismässigt attraktiva tågerbjudanden. Förutom den regelbundna trafiken Stockholm — Malmö med anslutande busstrafik: Nattåg till Berlin, sportsäsongtåg till Alperna och på Inlandsbanan för att nämna några exempel.