”Kryssa på Östersjön förefaller vara ett enkelt, smidigt, och prisvärt”
Detta tänker jag om att kryssa på Östersjön:
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Finns fortfarande tillväxtpotential enligt Kairos Travel Trend Report (men då snarast för just kryssning, inte så mycket för att åka färja).
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Jag har varit lite skeptisk till att kryssa på Östersjön men i slutet av sommaren åkte jag på en konferens kryssning tur och retur till Åbo. Min upplevelse var att det var skärgård nästan hela vägen. Perfekt att lugnt och behagligt glida fram med vacker utsikt samtidigt som man arbetar. De kvalitetshöjningar som rederierna genomför nu kan säkert locka fler att kryssa framöver, även mig.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio: Det finns många olika typer av kryssningar på Östersjön, som fyller olika typer av behov. Är fartyget tillräckligt fullt fyller de alla en funktion. Det är lätt att tro att det bara finns ”fyllebåtar”, men då missar man många typer av kryssningar. Östersjön är en vacker region och det finns många speciella platser, länder, städer, öar och kuster att njuta av, och kryssningar som tillfredsställer de behoven på olika sätt.
Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Om Hurtigruten längs Norges kust funkat i evigheter så känns den svenska kusten ofattbart outnyttjad och borde fungera fint, som reseupplevelse men även transportväg. Drömmen vore att erbjuda hållbara kryssningar med fossilfria bränslen.
Didrik von Seth, vd SRF: Väldigt bra. Gamla Birka Line hade ju en utmärk produkt. Som jag förstår är det nya upplägget också att gå via Åland vilket ger taxfree. Att sedan det är svenska besöksmål gör det bättre och något vi kan sälja till utländska besökare.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Kryssa på Östersjön förefaller vara ett enkelt, smidigt, och prisvärt sätt att komma iväg på en minisemester eller för all del konferens med företaget. Spännande att följa utvecklingen av nya rutter på Östersjön.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Måttligt intressant – föredrar att åka med egen båt
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Har ingen aning. Vad jag kan tänka mig skulle kunna vara något är vinterkryssningar i isen i Bottenviken. Kanske avstickare till den finska skidorten Levi, eller en tur med malmbanan över kölen ner till Narvik där man kan fortsätta kryssa. Nordkalotten runt, liksom.
Snö, mörker och kyla är globalt sett exotiskt, och dessutom något det blir allt mindre av.
Detta fick mig att hitta ett nytt resmål. (Svara gärna en bok, tv-serie eller film.)
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Alfred Andersch: Zanzibar
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Eat Pray Love av Elisabeth Gilbert bidrog för längesedan till att jag blev lockad att åka till Bali.
Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Böckerna om Arn (Jan Guillou )fick mig att åka i Arns fotspår och möjligheten att upptäcka Varnhem och andra platser i Västergötland kopplade till böckerna.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio: ”Expeditionen” av Bea Uusma om den misslyckade Andréexpeditionen till Nordpolen fick mig väldigt intresserad och fascinerad av Svalbard. Jag tänkte mycket på den boken när jag var där.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Nu är detta rätt länge sen men till exempel Mari Jungstedts böcker om Gotland inspirerade mig att åka dit. Sedan såklart New York, där det finns ett oändligt antal filmer och tv-serier som lockat till att upptäcka staden.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Den tyska tidningen Eisenbahn Kurier har i varje nummer ett inslag ”Globetrotter”. Några axplock: De tjeckiska brunkolsdagbrottens järnvägar, järnvägarna i Algarve, den lilla industribanan Mixnitz – St: Erhard i Österrike, järnmalmståg genom öknen i Mauretanien, Pajares-passet i nordvästra Spanien.
Om nu detta stämmer att vi blir inspirerade av filmer, böcker och tv-serier när vi ska boka nästa resa. Hur borde då Visit Sweden utforma nästa kampanj? (Har du inget svar gå vidare till nästa fråga.)
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Det finns ju en hel del inom den svenska kultur- och designvärlden som Visit Sweden säkert kan hämta inspiration från när de promotar Sverige. Misstänker att det inte råder någon brist på idéer utan att det snarare måste till lite mer finansiella medel för att marknadsföra Sverige.
Lotta Giesenfeld Boman, vd Sigtunahöjden: Låt olika karaktärer från svenska böcker bjuda in till sina hoods, typ Lisbeth Sallander till Söders höjder, Wallander till Ystad m fl. Astrid Lindgrens värld är väl ett bra exempel?
Finns outnyttjad kapacitet här helt klart.
Kajsa Beausang, Chefredaktör / Creative Director Joyvoy Studio: Samarbeten med internationella film- och produktionsbolag kan vara en idé – och att sedan skapa kampanjer som visar upp hur detta har mottagits av tittare runt om i världen.
Didrik von Seth, vd SRF: Se till att det produceras utländska tv-serier som skildrar Sverige. ”Inga Lindström” lockar många tyskar till framförallt Sörmland.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag tycker att deras Sverige vs Schweiz-kampanj var väldigt bra. Nästa kampanj kanske kan spinna vidare på någon film som visar hur vackert Sverige är och som slår stort internationellt, t ex Together 99 av Lukas Moodysson
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Man kanske inte ska driva klassiska kampanjer utan just medverka till att filmer, böcker och TV-serier som skildrar Sverige på ett intresseväckande sätt blir uppmärksammade i olika länder. Jag vill minnas att jag här i panelen resonerade på detta vis efter att filmen Världens värsta människa skildrade Oslo i ett magiskt skimmer.
Såg i går på SVT Play filmen Vintersaga som är inspirerad av Ted Ströms fantastiska låt med samma namn. Oklart dock om den skapar trängseln vid bagagebanden på Arlanda.
(Filmen beskrivs så här: Vintersaga är ett ode till det svenska vemodet. I 24 omsorgsfullt inramade situationer gör filmen nedslag i ett fruset vintersverige. Vi möter en mosaik av människoöden och genom deras tvivel, minnen och drömmar, formas en bild av landet där det blåser en isande, gråkall vind. En film om längtan, kärlek, vänskap, fotboll, brödraskap, systerskap, bilar, fartyg, dricka, sex, snö, is, mörker, ömhet, drömmar, droger, rojalism, universum och allt däremellan. En visuell storslagen, humoristisk och vemodig vinterresa genom Sverige – och i oss själva.)