Annons:

Premium

Panelen om lågkonjunkturen, ny hotellkedja i Stockholm och ja en snabb fråga om SAS förlust på 7,1 miljarder…

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Mats Nyblom, vd SRJ (k), Anders Junger, vd Winn Hotel Group, Daniel Atteroth, Internationell marknads-och försäljningsdirektör Viking Line

”Häromdagen kom jag över 750 gram havregryn för tio kronor. Det kan man leva på flera dagar”

Detta kommer jag att spara in på under lågkonjunkturen:

Daniel Atteroth, Internationell marknads-och försäljningsdirektör Viking Line: Vissa restaurangbesök.

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Privat sällanköpsvaror

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Rent generellt för medelklass tror jag att det finns en mycket stor besparingspotential i det man stoppar i munnen. Häromdagen kom jag över 750 gram havregryn för tio kronor. Det kan man leva på flera dagar. De allra flesta ligger oerhört långt över rock bottom här. Du kan göra mycket gott för en liten peng, fransk löksoppa till exempel. Tvåa kanske kläder. Lagade precis ärmarna på min tio år gamla vinterjacka. Sedan, tyvärr för resebranschen, men här finns en stor potential.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: I solidaritet med resten av Europa kommer jag att göra allt jag kan för att minska min el och gas konsumtion.

Didrik von Seth, vd SRF: Snusförnuftiga förslag om vad man skall spara på under lågkonjunkturen. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Onödig shopping  

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: El! Inget ont som inte har något gott med sig. Jag själv som bor i villa med direktverkande el har fått lära mig en del nytt och det går att med enkla medel kan man sänka sin el-konsumtion.

”Resor, god mat, vin och umgänge med roliga vänner!”

Detta kommer jag ALDRIG att spara in på någonsin, oavsett hur tufft det blir:

Daniel Atteroth, Internationell marknads-och försäljningsdirektör Viking Line: Resor, det kan man alltid göra om man är flexibel på datum och resmål.

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Upplevelser samt bra råvaror till matlagningen.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Resor, god mat, vin och umgänge med roliga vänner!

Didrik von Seth, vd SRF: Resor.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Bageribakat bröd och bra råvaror för matlagning

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Mat och vin, livet är för kort och blir för trist då.

Mats Nyblom, vd SRJ (k): I dagens samhälle måste man väl svara: mobiltelefonräkningen. Betalar jag bara den har jag fri tillgång till information och förströelse.

”För mycket same same i midscale. Mer bred, budget, premium och lifestyle”

Detta tror jag om den svenska hotellmarknaden?

Daniel Atteroth, Internationell marknads-och försäljningsdirektör Viking Line: Vi har en hög lägstanivå på våra hotell, dock hade vi behövt mer differentierade hotell samt fler internationella varumärken. Men genom att hotellfastighetsägarbolagen inte tänker utanför boxen och vågar teckna avtal med andra än svenska/nordiska operatörer samt de internationella hotelloperatörerna inte kan se möjlighet i andra avtalsformer än management- samt franchiseavtal så fortsätter vi att vara mellanmjölk som hotelldestination.

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Den bör diversifieras mer. För mycket same same i midscale. Mer bred, budget, premium och lifestyle.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: De som har produkter som differentierar sig från main stream på ett effektivt sätt kommer alltid att klara sig. Down Town Camper är mitt personliga favorit hotell.

Didrik von Seth, vd SRF: Jag tror att hotell som haft en stor andel av affärsresenärer som mestadels stannar en natt kommer att känna av en lägre efterfrågan. Svenska hotell som anammar trenden med ”workation” kommer nog att attrahera nya kunder. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Den kommer gå bra och får allt fler utländska hotellgäster eftersom den svenska kronan är så svag.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Investeringar i hotell ska man se på lång sikt, så jag tror det finns gäster för de nya coola hotell som ligger i pipeline, även om det just nu är lite kärvare tider. Jag är imponerad över de satsningar som görs runt om i Sverige, tex nya Clarion i Sundsvall med Skybar och toppmodernt Spa. Det gör att Sundsvall blir en helt ny destination i sig.

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Gissar lite: Sannolikt (precis som på flyg och även tåg) en rörelse från tjänsteresande till privatresande. Ökar priskänsligheten och beläggningen vrids mer mot helger. Riktade erbjudanden mot pensionärer i veckorna kan vara en vinnande strategi. Kanske i kombination med rabatter på olika aktiviteter på resmålet och kanske även resan dit (i dagens digitala värld är det lätt att göra alla möjliga kick-back-system)? Vem lockar någon att göra en nöjesresa och att göra den maximalt attraktiv med aktiviteter och erbjudanden? Blir det hotellen eller transportörerna? 

”Skohorn är ett måste”

Detta måste alltid finnas på ett hotellrum för att jag ska bli nöjd:

Daniel Atteroth, Internationell marknads-och försäljningsdirektör Viking Line: En riktigt skön säng samt wifi.

Anders Junger, vd Winn Hotel Group: Skohorn är ett måste.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Vikten av ett bra utbud av kuddar har ökat med åren:-) 

Didrik von Seth, vd SRF: Bra Wi-Fi och trevlig atmosfär 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Trevlig utsikt. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bra säng och sköna sängkläder

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Säng, rätt (ej för varm) temperatur, mörkläggning och låg ljudnivå (spårvagnsljud accepteras). Även bättre hotell kan brista i dessa fyra grundkriterier.