Annons:

Premium

Panelen om farväl till flygskatten, Taylor Swifts turistekonomiska effekt, dynamisk prissättning och fylla på flyget

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian, Katarina Graffman, doktor i antropologi Inculture, Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry, Johanna Danielsson, vd Kairos Future, Kajsa Beausang, creative director Joyvoy Studio, Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group

Viggo Cavling intervjuar Ulf Kristersson, statsminister.

Det är stor skillnad på den nuvarande regeringens flygpolitik jämfört med den förra regeringen. Vad borde bli nästa steg i Ulfs flygvänliga politik?

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Incitament för att fortsätta den gröna utvecklingen av flyget.

Katarina Graffman, doktor i antropologi Inculture: Årskort á la Wizz Air?

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Skillnaden mellan förra och nuvarande regerings inställning till flyget är ENORM och kunde inte vara större. Den här regeringen förstår flygets betydelse -de har stöttat och uppmuntrat flyget och vidtagit flera åtgärder som är bra för flygbranschen och därmed även för kunderna. Det är svårt att hitta en bättre regering än den vi har nu faktiskt!! 

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Införa interail biljetter på flyger!

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Att nu äntligen komma till skott med en utbyggnad av en fjärde bana på ARN, för att möta framtidens behov av bra förbindelser, inte minst long-haul.

(den 26 feb redogjorde jag för i panelen att av den totala kostnaden för en fyra dagars skidresa i Alperna stod flygskatten för 0,8 procent)

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB:  Flygskattens vara eller inte vara (den 26 feb redogjorde jag för i panelen att av den totala kostnaden för en fyra dagars skidresa i Alperna stod flygskatten för 0,8 %) tror jag inte är så viktig. Däremot menar jag att frågan om smidig angöring till, och genomströmning av, flygplatser är den viktigaste parametern om man vill utveckla flyget. Här kan man med smarta investeringar i både flygplatser och omgivande infrastruktur göra en hel del.

”Swift for president!”

Detta är mina tankar om turistekonomiska effekter. (Har du inga tankar gå vidare till nästa fråga.)

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Jag tycker att det är bra att man tar fram och analyserar de turistekonomiska effekterna. Vår bransch har ofta kommit i skymundan och om man inte arbetar i branschen är det lätt att underskatta betydelsen av turismen. Dels sysselsätter vi många med mycket skiftande bakgrund. Dels bidrar vi till ökade intäkter för de som lever och verkar på destinationerna.

Spännande arrangemang och evenemang där man skapar unika upplevelser och för samman människor på ett positivt och ansvarsfullt sätt kan vara en betydande inkomstkälla för många. Ett samhälle där man förstår och uppskattar besökare från andra delar av landet eller andra länder måste vara positivt. Jag kan inte se något annat. 

Personligen tycker jag att vi i Sverige kan bli mycket bättre på att ta emot våra besökare både vad gäller det praktiska såsom tex bättre infrastruktur men också attitydmässigt genom att förstå vilken möjlighet det är för vår ekonomi framåt. 

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Beräkningar för turistekonomiska effekter är viktiga för att synliggöra kopplingen mellan att satsningar på ett ställe ger spridningseffekter till andra vilket är välkänt inom branschen men förvånansvärt sällan utanför. Att försöka skaffa sig en uppfattning om spridningseffekter och kringkostnader kopplade till ett event är väl självklart. Att beräkningarna med nödvändighet bygger på uppskattningar får man acceptera (och försöka förbättra successivt) och inte kasta ut barnet med badvattnet. 

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Bra och viktigt att sätta en siffra på vad branschen bidrar med. Det är dags att besöksnäringen på riktigt värderas minst lika högt som de historiska och traditionella basindustrierna.

Katarina Graffman, doktor i antropologi Inculture: Skulle vara intressant att inte bara få ekonomiska effekter utan även sociala.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Turismen spelar stor roll och bidrar positivt till ekonomisk tillväxt och till att fler jobb skapas. Om en känd person kan vara dragplåster till ett land så är det bara positivt. För ökad turism behövs även bra flygförbindelser till ett land. 

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Swift for president!

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Lika stabil vetenskap som samhällsekonomiska kalkyler för infrainvesteringar i järnvägen. Det galet olönsamma genomförs, medan de lönsamma läggs i ”göra-sedan-högen”. 

Detta är mina tankar om dynamisk prissättning i reseindustrin:

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Inget nytt tycker jag. Allt grundar sig ju på utbud och efterfrågan och på det stora hela kan jag inte se annat än att det är en win-win för alla parter. Detta har man ju arbetat med länge inom till exempel både flyg och hotell. Vi ser ju att vana resenärer anpassar sitt resmönster om de har möjlighet. Vissa dagar är dyrare pga sena bokningar eller specifika tider för populära flighter.  Inom B2C och skräddarsytt hjälper våra bolag och medarbetare kunderna att hitta bästa alternativ utifrån kundens behov och önskemål. 

Det är lite mer utmanande för de som säljer egenproducerade gruppresor och som behöver gå ut med ett pris på en resa i god tid innan,  men det handlar ju mycket om gott samarbete med de leverantörer man väljer att arbeta med och att ge tydlig information till kunden. Det är en lite annan spelplan som fungerar bra med. 

Kärnan tycker jag är att priserna styrs av efterfrågan och är man som kund lite flexibel så kan man göra en del bra deals också. 

”Det är name of the game, och det vet alla”

Kajsa Beausang, creative director Joyvoy Studio: Det är rimligt. Ett flyg måste avgå oavsett om det är fullt eller ej, varför inte gynna dem som bokat tidigt på en populär flight, eller de som bokar sent på en impopulär? Det är name of the game, och det vet alla.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Genialiskt, men behöver användas med ett mer långsiktig perspektiv. Det som är lönsamt i stunden är det ju inte på lite sikt om konsumenten känner sig lurad.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Rimligt att efterfrågan får styra priset. 

Katarina Graffman, doktor i antropologi Inculture: Märkligt.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Mycket styrs av utbud och efterfrågan och ofta är det billigare ju tidigare man kan boka en resa. Samtidigt är det hård konkurrens bland reseföretagen så man vill både erbjuda så bra priser som möjligt samtidigt som man måste tjäna pengar för att fortsätta verksamheten. Jag tycker nog ändå att det är bra med dynamisk prissättning. 

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Bra och dåligt.

”Varför inte ha dynamisk prissättning på krogen också?”

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Yield Management har varit en paradgren för vår industri i många år. På Ving så fyller vi våra charterstolar till nära 99 procent på årsbasis och det har vi gjort sen charterns begynnelse på 50-talet. Så här tror jag vi har mycket kunskap att dela med oss av, men sen kommer det säkert ske en enorm utveckling tack vare AI.  

Varför inte ha dynamisk prissättning på krogen också? Tror säkert att man skulle kunna fylla halvtomma restauranger i början på veckan bra mycket bättre med dynamisk prissättning.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Eftersom alla har det är det väl beprövat som ”state of the art”. Men en intressant tanke: Vad kommer efter ”dynamisk prissättning”? En lika utmanande tanke som: vad kommer efter ”öppen planlösning” när det gäller inredning…

Detta är min fredagsdrink:

Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Champagne 

Kajsa Beausang, creative director Joyvoy Studio: I sommar var det Pimm’s cup, nu återgår jag till bubbel.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Den bästa drinken (om det nu blir just en drink vilket är sällsynt) är Negroni.

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Just nu är jag mest sugen på en iskall cola zero med is och citron.

Katarina Graffman, doktor i antropologi Inculture: GT

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Gärna ett glas Pol Roger!

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Fanta.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Så här på hösten tar jag gärna en Negroni.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jobbig fråga, här avslöjas mitt totalt gråa mellanmjölkiga svenssonliv: Det blir i allmänhet en GT, på sommaren en ”dagens”, kan också bli en Pims eller slånbärsgin med lemon. Nu är min drinkkreativitet uttömd… Ska läsa övriga paneldeltagares svar på denna fråga noggrant för inspiration.

Reservation & Ticketing Agent – Copenhagen
Sista ansökningsdag:
30 september 2024