”Jag tar det för en självklarhet att det överförs utan några förändringar”
SAS vd Anko van der Werff lovar också att Eurobonus inte komma att förändras när man går ihop med Air France-KLM. Detta tänker jag om detta ”löfte” till SAS 7,5 miljoner Eurobonus-medlemmar:
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Att byta från Star Alliance till SkyTeam har både för och nackdelar, men på det stora hela så tror jag inte det är någon stor sak, som det utmålats av en del EuroBonus medlemmar.
Jag är säker på att man kommer ta bra hand om EuroBonus även i framtiden och att man även i framtiden kommer kunna komma iväg på fina long-haulresor med AirFrance/KLM. Frågan är nog hur mycket tillgång på stolar i Business som kommer finnas? Att ta med sig sin partner i Business, eller ännu hellre First, är alla super-users mål med poängsamlandet.
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Efter att ha lyssnat på Anko och hans kollega Paul så tror jag att Eurobonus kommer att förändras. Men min förhoppning som Eurobonuskund är förstås att vi kommer att få ett bättre och bredare erbjudande efter samgåendet med Air France – KLM. Förändring kan ju ge nya möjligheter och 7,5 Eurobonuskunder vill man nog ta väl hand om.
Didrik von Seth, vd SRF: Jag tar det för en självklarhet att det överförs utan några förändringar. Air France-KLM är självfallet mycket intresserade av Eurobonus kundstock
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kan bli svårt att hålla det löftet eftersom det blir de nya ägarna som bestämmer och de har antagligen inget intresse av att SAS har ett eget bonussystem.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Ingen aning. Jag är som principfast person motståndare till att dina tjänsteresor ska generera privata poäng. Kan leda till motivation till onödigt eller orationellt resande. På Ikea (där jag arbetat 1,5 år) gällde principen att alla poäng tillföll Ikea som betalat biljetten.
Detta tänker jag om budgethotell utmed hårt trafikerade motorleder:
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tror det är en smart och lite outnyttjad nisch med bra uppgraderat boende längs med vägarna, inte minst för dem som behöver bo lite längre tid.
”Jag tror Stordalen är spot on! Det saknas en riktigt bra, cool motellkedja med lite nytänk i Sverige”
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Jag tror Stordalen är spot on! Det saknas en riktigt bra, cool motellkedja med lite nytänk i Sverige. Scandic har ju varit ensamma i den här nischen och även om deras hotell är trevliga så behövs det något nytt. Jag var själv med i ett hotellprojekt som byggde på en liknande tanke för några år sedan och är rätt säker på att det finns goda affärsmöjligheter för ett nytt varumärke här. Strawberry har ju både finansiella muskler och know how. Ser fram emot att följa detta. Spännande!
Didrik von Seth, vd SRF: Utgår från att man har gjort en ordentlig marknadsundersökning med fokus på gods vägtrafiken. Det kan vara en möjlighet då gods på tåg får mer och mer ont om plats.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Vem är väl jag att ifrågasätta pojken (61-åringen) med guldbyxorna? Tror Stordalen på detta så är det väl så. De två sista destinationerna Karlskrona (avkrok) och Borlänge (stålverksort) förvånar dock.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Kan vara praktiskt om man är på bilresa och behöver sova och inte vill åka för långt bort från motorvägen, precis som på flygplatshotell.
”…det är lovande att man har en nyanserad uppfattning om flygets betydelse för ett levande Sverige”
Regeringen är i alla fall mer flygpositiv än den gamla regeringen. Detta är mina tankar om vår regerings flygpolitik:
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tycker det är lovande att man har en nyanserad uppfattning om flygets betydelse för ett levande Sverige och möjlighet för näringsliv och privatresenärer att enkelt kunna ta sig ut i världen. Signalerna om att flygskatten försvinner, då vi istället har andra styrmedel inom EU, är också bra. Nu vill vi bara se att det går från ord till handling.
Didrik von Seth, vd SRF: Det ”gröna oket” i den förra regeringen resulterade tyvärr i alldeles för många beslut med prägel av symbolpolitik. Tyvärr drabbade det flyget i form av bland annat en kontraproduktiv flygskatt. Den nuvarande regeringen inser nyttan med flyget och signalerar att man är beredd att satsa. Låter lovande. Dock är det viktigt att agera nu då åtgärder inom till exempel infrastruktur tar lång tid innan de realiseras.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är fantastiskt att vi har en så flygvänlig regering som vill främja flyget och öka konkurrenskraften så att Sverige inte tappar mer i tillgänglighet jämfört med andra länder.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Har inte så mycket aning om regeringens flygpolitik. Däremot är jag kontakt på LinkedIn med Maria Stockhaus som är M talesperson i infrastruktur och digitaliseringsfrågor. Av hennes tio senaste inlägg handlar åtta om flyget (positiva ordalag, elflyg, räddar regionalflyg till Torsby och Hagfors, Bromma osv). De två övriga handlar om potthål på vägarna och att det allmännyttiga bostadsbolaget Sollentunahem ska bygga 77 nya lägenheter (Stockhaus är ordförande i bolaget).
Kan passa på att berätta lite om järnvägen. 2025 kommer persontrafikens banavgifter att sänkas med cirka 250 MSEK/år. Det innebär en sänkning på ca 16 procent av banavgifterna eller ca 2,5 procent av persontrafikens totala kostnader. Detta är inte en konsekvens av någon politisk viljeyttring utan av tjänstemannabyråkrati. Hur banavgifterna ska beräknas styrs av ett EU-direktiv. Transportstyrelsen menar att Trafikverket har bedrivit trafikpolitik genom att ta från den rika persontrafiken (för hög avgift) och ge till den fattiga godstrafiken (för låg avgift). Så får man inte göra. Transportstyrelsen utfärdande då ett föreläggande om rättelse till Trafikverket. Detta implementeras 2025 vilket också leder till att godstrafikens banavgifter höjs med 335 MSEK/år (37 % höjning).
”Man har länge förutspått paketresans död. Hörde detta redan på 80-talet”
Detta tänker jag om paketresans framtid:
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag är inte alls objektiv i den här frågan. Men på Ving kan vi i alla fall konstatera att det går bra för oss och att vi ser en tydlig renässans för paketresan. Det är fler och fler som inser och uppskattar fördelen med att vända sig till en arrangör som tar ett helhetsansvar för resan och som har en gedigen erfarenhet. Inte minst är det viktigt i en turbulent omvärld med strejker, politiska konflikter och väderhändelser.
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Man pratar ofta om att paketresan är otidsenlig och på väg att dö ut, men verkligheten bevisar hela tiden motsatsen. Om det är någon bransch som är riktigt duktig på att hela tiden lyssna in kundernas behov, förnya sig och utveckla nya attraktiva erbjudanden så är det paketresebranschen. För dom som förstår sina kunder är framtiden ljus!
Didrik von Seth, vd SRF: Man har länge förutspått paketresans död. Hörde detta redan på 80-talet. Utvecklingen har tvärtom gått åt motsatt håll. Just nu säljs det paketresor som aldrig förr. Folk värdesätter reseupplevelsen ännu mer efter pandemin. En paketresa levererar mer.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kommer nog alltid att finnas ett behov av paketresor även om fler upptäcker att de kan skräddarsy sin resa på egen hand. Det beror nog på resenären och vad man tycker är mest bekvämt, att få allt paketerat eller boka själv. Det är bra att både paketresor och reguljärflyg finns så att man kan välja det som passar bäst.
”Den resans enda bidrag till Sveriges BNP var 729 SEK för parkering på Arlanda”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Här kan jag inte känna andra genom mig själv här. Jag syr alltid ihop mina resor helt själv. Förra veckan var jag på fyra dagars skidresa till Zillertal. Den resans enda bidrag till Sveriges BNP var 729 SEK för parkering på Arlanda.
Passar på att reflektera lite över flygskatt och flygpriser etc också eftersom det är ett så hett ämne. Den totala kostnaden för denna resa fördelades på följande sätt: Flygresa: 6,8 procent, marktransporter 20,5 procent, skidhyra och liftkort 23,4 procent, kost & logi 49,3 procent. Flygskatten (76 SEK/ enkelresa) stod för 0,8 procent av den totala kostnaden. För svenskars resor till utlandet är den svaga svenska kronan den överlägset största kostnaden, samtidigt som den självklart är ett lockbete för att få människor från andra länder att vilja komma till Sverige.
Åter till paketresan. Mitt deltagande i det så kallade DN-tåget gav mig insikten att det går nog inte att få människor ett betala vad det kostar att åka till Venedig ToR i liggvagnar från 70-talet som enbart en transport. Om man däremot lägger in några stopp på vägen, ordnar några bussresor etc (som i sammanhanget kostar ganska lite) då kan man ta ut det pris som behövs. Med denna enda inblick i paketresornas underbara värld så blir min slutsats: Paketresan har en framtid!
Disclaimer: Med tanke på medelåldern på DN-tåget och när jag ser hur mina barn reser och bokar det mesta själv via internet kan det kanske vara så att den långsiktiga trenden ändå är negativ för paketresor.