Hur kommer Donald Trump att påverka reseindustrin i världen de närmaste fyra åren?
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Jag tror inte att det blir en avsevärd påverkan, i alla fall inte för oss i Norden som ska turista. Möjligen ytterligare administration i samband med inresa. Sedan hur själva världsekonomin kommer att påverkas är en annan stor fråga, och vilken påverkan det får på resandet i stort.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Svårt att göra prognoser med en så oberäknelig variabel som bas. Sist det begav sig sa iaf en signifikant andel svenskar att de inte tänkte åka till USA, som protest. Sen gjorde många det ändå. Med en stark dollar och svag krona lär det bli dyrare. Generellt är en inriktning med handelshinder och inrikes fokus naturligtvis inte främjande för resandet i stort. Trump lär heller inte bidra till den gröna omställnings som främjar resandet på längre sikt.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Kortsiktigt är det inte bra för många av oss i branschen att USD stärks ytterligare mot SEK. På lite längre sikt så får vi väl se vad som händer med hans protektionistiska agenda och vad det gör för intresset att komma och besöka USA. Men vi är många som verkligen gillar att resa i USA så jag tror intresset fortsatt kommer vara stort, om det nu inte blir för dyrt pga dollarkursen vill säga.
Didrik von Seth, vd SRF: Primärt hans handelspolitik kommer att leda till lägre tillväxt. Han kommer dessutom via sin stora upplåning göra att räntorna stiger. Sammantaget lägre disponibel inkomst för stora grupper som därmed leder till färre köpta resor.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag kan inte riktigt avgöra det, men mitt personliga intryck är att med en dyr dollarkurs i kombination med ett politiskt klimat som inte tilltalar många av oss, så tappar USA sin dragningskraft som destination. I grund och botten är jag väldigt förtjust i att besöka USA, men jag har tappat lusten. Dvs jag tror att resandet för många styrs av dollarkursen och de politiska strömningarna.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Ingen aning faktiskt.
SJ:s ledning och styrelse ringa erfarenhet av att driva ett statligt tågbolag, få har detta i Sverige. Hur ska ett statligt företag i reseindustrins ledas eller ska det säljas. Eller ska vi acceptera att det är som det är. Motivera gärna ditt svar.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Om något är uppenbart dåligt eller misskött ska man inte acceptera det, statligt eller ej. SJ har väl varit ett föremål för diskussion även innan nuvarande styrelse.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Basinfrastruktur med stora investeringsbehov bör drivas och underhållas med långsiktighet. Då behöver kortsiktiga mål och vinningar underordnas långsiktiga visioner och mål och enskilda aktörers intressen stå tillbaka för en mer holistisk plan för framtiden. En privat ägare kan inte förväntas stå för allt detta. Ledningen komponeras kanske bäst av en blandning av marknadsorienterade människor med branschkompetens och personer som är skickliga på att navigera i den offentliga sfären.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Har för dålig koll på tågbranschen. Men min egna begränsade uppfattning är att de statliga tågbolagen i till exempel Spanien och Frankrike verkar göra ett ganska bra jobb. Så därmed kanske man inte helt ska döma ut statligt ägande, även jag själv inte är någon stark förespråkare till statliga affärsdrivande företag. Men tänker att panelens tågguru Mats Nyblom, säkert har något smart uppfattning om detta.
Didrik von Seth, vd SRF: Det finns ingen anledning till att SJ skall ägas av staten. Sälj bolaget och låt kommersiella krafter sköta verksamheten. Privata aktörer kommer att sköta det klart bättre.
Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Det viktiga är att vi har en tågtrafik som håller kvalitet, kommer i tid, går snabbt och är väl utbyggt. Det är en nyckel i vår nationella infrastruktur. Tycker det är ett angeläget allmänt intresse att vi har det så därför tycker jag inte att det ska säljas.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Även om det är statligt så måste det kunna skötas bra och de måste kunna leverera en bra produkt. De få gånger som jag har åkt med SJ så blir jag nästan alltid försenad så det är alldeles för opålitligt. Kanske kunde SJ bli halvstatligt? Något måste göras då pålitligheten för tåget är dålig.
”Ledningen saknar djup förståelse för verksamhetens förutsättningar”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det är anmärkningsvärt att staten äger två tågbolag (men inga flygbolag, åkerier, bussbolag eller rederier). Dessutom äger staten ett fastighetsbolag inriktat på järnvägsfastigheter (Jernhusen) och ett spårunderhållsbolag (Infranord).
Man kan fråga sig varför det är så? Skulle tågen bli sämre om de drevs av privata företag samtidigt som det omvända skulle gälla för övriga trafikslag. Vad är det då som gör att järnvägens logik är tvärtemot allt annat?
Nu till den verkliga frågan. Hur kommer det sig att ledningsgruppen inom SJ AB (och även inom Green Cargo och Trafikverket) består av människor som inte tidigare jobbat inom järnvägen? Magkänslan säger att det inte är sunt med hela ledningsgrupper utan historisk kontinuitet i verksamheten. Jag menar att det vore inte heller bra om alla i ledningsgruppen var långvägare i branschen. Det bästa är alltså en blandning. Det betyder också att man kan inte påstå att det är fel att någon specifik person eller roll är felbemannad genom att det saknas branscherfarenhet. Men som grupp vore det nog bra med några med lång erfarenhet från branschen.
Problemet är dubbelt. Anledningen till att det inte finns några långvägare i ledningsfunktioner är att ”high potentials” ute i verksamheten är en bristvara. Det saknas alltså unga talanger som är framtidens ledare.
Det leder till ett glapp mellan ledning och verksamhet. Ledningen saknar djup förståelse för verksamhetens förutsättningar. I verksamheten är det brist på talanger som förstår ledningens strategiska intentioner och kan omsätta detta i praktisk handling.
Jag menar att man måste kunna formulera varför staten är den bästa tänkbara ägaren av SJ AB. Kan man inte det måste man överväga vad som kan vara den bästa ägaren. Sedan bör man jobba långsiktigt och medvetet med att få in talanger i verksamheten. Kan hända är dessa två frågeställningar sammanlänkade.
Den svenska hotellindustrin domineras av nordiska bolag. Kommer detta att någonsin förändras? Motivera gärna ditt svar.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Nej, det tror jag inte kommer att förändras. I alla fall inte minska, snarare öka i takt med att fler små enskilda hotell får svårare att klara sig själva.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: I och med att vi har ett antal mycket bra och proffsiga nordiska aktörer i form av Strawberry, Scandic, Elite, First osv och som alla vet vad den nordiska gästen vill ha och levererar på det, så tror jag svaret är nej. Se hur det gick för tex Hiltons satsning för ett antal år sen.
Didrik von Seth, vd SRF: Vi har flera exempel på att nordiska hotellkedjor lyckas överlag bättre. Högre kundnöjdhet och lönsamhet. Se på hur Hilton fick kasta in handskarna och sälja tillbaka Scandic till nordiska ägare.
Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Det är ju lite olika strukturer och fördelning av risker jämfört med andra länder. När parterna finner att de har en gemensam modell kommer de utländska bolagen sannolikt att öka. Men de nordiska bolagen är ju duktiga på säkra upp de mest attraktiva objekten.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Den som vill tjäna pengar på en ny stor marknad har nog inte Norden på sin topplista över potentiella nya områden att exploatera. Men har man ätit sig in på marknader med större potential kan det absolut hända. Någonsin är ju ett väldigt stort ord.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag både tror och hoppas att de norsiska bolagen fortsätter att dominera – de driver bra hotell och det finns bra konkurrens mellan de nordiska hotellkedjorna.
”Gör din grej och håll dig till det”
Ett gott råd till små oberoende hotellägare som kämpar mot elefanter som Scandic och Petter Stordalen:
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Tror inte jag är rätt person att råda…men att efterfrågan finns på fler hotellrum, framför allt i Stockholm, är ju klart.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Gör din grej och håll dig till det. Finns alltid gäster som vill ha något personligt och småskaligt. Se tex på hotell Åregården som gör just detta och därmed leverar både vinst och en mycket bra kundupplevelse, år efter år.
Didrik von Seth, vd SRF: Hitta din nisch och satsa gärna på lite mer exklusiva upplevelser.
Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Stor plånbok, ett tydligt och unikt koncept som skiljer sig från de större som kör mer mainstream
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Helt klart nya möjligheter med AI-tjänsterna som hjälper konsumenten att hitta rätt bortom de stora bokningsplattformarna och kedjorna. Hitta en egen profil och AI kommer att bli en allt bättre matchmaker mellan dig och dina drömkunder.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kommer alltid finnas en marknad för mindre nischade hotell, särskilt små boutiquehotell som ger en större upplevelse än en stor hotellkedja.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Se litenheten som en tillgång. Var inte förälskad i en inifrån-ut-idé om ditt koncept utan förstå dina kunder. Är konferenser en målgrupp se till att det fungerar att ha en konferens. En sund konferens handlar inte primärt om att ha det mysigt utan om någon form av verksamhetsutveckling. Lite som Yasuargi som nyligen är besktivit på TN.
Om ja, vilken julmarknad?
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Min hemstad Sigtunas julmarknad.
Didrik von Seth, vd SRF: I så fall Gamla Stan
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Astrid Lindgrens Näs är en favvo. Lübeck en annan. Men det är väl mycket av personliga och nostalgiska skäl 🙂
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Järnvägsnördarnbas Julmarknad i Solnahallen. Garanterat tomtefritt. Däremot gott om äldre illa klädda män som studerar utbudet av gamla Märklinlok.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Stortorgets Julmarknad
Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Rosendal tror jag kommer att ha något. Då går jag dit annars blir det Skansen.
Detta tycker jag om julmarknader som motorer i reseindustrin:
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Jag tycker inget annat än att det är såklart en bra aktivitet/motivator för att promota europeiska storstäder, till rätt målgrupp.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Tror inte det är någon direkt raketmotor med julmarknader, men visst har det säkert en viss påverkan, på marginalen.
Didrik von Seth, vd SRF: Trevligt men tyvärr ingen kioskvältare.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Ofta små motorer som driver besökare från närområdet och därmed höjer platsens attraktionskraft utan att belasta den.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Alla tyska städer med självaktning har en Weihnachtsmarkt. Kanske ska vi härmas Deutsches Gemütlichkeit
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kan få fler att vilja resa under årets mörkaste månad så det är positivt tycker jag och det är dessutom intressant att se hur julmarknader skiljer sig åt i olika länder.
Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Allt som attraherar besökare och får en destination att leva upp är positivt. Det ska ju till en rejäl julmarknad för att öka resandet, men jag tror tex att Liseberg varit framgångsrika. En julmarknad är ju extra trevligt för hela familjen i en tid med ljus, julsånger och glögg.
Scandic planerar drogtesta personal i Stockholm, din reaktion:
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Jag tycker att det skulle förekomma på fler arbetsplatser, särskilt de arbetsmiljöer som kanske är mer utsatta än hotellbranschen.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Trist att det uppenbarligen ska behövas.
Didrik von Seth, vd SRF: Their Call.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det finns ju massor att förlora i förtroende på en sån plan, både hos drogfri personal och i negativ publicitet när allmänheten börjar fundera på vad som egentligen händer på Scandic. Så bestämmer man sig ändå för att genomföra det föreställer jag mig att man noga övervägt för- och nackdelar och landat i nödvändigheten.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Om det behövs så varför inte.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: I järnvägsbranschen är spontana (icke i förväg annonserade) drogtester ett etablerat arbetssätt. Det är motiverat om det rör säkerhetsrelaterat arbete eller om man har kända problem i verksamheten med starka indikationer på att det är kopplat till droganvändning inom personalen. Annars tycker jag man ska vara försiktig med att skapa ”Du sköna nya värld”.
Charlotte Blum, vd Unlimited Travel Group: Det är säkert ett väl grundat beslut. Kanske att fler bolag behöver göra det. Jag har aldrig behövt sätta in den typen av åtgärd och det är jag glad för.