”Många underskattar jobbet med att skapa en bra paketresa”
Mitt bästa argument för att åka på en chartersemester:
Adam Györki, nordisk kommunikationschef TUI: Vi pratar inte om charterresor vi pratar om paketresor
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Charterresor är ett bekvämt och tryggt sätt att resa som ger resenärerna möjlighet att inte behöva tänka på så mycket själva. Redan när man anländer till flygplatsen är allt ordnat och klart och man kan som resenär helt och hållet slappna av. Reser man med barn är det dessutom extra fördelaktigt, då hotellen nästintill alltid är barnvänliga.
Claes Tamm, vd Norden MSC Cruises: Tryggt, bekvämt och prisvärt!
Stefan Chatzopoulos, vd Airtours: Tryggheten och att du idag i många avseenden har samma flexibilitet som när du egenpaketerar.
Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Om man är ovan resenär eller vill ha allt ordnat och bara slappna av är det väl en jättebra form att åka på. Det ger även en extra trygghet att åka med ett sk charterbolag .
Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Chartern och paketresan är aktuell igen. Chartern erbjuder en trygg semester med ett flyg som sällan drabbas av ändringar och hotell som är kvalitetssäkrade. Lyx!
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Charter är ett lite förenklande begrepp för tillgängligt utbud men vi ser i Kairos Travel Trend Report att det har ökat i faktisk popularitet men även i status de senaste åren.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Om man behöver avkoppling – är det inte det ultimata sättet att resa på? allt är fixat och ordnat i förväg. Det finns helt klart en tjusning med chartern.
Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Enkelt, tryggt & snabbt
Didrik von Seth, vd SRF: De nivåer som chartern har legat på i nöjd-kund-index som dessutom nu ökar under och efter pandemin är argument nog. Att arrangörerna dessutom har unika hotellkoncept som vänder sig till olika kundsegment gör att du högst troligen hittar något som passar just dig.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Praktiskt när barnen är små men egentligen är det mycket trevligare och äventyrligare att skräddarsy sina egna resor efter önskemål och behov.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: O.K nu är ju jag inte alls opartiski denna fråga.
Men vi har sett, bla under pandemin, att många kunder värdesätter att boka en chartersemester, för då är det någon som tar ansvar för hela paketet, flyg, transfer, hotell. Att det finns någon att kontakta och att man får service både före, under och efter semestern.
Många underskattar jobbet med att skapa en bra paketresa.
”Jag menar att tågets största problem är priset”
Detta skulle få mig att åka mer tåg i Sverige:
Adam Györki, nordisk Kommunikationschef TUI: Hyperloop
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Ännu snabbare snabbtåg
Claes Tamm, vd Norden MSC Cruises: MIndre förseningar och inställda tåg.
Stefan Chatzopoulos, vd Airtours: Reser inte mycket inom Sverige, men tar gärna tåget om sträckan inte är för lång.
Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Bor i Skåne jag vill ha snabbare tåg till Stockholm.
Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Åker tåg så ofta tiden tillåter.
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Om jag var helt säker på att komma fram i tid och om det gick lite fortare att ta sig till fler platser. Smidigare kombination mellan flyg och tågbokning skulle också underlätta, i Schweiz kan man boka tågbiljetten hos Swissair som naturlig fortsättning på resan exempelvis. Enklare bokning av nattåg ut i Europa vore önskvärt. Privat skulle det vara avgörande att det finns en tidtabell med några månaders framförhållning.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag är väldigt åksjuk och därför undviker jag tåget. Men skulle jag må bra av det skulle jag definitivt åka mer tåg. Det är ju oslagbart att få uppleva det fantastiska svenska landskapet. Däremot får man inte ha bråttom. Det är slow travel 🙂
Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Om man hade kunnat ta sig utomlands till en destination utan ändlöst antal byten av tåg, samt om man hade kunnat lita på tidtabellen.
Didrik von Seth, vd SRF: Lägre priser, tillförlitlighet och lika smidigt att boka och jämföra som andra transportsätt.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Pålitligare tidtabell.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Åker gärna tåg mellan tex STO-GOT. Men längre sträckor tar för lång tid och jag litar inte helt på att jag ska komma fram i tid. Så det måste lösas för att jag skulle värdera att åka mer tåg.
Mats Nyblom, vd SRJ (k): Jag menar att tågets största problem är priset. Klimatanpassningen kan inte bli bättre. Sedan finns det finns mycket som kan bli bättre i form av servicenivå, punktlighet, avgångstider osv. Här ska man komma ihåg att övriga transportslag också har en hel del brister. Det är tyvärr oacceptabelt dyrt att åka tåg, i synnerhet om man reser några stycken.
Jag har en stor fin dieselbil. Den drar 0,55 l/mil vid landsvägskörning. Bränslekostnaden blir då ca 14 kronor/milen. Åker vi två till västkusten blir det ca 350 kronor/person. Ja sedan tillkommer däckslitage, service, rep och drift men den marginella kostnaden blir ändå under 500 kronor/pers. Vi har bil när vi är framme och vi måste inte boka en specifik avgång veckor i förväg. Tåget är två till tre gånger dyrare (om man inte veckor i förväg jagar billigaste biljetterna)
”Jag tror också att de har oförtjänt dåligt rykte”
Så vill jag göra om SJ:
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Mer fart, flyg kommer inte att bli snabbare. Men tåg har fortfarande mycket mer att ge.
Claes Tramm, vd Norden MSC Cruises: Delvis privatisering.
Stefan Chatzopoulos, vd Airtours: Jag vill inte göra om SJ
Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Släpp in fler aktörer på deras plattform och bidra till att människor tar mer tåg.
Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Kanske är det inte SJ man vill göra om utan förutsättningarna.
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Det är sällan så enkelt som det ser ut utifrån och SJ är beroende av flera andra aktörer. Jag skulle vilja ta fram en studie av hur framtidens mobilitet i Sverige skulle kunna se ut, istället för att fokusera på enskilda trafikslag. Då är Trafikverket den aktör som hamnar mer i fokus än SJ, jag skulle önska att Trafikverket var lite mer visionärt.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Eftersom jag inte reser så ofta med SJ har jag inte funderat på vad som kan förbättras. Jag tror också att de har oförtjänt dåligt rykte. De är ju beroende av andra aktörer för att kunna driva sin verksamhet och i media får de ofta skulden för allt. De gånger jag rest med tåg har det för det mesta funkat väldigt bra och de har väldigt trevlig personal.
Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: SJ är ett riktigt bra bolag. Däremot behöver infrastrukturen de kör på stora investeringar.
Didrik von Seth, vd SRF: Privatisera bolaget!
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Svårt att svara på men förutom att få fler tåg att gå i tid (och där har Trafikverket också en betydande roll), kanske satsa på lite modernare inredning och stabil uppkoppling för effektiv restid.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det är en fråga som ligger utanför mitt kompetensområde som en enkel kommunikatör.
Men information vid avvikelser och kundeservice lämnar en del övrigt att önska. Så givet de svårlösta problemen med eftersatt underhåll, spårkapacitet osv, så skulle jag satsa på att bygga upp en toppklass kundservice och informationshantering.
Mats Nyblom, vd SRJ (k): Behåll varumärket SJ för den svenska bokningsportalen för resor, där alla resor säls. Dela sedan upp SJ i tre bolag: Ett bolag med snabbtågen, ett bolag med de moderna regionaltågen och ett bolag med de ca 60 lok och något äldre sittvagnar med en kapacitet på ca 15 000 sittplatser som bara står parkerade. Efter uppdelningen kan, i alla fall något av bolagen säljas. Sedan har vi en öppen järnvägsmarknad. På en fungerande marknad utvecklas erbjudandena mot det järnvägen vill ha.
Hotelltoppen 2021 visar att det är jämt skägg mellan Scandic och Petter Stordalen, här bor jag helst på hotell i Sverige:
Adam Györki, nordisk Kommunikationschef TUI: Scandic alltid
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Det som är närmast flygplatsen och håller schysst standard. Har jag med barnen måste det finnas pool.
Claes Tamm, vd Norden MSC Cruises: Stockholm
Stefan Chatzopoulos, vd Airtours: Tycker det saknas hotellalternativ i våra skärgårdar. Just nu står nog valet mellan Ellery och Smådalarö Gård Hotell
Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Jag bor mest i Stockholm eftersom det blir en del jobb där . Det ska vara tyst , bra gym bra frukost. Reser jag med familjen så är det viktigt med parkering och laddning av elbil.
Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Hotel Pigalle i Göteborg är väldigt trevligt!
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Blandar friskt mellan stora och små aktörer, en högst otrogen gäst.
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Jag är uppvuxen med Radisson Blu och eftersom jag är en vanemänniska så väljer jag först Radisson. Men kvaliteten varierar.
Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Stena är storägare av Scandic så det svaret är enkelt för mig! Scandic Haymarket är mitt favorithotell i Stockholm.
Didrik von Seth, vd SRF: Privat till exempel Sund Nergården i Sörmland. Lagom stort med fine dining och fantastisk omgivning. I tjänsten är läget mest avgörande.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Åre
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Åre är min favoritdestination i Sverige, flera härliga hotell och ett antal mycket bra krogar och så naturupplevelser för alla årstider.
Mats Nyblom, vd SRJ (k): Jag brukar gå in på hotels.com eller booking och välja ett optimum efter kriterierna: lokalisering, pris och omdömen. Har inge särskild preferens för någon speciell kedja.
”Första intrycket är väldigt viktigt”
Det måste svenska hotell bli bättre på i framtiden:
Mats Nyblom, vd SRJ (k): I grunden är väl hotellen bra. Det jag saknar mest i Sverige är då man reser privat på landsbygden någon motsvarighet till ett litet Österrikiskt familjehotell i Alperna. Skön säng med bolster, en härlig frukost med färskt bröd från det lokala bageriet. Familjär stämning. Alla säger ”Guten Morgen” till varandra och en minihink med texten ”Frühstücksabfälle” på bordet!
Adam Györki, nordisk Kommunikationschef TUI: Fler soltimmar
Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Öppna sig mer för möjligheter inom automation och digitalisering. Här visar våra studier att ledare inom hotell- och restaurangbranschen har en mer negativ syn än ledare i andra branscher. När det gäller samma typer av tjänster. Det lutar åt att man förväxlar möjliga framtider med det man själv betraktar som önskvärda framtider (den som har sökt sig till branschen tycker sannolikt mycket om fysiska möten, och överskattar möjligen andra människors behov av detta).
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: De större svenska hotellen håller redan idag en bra internationell standard medan de mindre hotellen borde investera i AC på rummen. Detta är en basal funktionalitet och en grundläggande bekvämlighet för de många resenärer som under sommaren besöker svenska turistorter där hotellen istället skrämmer bort sina kunder med stekheta rum.
Linda Bjernstål, ceo-konsult Tondere / Forestcarb: Tycker det blir bättre och bättre , mer personligt , bra kvalite på frukost och säng samt bra service. Det är viktigt för mig.
Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Det är ganska sällan jag blir imponerad av deras restauranger. Rummen har även ofta även dåliga stolar och skrivbord att arbeta utifrån.
Sandra Miller Kinge, chief Communication & Growth Officer Apollo: Restaurang och lobby
Didrik von Seth, vd SRF: Snabbare in- och utcheckning
Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Grundläggande bemötande skulle jag säga och små detaljer. Behandla gästerna lite som man gjorde förr när det var fint och lyxigt att bo på hotell. Den känslan man vill åt – i alla fall jag som är lite old school.
Stefan Chatzopoulos, vd Airtours: Digitalisering, både vad gäller bokning, incheckning och hotellupplevelse.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bättre yrkeskunnande, vi har många entusiastiska och glada hotellmedarbetare, men som inte kan sin yrkesroll tillräckligt bra. Jämför tex med Spanien där man med stolthet gärna arbetar ett yrkesliv inom hotellindustrin. Ett exempel på detta är husfrun på vårt egna Sunprime Atlantic View på Gran Canaria, Paqui Morales, som jag nyligen träffade. Hon började i vårt företag 1969 och har därmed jobbat 53 i branschen och är still going strong!
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Satsa på en välkomnande lobby och lounge – det är ofta det första man ser när man kommer in på ett hotell och det är viktigt att det känns härligt och välkomnande. Titta bara på Grand Hotell i Stockholm. Första intrycket är väldigt viktigt.