Annons:

Premium

Panelen om Arlandas ”kris”, nytt askmoln, turistlandet Island och svalare semester

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Mats Nyblom, vd SRJ(k), Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Johanna Danielsson, vd Kairos Future, Peter Bengtson, COO/Arenachef Hamburgerbörs, Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden

“Kastrup ligger långt före Arlanda på flera sätt och känns så mycket mer internationell än Arlanda”

Det tänker jag om Arlanda som internationell storflygplats, jämför gärna med Kastrup:

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: För mig är det självklart att det ska satsas på en innovativ, hållbar och miljövänlig flygplats i Arlanda-Stockholm som även tar ledartröjan när de kommer till elflyg. Jag tänker en hel del på detta, frågan är hur och vad våra politiker tänker om Arlanda flygplats och dess utveckling? 

Peter Bengtson, COO/Arenachef Hamburgerbörs: Kastrup har blivit en mycket bättre flygplats i alla avseenden.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: En del av de affärsresor som försvunnit bedömer jag nu genomförs digitalt, både inrikes och utrikes resor har ersatts av teamsmöten av tillräckligt bra kvalitet. Det var förutsebart redan när digitaliseringssprånget tog fart under pandemin. När det är enklare, billigare och miljövänligare att lösa något utan att resa är det en enkel ekvation. Så länge affärsverksamheten fortsätter är det inte heller en katastrof att några linjer försvinner. Men samtidigt är det väsentligt att upprätthålla tillräckligt god tillgänglighet för alla de möten som ändå krävs för att skapa relationer, reda ut konflikter etc. där fysisk närvaro är klart mycket bättre. 

Arlanda nya säkerhetskontroll.

“Den nya säkerhetskontrollen på Arlanda är fantastisk”

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Kastrup ligger långt före Arlanda på flera sätt och känns så mycket mer internationell än Arlanda. Men förhoppningsvis kan Arlanda komma ikapp även om det kommer att ta tid. Den nya säkerhetskontrollen på Arlanda är fantastisk men den borde ha placerats i mitten av terminalerna – nu får man ofta gå väldigt långt för att komma till gaten. Men jag tror på Arlanda på lite längre sikt.  

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: CPH ligger bättre till, som bekant söder ut och de flesta resenärer från ARN ska också söder ut. Så det kommer vi aldrig ifrån och lika bra att svälja förtreten och konstaterara att CPH är vår skandinaviska hub ut i världen och istället fokusera på att vara en bra regional flygplats för Sverige och norra Europa. Ny säkerhetskontrollen är strålande och handelsplatsen lovande.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Att jämföra Arlanda med Kastrup är kanske inte helt praktiskt. Till exempel har de olika förutsättningar rent geografiskt som har en stor påverkan. Kastrup med närheten till kontinenten har givetvis mycket lättare att locka resenärer. Flygbolag som vill etablera nya rutter har också en fördel eftersom de kan nyttja flygplanen kapacitet effektivare tack vare att Kastrup ligger mer ”centralt” i världen. Att SAS också valt att förlägga flest linjer i Köpenhamn bidrar också till att fler reser via Kastrup. 

Jag tycker att Arlanda har en bra approach till de omställningar som behöver göras för att underlätta för alla resenärer och av mina flöden att döma så dyker fler och fler linjer upp med jämna mellanrum. 

“Arlanda är väl ingen internationell storflygplats och det är faktiskt inte Kastrup heller”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Arlanda är väl ingen internationell storflygplats och det är faktiskt inte Kastrup heller. Om man studerar utredningens tillgänglighetsindex så har Kastrup 18 % högre än Arlanda. Ingen jätteskillnad, det är samma storleksordning. Jämför med ”riktiga” internationella storflygplatser som München, Paris CDG, Amsterdam och Heathrow, de har alla mellan 70 och 250 procent högre tillgänglighetsindex än Arlanda. Det är en annan storleksordning. 

Också Arlandas tillbakagång jämfört med innan pandemin är ganska lik Kastrups. Arlanda har backat 25 procent och Kastrup 21 procent.

Värt att notera är att Arlanda har stärkt sin ställning i Stockholmsområdet. Arlanda står nu för 94 procent av stockholmarnas flygtillgänglighet, jämfört med 89 procent innan pandemin. Övriga stockholmsflygplatser (Västerås, Bromma och Skavsta) har gått från 11 procent till 6 procent, en halvering. De är nästan bortsopade från banan…

“Det är ytterst angeläget att allt görs för att säkerställa att Arlanda blir den flygplats i Norden med högsta tillgänglighet”

Didrik von Seth, vd SRF: Det är ytterst angeläget att allt görs för att säkerställa att Arlanda blir den flygplats i Norden med högsta tillgänglighet. Regeringen bör ge Swedavia ett särskilt uppdrag att ta fram en strategi och långsiktig plan för detta. Flygplatsen är vital för både näringsliv och turism inte bara för Mälardalen utan hela landet. 

“Bra gjort att lyckas attrahera mycket besökare till en vindpinad utpost mitt ute i Atlanten, som dessutom inte är billig”

Detta tänker jag om Island som turistland:

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Vackert och sagolikt

Peter Bengtson, COO/Arenachef Hamburgerbörs: På island är allt på riktigt, ett fantastiskt resemål om man gillar natur.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: En proffsig destination som lyckats paketera sina tillgångar (naturen) på ett sätt som ger inkomster till företagen och skatteintäkter till staten. Dock krävs nu ytterligare professionalisering för att på ett hållbart sätt för natur och bofasta möta gästernas höga förväntningar och även förbättra upplevelser och tillgänglighet året runt och fördela mer bort från klassiska hot spots.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag har tyvärr aldrig varit där men skulle gärna åka dit. Det sägs vara vackert men kargt och vädret är väl ofta lite ”rått”. Strategiskt bra stopover om man ska resa till USA. 

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bra gjort att lyckas attrahera mycket besökare till en vindpinad utpost mitt ute i Atlanten, som dessutom inte är billig.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Island är ju en unik plats på jorden och marknadsföringen genom decennier har gett dem en stabil turisttillströmning. Jag själv åkte dit för att uppleva de vackra vyerna men förvånades över att också maten höll sådan hög standard. Det blev en svårslagen helhetsupplevelse som överraskade mig. Ett vinnande koncept. 

Didrik von Seth, vd SRF: Har tyvärr inte varit där men det finns på min bucket list. Islänningarna har varit duktiga med att marknadsföra landet samtidigt som deras flygstrategi gjort landet tillgängligt trots att det ligger mitt i Atlanten. Där kan vi i Sverige lära oss mycket.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Har inte varit där, men Island har i förhållande till sin yta och befolkning en del spektakulärt att bjuda på för turister. Om vi ser det nationalekonomiskt har de ingen fordonsindustri, skogsindustri, ståltillverkning och mycket annat vi har i Sverige. 

Viktigt att tänka på nämnaren då man mäter till exempel turistnäringens andel av BNP. Ett sätt (som vi nog inte önskar) att få turistnäringens andel av BNP att öka är att få själva BNP att minska…

“Att rida på en trend är väl bra, men vi måste fylla den med något”

Booking.com spår i sin framtidsrapport att vi ska semestra svalare. Är detta lösning för svensk turism?

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Det är klart en tillgång – vi behöver en framtidstro där vi ska våga resa, upptäcka och uppleva nya platser på hållbara sätt – jag saknar framtidstro och satsningar!

Peter Bengtson, COO/Arenachef Hamburgerbörs: Att rida på en trend är väl bra, men vi måste fylla den med något. 

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det är en möjlighet som dock är komplex. Svalare betyder ofta även blötare, höjda vattennivåer, fler mygg, fästingar etc. För flera skidområden i norden betyder det en fördel jämfört med konkurrenter längre söderut, men också högre kostnader för snötillverkning och kortare säsong.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Ja vem vet? I framtiden blir det kanske Sverige och hela Norden som har ett mycket attraktivt klimat sommartid då många sydeuropéer reser hit för att slippa hettan.  Skåne kan bli nya Provence med fler fantastiska vingårdar – det är dags att redan nu tillåta gårdsförsäljning på vingårdarna i Sverige.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Kanske att det kan attrahera lite sydeuropeiska resenärer i högsäsong. Men vi svenska älskar i alla fall sol och värme, det såg vi tydligt nu i somras med rekordbeläggning på flygen till Sydeuropa, bla hos oss på Ving.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Med tanke på den extrema hettan som vi de senaste åren upplevt på klassiska resmål vid Medelhavet så är det nog ingen dum gissning. Fortsätter jorden att värmas upp blir det nog så att fler letar sig till våra breddgrader. 

Gothenburg 10-12 october 2019 Brunnsparken and the ”Lion Stairs” at the Channel in Gothenburg City. Photographer: Marie Ullnert

“Sverige bör ta turism på allvar och verkligen satsa. Först då kommer turismens andel att växa rejält”

Didrik von Seth, vd SRF: Absolut en lösning. Vi skall dock inte luras över att detta löser allt. Sverige bör ta turism på allvar och verkligen satsa. Först då kommer turismens andel att växa rejält.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Kan nog vara så. Svalka och även snö och ren bitande kyla är globalt mer exotiskt än palmer och soliga sandstränder. Sådana finns ju överallt! Att få Stockholms snöslask att bli en global exotisk exklusivitet vore ju som att öppna den svenska turismens Pandoras ask!