Annons:

Premium

Panelen om året som snart är slut och det som kommer!

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Mats Nyblom, vd SRJ(k), Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Johanna Danielsson, vd Kairos Future, Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden, Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli, Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group, Peter Bengtson, Arenachef/COO Hamburgerbörs, Kjell Jakobsson, ägare Room Republic, Martina Krantz, pressansvarig Apollo

Detta hotell tycker jag är perfekt i tiden år 2023. Motivera gärna ditt svar.

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Apollo Mondo Local, Hotell Maria på Lesvos – Kan inte bli mer genuin och upplevelse än där!

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: The Oyesterbox Umhlanga Sydafrika

Peter Bengtson, Arenachef/COO Hamburgerbörs: Treehotel

Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Klurig fråga, det finns så mycket men jag delar med mig av ett litet favorit hotell på Ibiza Los Enamorados, Ett litet hotell med en stark personlighet. Servicen är personlig och inredningen är ger en modern, men lite busig känsla.  Casual lyx med en twist och socialt ansvar. De som kombinerar god service och standard med hållbarhet på ett personligt och attraktivt sätt är rätt i tiden. 

Didrik von Seth, vd SRF: The Ritz London där tiden står stilla och lite förändras trots omvälvningar  världen.

Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: FAENA Miami, tar kultur på alvar 

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Jacy´s i Göteborg

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Voksenåsen, Oslo. Ett kulturcenter och hotell med unika förutsättningar för mellanmänskliga möten och en gåva från Norge till Sverige som tack för hjälpen under andra världskriget. En plats där unga och gamla från olika länder möts för att lära sig mer om demokrati och kultur. https://voksenaasen.no/om-oss/

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Under höstlovet bodde vi på ett boutiquehotell som heter Vincci Selección Aleysa på spanska solkusten och det var magiskt med en helt fantastisk service, underbara hotellrum och en väldigt avkopplande miljö. 

Hobo.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Hobo här i stan, prisvärt, coolt hotell med små, bra designade rum, perfekt läge och inte minst skön vibe. Det är det man vill ha i dessa annars lite trista tider och där mångas plånbok inte är så välfylld.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag har dålig koll på hotell generellt men väljer att tolka frågan utifrån det som ligger perfekt i tiden för mig själv. Vilket är enkelhet, trygghet och 100% avslappning. Jag väljer det hotellet jag upptäckte i somras i Grekland. Rum på plan 3, världens bästa restaurang på plan 2 och stranden på plan 1. Wifi överallt. Det där är sådant som är perfekt i tiden för mig. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag skulle kunnat svara: Blåhammarens turiststation eftersom 2023 är sista året man kunde avnjuta en en splendid måltid på den historiska turiststationen. 

Men mitt svar får bli Adlon Kempinski i Berlin direkt vid Brandenburger Tor. Det Adlon man bor i nu är byggt 1997 i samma stil och på samma plats som det ursprungliga som överlevde själva kriget, men som till största delen förstördes av en brand i maj 1945. Den sägs ha börjat i vinkällaren och orsakades av berusade röda armé-soldater.

Adlon Kempinski har den flair som krävs av ett förstklassigt hotell. Utanför hotellet står ständigt ett antal svarta limousiner. Väl in genom dörren når du en stor lobby med en lounge bar med plats för nästan 100 sittande. Hotellgäster från världens alla hörn. Där kan man avnjuta klassiska Berlin-specialiteter som Currywurst och Döner Kebab. Currywursten är beströdd med bladguld. Sålunda uppklädd blir denna enkla rätt från gatan en världsvan celebritet. Köstlich! som man säger i Berlin.

Alla har bott här. Einstein, Charlie Chaplin, Grete Garbo, Caruso, Drottning Elisabeth II… Det var också här som Michael Jackson 2002 höll sin månadsgamla son Prince Michael II ut över fönsterkarmen från sin svit på fjärde våningen. 

Jacy’z i Göteborg.

Denna destination i Sverige tycker jag är i takt med tiden år 2023. Motivera gärna ditt svar. 

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Stockholm – en stad med fokus på inkluderande, hållbarhet, människors lika värde

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Göteborg är en destination som hela tiden utvecklar och utökar sitt behov. Så har det varit under en lång tid och det känns som att de aldrig är nöjda utan vill hela tiden bli bättre 

Birka med Högakustenbron

Peter Bengtson, Arenachef/COO Hamburgerbörs: Höga kusten, jobbat upp en otroligt hype på kort tid. En fantastisk plats som bör upplevas

Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Som Hallänning i exil måste jag säga att jag imponeras alltmer av vad man kan uppleva längs Hallandskusten som besökare förutom de härliga stränderna. Leder,  cykelleder, gastronomi och spännande hotell som poppar upp. 

Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: Bohuslän, riktigt hav, riktig skog, småskaligt lantbruk

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Göteborg

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Småland, sparandets mest trovärdiga metropol är ju superhett nu i ekonomiskt tuffa tider, där dessutom second hand och återbruk slipats till nära perfektion genom århundraden 🙂

Mölle.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Nordvästra Skånes Kullahalvön och Bjärehalvön erbjuder fantastiskt vacker natur med stort utbud av både kultur och aktiviteter som tennis, vandring och cykling – i kombination med bra restauranger. 

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Åre, massa snö, bra krogar, bra boende, helt ok skidåkning på vintern och bra aktiva möjligheter även på övrig tid med vandring, MTB, forsränning osv.

Restaurang Freyja + Söder i Stockholm.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Vilken svår fråga att avsluta året med, men varför inte Stockholm? jag tycker att huvudstaden ständigt anpassar sig efter nya trender och går i bräschen för sådant som både är viktigt för att vi ska kunna leva hållbart men också nöje i sig. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” skapar många nya destinationer. Plötsligt blir till exempel Götene hett. Kyrkan där är från 1100-talet och i ett skrin finns Sankta Helenas finger finns som en relik .

Burj Khalifa med omgivning
Världens högsta byggnad, Burj Khalifa. Foto: Istock.

Denna plats i världen tycker jag så rätt år 2023. Motivera gärna ditt svar. 

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Bryssel – representerar 2023 på flera sätt; huvudort för så många viktiga frågor men också för att påminna oss att inte ge upp och fortsätta leva, resa. 

Palma Mallorca.

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Mallorca är aldrig fel. En plats som erbjuder så mycket för allas tycken och smak!!

Sopot i norra Polen.

Peter Bengtson, Arenachef/COO Hamburgerbörs: Norra Polen, rik på kultur och natur. 

Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Svalbard, fantastiska naturupplevelser som gör att man blir ödmjuk inför de utmaningar vi har med klimatet.

Didrik von Seth, vd SRF: Stockholm. En stad med fantastiskt utbud av framförallt restauranger som bör tilltala gäster från alla världens hörn. Synd bara att tillgängligheten till Arlanda minskar från år till år.

Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: Lofoten, har allt som framtidens uppleves hungria vill ha 

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Svensk natur. Att naturen sänker stressnivåer är känt och det kommer att bli viktigare och mer exotiskt med upplevelser av stillhet, lugn och fysisk aktivitet. Natur som växlar med årstiden och som fortfarande är gratis och tillgänglig. Passa på att uppleva medan det fortfarande är så!

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: 2023 är ju nästan slut, men 2024 lockar ju OS i Paris och melodifestivalen i Malmö till internationella möten som inte är direkt kopplade till kriser av olika slag. Också viktigt!

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Schweiz eftersom det anses vara ett av de tryggaste och säkraste länderna i världen.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Gran Canaria, allt från hotell, krogar, hotell, infrastruktur och aktiviteter som alltid funkar. Plus att man tar sig dit på drygt 5 timmar, utan att bli ruinerad och klimatet är underbart året om.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: En bred fråga som jag väljer att tolka helt utifrån mig själv och mina preferenser. Jag skulle säga Naturen. Oavsett vart. Men helst hemma i Sverige så klart. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tycker inte att man ska vara för trend-känslig. Paris är väl ändå städernas stad. Själv skulle jag gärna lägga en vecka på att studera industriminnen etc i Ruhr-området. Duisburgs hamn är världens största inlandshamn. Något jag vill besöka.


Detta tror jag om yngre resenärer, typ Gen Z, och deras beteende: 

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Deras miljömedvetenhet i kombination med digitala försprång kommer göra ännu mer avtryck i resandet

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Har för dålig uppfattning om Gen Z men självklart måste vi hela tiden anpassa vårt utbud till de målgrupper som ditt företag är mest lämpat för.

Peter Bengtson, Arenachef/COO Hamburgerbörs: Planerar sin resa minutiöst. Bygger den på upplevelser. Mindre viktigt med lyx, mer viktigt med hjärtligt. Förhåller sig till världsliga problem.

Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Gen Z är lite svåra att tyda i min värld. Men gemensamt för många är att de är beresta och har sett mycket. Klimatångesten är stark hos många medan andra inte drar sig för att åka på partaj över helgen i Marbella eller Nice. Precis som övriga världen är det lite splittrat. Oavsett så finns reslusten otvetydigt där!

Didrik von Seth, vd SRF: På gott och ont mobilfixerade. Det innebär både möjligheter och utmaningar för resebolag. Generation Z kommer att präglas av kort framförhållning och impulsiva beslut.

Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: dom unga har alltid varit framtiden!

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Att de är lika olika inom sin generation som övriga generationer

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Exempelvis reser de fortfarande i ganska stor utsträckning med föräldrarna på ett sätt som varit otänkbart för föräldrarna själva när de var unga (37% av 16-24-åringarna reste med föräldrarna på sin viktigaste semesterresa enligt Kairos Travel Trend Report 2023). 

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: De är nog mindre intresserade av kulturhistoria och mer fokuserade på kul äventyr och god mat – sedan vill de gärna resa billigt. 

”De är en generation som söker dopaminkickar och saker måste hända hela tiden samtidigt som de hellre spenderar tid med familjen än går ut på stan”

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag tycker själv att det är lite svårt att sätta fingret på Gen Z och vad man kan förvänta sig av deras beteende. De är en generation som söker dopaminkickar och saker måste hända hela tiden samtidigt som de hellre spenderar tid med familjen än går ut på stan. De är en trygghetssökande generation med kontrollbehov som samlar på sig mycket information innan de gör sina val. Information som ofta enbart kommer från sociala medier. Att vara unika och uppleva unika saker är viktigt. Det ställer krav på oss som företag och vi måste anpassa oss. Det är lite spännande också att ha en sån utmaning kan jag tycka. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tror ändå det skiljer mindre än man kan ana. Jag upplever att de är mindre intresserade av historia och sådant, utan fokus är mer på ”direkta” upplevelser. Sådant som är mysigt osv, samt party. Kort sagt Gen -Z är unga nu.

14 näringslivstoppar är missnöjda med Arlanda, de anser att Kastrup är bättre när det kommer till affärsresande och vill att regeringens ska bry sig, avskaffa flygskatten och bygga ut på Arlanda. Kommer något att hända med detta 2024?

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Nej, inget konkret 

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Tveksam om något händer under 2024 men man måste börja agera då SAS med största sannolikhet kommer att fokusera mer på Köpenhamn ed tanke på den nya ägarstrukturen

Peter Bengtson, Arenachef/COO Hamburgerbörs: Helt säkert, oklart vad!

Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Tveksam till om det händer något med det faktiskt. Tror vi får inse att Kastrup har ett försprång sedan länge.

”Om vi i branscher tillsammans skapar opinion kommer denna kontraproduktiva skatt att försvinna senast i budgetpropositionen hösten 2024”

Didrik von Seth, vd SRF: Om vi i branscher tillsammans skapar opinion kommer denna kontraproduktiva skatt att försvinna senast i budgetpropositionen hösten 2024.

Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: Tveksamt

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: Tyvärr inte så länge vi saknar medel för att marknadsföra Sverige som destination.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Ja det finns hopp om att den kan försvinna eftersom nuvararande regering är mycket positivt inställd till flyget och vill bidra till ökad konkurrenskraft och ökad tillgänglighet. Men det blir en utmaning att få igenom det i Riksdagen. 

”Jag tror inte på några stora underverk med massa nya long-haulrutter under 2024

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Arlanda är jag säker på kommer successivt att förbättras och byggas ut, tex nya säkerhetskontrollen är världsklass. Gällande flygskatten så tror och hoppas jag att den kommer försvinna i och med att det kommer andra styrmedel inom EU som reduktionsplikt, utsläppsrätter och då blir det fel att snedvrida konkurrensen med en nationell svensk flygskatt från svenska flygplatser. 

Men med det sagt tror jag inte på några stora underverk med massa nya long-haulrutter under 2024 från ARN, även om det är kul att både Toronto och Montreal kommer igång till sommaren.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Nej det tror jag inte. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det tror jag inte. Flygets framtid ligger väl inte hos video-mötande affärsmän utan hos upplevelse-törstande privatresenärer. Är det så är ju Arlanda bättre positionerat än Kastrup!

Hit går min drömresa 2024:

Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Pig Beach, Bahamas

Kjell Jakobsson, ägare Room Republic: Inte bestämt ännu men vill gärna till de västra delarna av Sydamerika

Peter Bengtson, Arenachef/COO Hamburgerbörs: Tågluffa i Europa. Dags igen…

Charlotte Blum, vd & koncernchef Unlimited Travel Group: Det kan bli Afrika i år…. eller Maldiverna …. eller Japan. Svåra val:-)!

Didrik von Seth, vd SRF: Japan. Högst på bucket list 

Erik Nissen Johansen, Creative Director founder Stylt Trampoli: PNG.

Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtunahöjden: På cykel längs Göta kanal och vandring till ett fjäll.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Australien och Nya Zeeland 

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Grönland

”Med risk att bli utkastad från Panelen – Jag vill faktiskt göra en rese-detox och bara stanna hemma 2024”

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Med risk att bli utkastad från Panelen – Jag vill faktiskt göra en rese-detox och bara stanna hemma 2024. Det känns bäst för min plånbok nu när alla räntor gått upp. En roadtrip vill jag genomföra i sommar, det ser jag fram emot. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Min hittills enda inbokade resa 2024 går till Zillertal. Det går säkert att knåpa ihop något mer fantastiskt. Men en bra skiddag i Alperna är svårslaget. Sedan är ju inte resmålet allt då det handlar om drömresor. Jag får sällskap med min 28-åriga dotter som åker med pappa denna gång. Så, ja, det blir nog min drömresa 2024.