Annons:

Premium Panelen 2

Fredagspanelen om våra nya turistminister, Visit Swedens nya film och omikron

Veckans panel består av: Mari Tara, VD Grönklittsgruppen AB Mats Nyblom, reseanalytiker Claes Pellvik, kommunikationschef Nordic Leisure Travel Group Jan Ohlsson, flyganalytiker Marcus Östlundh, VD HKC Hotels Freja Annamatz, presschef SAS Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor

Sverige har fått en ny regering och en ny näringsminister med ansvar för reseindustrin. Vad tycker du att Karl-Petter Thorwaldsson ska fokusera på under sina tio månader fram till valet?

Claes Pellvik, kommunikationschef Nordic Leisure Travel Group:

Öka statusen för vår bransch och visa på vikten av en välmående reseindustri, både inom Sverige med betydelsen av duktiga entreprenörer som ger liv i glesbygder, våra stora hotellkedjor, duktiga eventarrangörer etc. Men också betydelsen av utlandsresande från Sverige, vikten att mötas i en annars mer protektionistisk värld och turismens betydelse i en massa länder runt om i världen. Låt oss påminnas om att reseindustrin står för 1 av 10 jobb globalt sett och närmare 10 procent av BNP på världsbasis.

Jan Ohlsson, flyganalytiker:

Se till att svenska flygplatser bevaras. Vilket är just nu det enda fungerande transportmedlet i snön?

Marcus Östlundh, VD HKC Hotels:

Rensa upp i regelträsket för hotell- och restauranger. KP har chans att bli den näringsminister som tar bort krav på danstillstånd, gör det lättare att få serveringstillstånd, med mera. Regelverket är absurt så detta är en lågt hängande frukt!

Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor:

Det finns en direkt koppling med tillväxt i besöksnäringen och god tillgänglighet. Ju större utbud av flyglinjer desto bättre förutsättningar för besöksnäringen. Karl-Petter bör fokusera på att lyfta flygets positiva roll för Sverige och tvätta bort den negativa inställning som funnits under miljöpartitiden.

Så får vi fler turister till Sverige:

Mari Tara, VD Grönklittsgruppen AB:

Upplevelser, infrastruktur och Sweden is very, very Old…..

Mats Nyblom, reseanalytiker:

Jag tjatar om Norrland: Här har Sverige något unikt. Vildmark, midnattssol, norrsken, aktiv fritid: vandring, fiske, jakt. Här kan vi erbjuda något som det finns lite av i världen. Dessutom på en stor yta!

När det gäller städer är frågan om hur stor del av marknaden som är arkitektur- och konstintresserade. Det mest unika med Stockholm är annars skärgården. Det viktigaste för de allra flesta är BILLIGT. Billigt flyg, billiga restauranger, billig shopping och billiga rundturer.

I min senaste bok har jag en dyster spaning om stadsturismens framtid: ”Hur mycket resande tål världen? I många städer klagar man alltmer på de stora mängder turister som fyller staden till bredden. Det blir ingen plats för invånarna själva. Dystopisk framtidsvision: De stora städerna blir till ett slags tillrättalagda tivolin för turister som driver runt i horder äter på enkla restauranger och fotograferar de marknadsförda tydligt utmärkta sevärdheterna. Stadsresorna blir en lågstatus-verksamhet för de miljarder människor i den alltmer urbaniserade världen som bebor de stora städernas förorter och inte har något meningsfullt att göra i sin kala avhumaniserade hemmiljö. I stället för att resa blir verklig status att ha en egen avskild plats (ju större desto bättre) som man i lugn och ro kan utveckla och vårda utan att trängas med andra.”

Claes Pellvik, kommunikationschef Nordic Leisure Travel Group:

Mer riktad marknadsföring, tror vi kan lära av både Danmark och Island som båda har lyckats bra med att attrahera utländsk turism, trots sin relativa litenhet. Köpenhamn uppfattas som världens coolaste matstad, trots att man äter minst lika bra, och lite billigare, Stockholm.

Jan Ohlsson, flyganalytiker:

Natur, vänlighet, tillgänglighet, rimliga priser.

Marcus Östlundh, VD HKC Hotels:

Genom vassare marknadsföring, förbättrad tillgänglighet och fler turistattraktioner

Freja Annamatz, SAS:

Många resenärer ser Skandinavien som en region och besöker gärna flera av länderna när de väl är här. Att vi kan erbjuda bra flygförbindelser till, från, och inom Skandinavien är helt avgörande för att locka fler turister till Sverige.

Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor:

Mer flyg.

Grand Hôtel anses av många vara Sveriges bästa hotell.

Så borde Sverige marknadsföras enligt mig:

Mari Tara, VD Grönklittsgruppen AB:

Kreativitet, bilder på sjöar och skog kan alla.

Mats Nyblom, reseanalytiker:

Konceptidé: Känner du en svensk? 

Vi svenskar tycker att vi är lagom men vi har extrema värderingar globalt sett. 

Till exempel två personer i solnedgång i en vacker kohage helt uppslukade av att diskutera genusteori. Eller: någon som bor i ett vackert hus på landet, som plötsligt utbrister ”Helvete, systemet stänger om en kvart” och springer ut till bilen och gasar iväg… 

Ett vackert land fyllt av märkliga människor. Du måste uppleva det.

Bolmen är för övrigt känd för att ha Sveriges längsta linfärjeled. Leden är drygt 1 km och trafikeras av linfärjan Bolmia byggd 1969. Stora delar av Skåne får dessutom sitt dricksvatten från Bolmen genom den 82 km långa Bolmentunneln: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bolmentunneln 

Jan Ohlsson, flyganalytiker:

Just nu? Som en utomhusnation, men med en fin huvudstad. 

Marcus Östlundh, VD HKC Hotels:

Lägg krutet på PR- och Influencerkampanjer. Tror att det är svårt att nå ut med budskapskampanjer som man idag jobbar med.

Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor:

Mer tryck på det vi har – den fantastiska naturen!