Din åsikt om EU:s stöd till de nationella flygbolagen?
Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationsdirektör, Norwegian: De olika stöden har gynnat vissa flygbolag enormt mycket medan andra flygbolag har fått väldigt lite eller inget. Det har varit stöd på uppemot 9 miljarder EUR för vissa bolag och då blir det såklart extremt tufft och konkurrenssnedvridande för de som får lite eller inget stöd alls.
SRF:s vd Didrik von Seth: Stöden till flygbolagen är berättigade. Det är viktigt att flyget, som en vital del av infrastrukturen, får stöd att klara sig igenom denna kris. Dock skall detta stöd inte begränsas till bara de bolag som oftast kallas för ”National Flag Carriers”.
Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden: Flygbolagen kommer ha en viktig roll i återhämtningen och tillväxten framåt. Om än i en ny roll och under andra premisser än innan pandemin när det kommer till hur vi reser privat, i affärslivet och såklart även när det kommer till logistik/transporter av olika slag. Så jag tänker att det är avgörande att flyget består och därmed är EU:s stöd viktigt för att flygen ”överlag” ska överleva. Men som i alla kriser är det få som kan sia vem eller vilka som i slutändan står ”starka” likväl tyvärr går under. Och vem säger att det är dagens flygbolag som överlever? Kris = utveckling och som alltid kan vi tro att den värld vi är i nu kommer se ungefär likadan ut när vi kommer ur den. Men historien har visat att så sällan sker utan snarare tvärtom…
Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef på Ving: De statliga stöden i form av lånegarantier till flygbolagen godkändes av EU-kommissionen i april förra året och precis som många andra branscher så är förstås flyg- och semesterföretag i behov av statliga stöd i en pandemi med konsekvenser som under långa perioder satt stopp för eller påverkat resandet dramatiskt.
Flyganalytikern Jan Ohlsson: EU har kämpat framgångsrikt i decennier för en fri konkurrens som ger lägre priser och även gett de lönsammaste bolagen med lägst kostnader. Nu accepteras plötsligt i stort sett all form av statligt stöd, vilket ger ineffektivitet, politisk styrning och tvingar medborgarna att betala både via skattsedel och onödigt höga biljettpriser.
SAS är ett exempel, men de är ett otal och detta är en mycket konsumentfientlig utveckling, när man globalt vet att lågprisbolagen kommer öka sina marknadsandelar och ge fler möjlighet att flyga i alla fria marknader.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: I grunden tror jag inte det finns någon anledning till oro. Finns det en marknad finns det också ett utbud. Staterna kanske oroar sig för det ”hub-matkspel” som förekommer bland de statliga bolagen. Typ: ”Om SAS inte finns och Lufthansa blir starka i Skandinavien får vi visserligen ett flyg i kvarten till Frankfurt, men inte mycket mer.”
Om man nu ska ha stöd så delar jag Ryanairs uppfattning att stöden borde utformas så att de är möjliga att få för alla, det vill säga pengar man vill betala för ett lands långsiktiga tillgång till flyg. Man skulle kunna tänka sig till exempel en ”standstill”-kompensation för plan som hålls tillgängliga för återstart, eller stöd till anställda som behåller sin kompetens, eller för att upprätthålla viss bastrafik mellan vissa länder. En svårighet för denna typ av lösningar är flygets helt mobila och globala struktur. Ett plan kan vara på andra sidan jorden inom 24 h.
Sedan måste staten kunna agera som en rationell ägare, men min bedömning är att man har gått mycket längre än så i de flesta fall när det gäller statliga flygbolag. Flyget kommer gå igenom ett stålbad. Vi måste räkna med en utslagning. Normala branscher vitaliseras i sådana processer eftersom de smartaste och starkaste överlever. Inom flyget kan det bli den omvända konsekvensen.
Motivera ditt svar.
SRF:s vd Didrik von Seth: Tyvärr är kommissionen alldeles för partisk och tenderar att favorisera närverksbolagen.
Charlotte Holmbergh Jacobsson, Kommunikationsdirektör, Norwegian: EU har redan godkänt stöden så jag tror inte att det hjälper att Ryanair överklagar.
Fredrik Henriksson, Kommunikations- och hållbarhetschef på Ving: Har tyvärr inte den kristallkulan hur överklagan går, men första domen var ganska tydlig.
Flyganalytikern Jan Ohlsson: En snedvridning mot ökad statlig centralmakt från vänster i EU. Kan bli slutet för EU. Tyvärr även för vissa delar av den välfärd som bygger på fri konkurrens.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tveksam, det är för många EU-länder som gjort samma sak.
Skistar och Visit Sweden tror att 3,8 miljoner svenskar kommer att välja att semestra i Sverige i år. Kommer detta leda till ett trendbrott med mer inhemsk turism och mindre outbound?
SRF:s vd Didrik von Seth: Vi kommer att se detta även under 2021. Dock i mindre omfattning under andra halvåret än förra året. 2022 kommer pendeln att slå över åt andra sidan då det kommer att finnas ett stort uppdämt behov att åka utomlands.
Charlotte Holmbergh Jacobsson, Kommunikationsdirektör, Norwegian: Ja – helt klart.
Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden: Jag tänker att vi kommer bli mer ”picky” med vart vi reser, när och hur ofta etc. Dels med anledning av rådande omständigheter och dels som en konsekvens av en mängd olika faktorer direkt eller indirekt påverkade av pandemin. Datan säger sitt. Frågar du mig personligen så säger jag ”absolut” för Sverige har så extremt många dimensioner av upplevelser att erbjuda vilka de flesta av oss inte har en aning om. Det är fördelen med att vara ett så pass stort avlångt land med alla säsonger ”synliga och tillgängliga” som Sverige är. Det handlar inte bara om vår fantastiska natur utan lika mycket om vår progressiva livsstil i storstad och utanför. Hållbart, tillgängligt och säkert. Så trendbrott – kanske men oavsett ”lucky us” som bor i Sverige.
Fredrik Henriksson, Kommunikations- och hållbarhetschef på Ving: Vi har ett fantastiskt land att semestra i, men samtidigt ser vi både i våra och externa undersökningar att resa utomlands kommer högst vid sidan av att träffa familj och vänner. Vi ser även att osäkerheten under året gjort att allt fler väljer tryggheten i form av en paketresa, med generösa av- och ombokningsregler och snabb återbetalningsgaranti (7 dagar i vårt fall).
Flyganalytikern Jan Ohlsson: Men ökande flygpriser och uselt inrikesflyg försämras Sveriges konkurrenskraft inom turismen. Mycket hänger på lågprisbolag och charter utifrån. Svenskar kommer after covid söka sig utomlands igen, så inhemskt ökande turism blir mer tillfällig. Men många kommer bli mer bofasta på semesterorter, vilket gynnar lokala näringar.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Kan bli en sådan trend, till dess vi får den där sommaren med 13-17 grader och regn varje dag. Personligen reser jag ogärna från Sverige på sommaren. Våra ljusa sommarkvällar är en global sensation.