Annons:

Premium

Fredagspanelen analyserar Norwegians och flygprisernas framtid

Travel News fredagspanel analyserar veckans viktigaste händelser i reseindustrin. Vad innebär det att Norwegian slutar med long haul, kommer bolaget att överleva och vad händer med flygpriserna när corona släpper sitt grepp om reseindustrin.

Din reaktion på att Norwegian slutar med long haul?

Jan Ohlsson, flyganalytiker: Nödvändigt för tillfället, men kan återkomma. Skandinavien-Europa är en säkrare marknad.

Freja Annamatz, presschef SAS: Det visar vilket tufft marknadsläge vi befinner oss i. Generellt är det den interkontinentala trafiken som drabbats mest av de omfattande reserestriktionerna under pandemin, och efterfrågan på flygresor har i princip försvunnit på långlinjerna. SAS har tack vare efterfrågan på fraktkapacitet kunnat fortsätta flyga ett minimerat trafikprogram till USA och Kina under pandemin. 

Mats Nyblom, konsult inom resor: Verkar rimligt givet Norwegians ekonomiska situation och nuvarande resemarknad. Långdistansmarknaden kan nog inte förväntas återhämta sig förrän i allra bästa fall 2022, men det kan dröja ännu längre.

Sofi Cederlöf, marknadschef Flygresor.se: Väldigt tråkigt.

Kommer Norwegian att överleva som flygbolag? Motivera gärna ditt svar.

Jan Ohlsson, flygexpert

Jan Ohlsson, flyganalytiker: Sannolikt ja. Starkt stöd i Norge. Det är valår och en majoritet från höger och vänster vill ge dem stöd. Redan en valfråga. Norge vill flyga på norska vingar.

Freja Annamatz, presschef SAS: Vi hoppas så klart på att så många jobb som möjligt kan räddas i vår bransch.

Mats Nyblom, konsult inom resor: Flygbranschen blir allt mer statlig. Alternativet är hårdfört privat typ Ryanair eller Wizz Air. Norwegians plan är att gå åt det statliga hållet. Överlevnaden hänger nog mycket på den norska statens beslut.

En rationell investerare räddar ju inte ett bolag om det kräver mer kapital än vad som krävs för att starta ett nytt bolag från scratch. Då ska man också när det gäller flygbolag i den kalkylen lägga in risken vid en räddningsaktion att marknaden kan komma tillbaka senare eller i mindre omfattning än beräknat. Den som sparat sina räddningspengar kan i stället lugnt vänta till dess att läget är rätt. Det är inte så svårt att starta ett flygbolag då det finns gott om plan och personal tillgängligt. Så ur det perspektivet är det sannolikt rationellt att Norwegian går under. Branschen måste helt enkelt konsolideras.

Men staten är inte en rationell ägare. Det kan sitta hårt för norska staten att låta ett flygbolag som heter ”Norwegian” att gå under samtidigt som det svenska/danska SAS överlever. Dessutom har norska staten och övriga myndigheter i Norge varit öppet kritiska på ”gamen” Wizz Air som redan börjat picka ut köttbitar ur den norska inrikesmarknaden. 

Kanske blir namnet ”Norwegian” bolagets räddning? En något halsbrytande jämförelse: men Hitler ville inte att något slagskepp skulle heta ”Deutschland” på grund av den allegoriska konsekvensen av en eventuell sänkning av skeppet.

Sofi Cederlöf, marknadschef Flygresor.se: Ja.

Många experter spår att flygpriserna kommer att gå ner när corona är över. Vad tror du? Motivera gärna ditt svar.

Jan Ohlsson, flyganalytiker: Stort utbud, liten efterfrågan, många konkurrenter. Helt logiskt med fortsatt låga eller lägre flygpriser överallt där det finns konkurrens. Affärsklass kommer bli marginellt även i framtiden. Vinster till dem som är bra på privatresenärer. 

Freja Annamatz, presschef SAS: Det vi ser är att det  finns många och duktiga konkurrenter,  som dessutom verkar bli fler, på en marknad där det redan före krisen fanns överkapacitet. Exakt hur prisbilden kommer att se ut handlar till syvende och sist om kundernas betalningsvilja.

Mats Nyblom på Maria torget.

Mats Nyblom, konsult inom resor: Enligt ekonomisk teori: Så länge det finns ett överskott av utbud i förhållande till efterfrågan kommer priset att sjunka tills dess att man når en balans.

Så kommer det antagligen att bli. Det som krävs är att resurser varaktigt slås ut från marknaden. I första hand handlar det om flygplan. Priset kan t ex inte gå under den rörliga driftkostnaden per säte för de äldsta planen. Då kommer dessa plan att skrotas. Detta gäller så länge flygandet är lägre än före corona, för att komma över denna nivå måste priset motivera nyinvesteringar, dvs ungefär som innan corona.

Sofi Cederlöf, marknadschef Flygresor.se: Tror snarare att flygpriserna kommer gå upp. Men man kan hitta billiga flygbiljetter nu!