Annons:

Premium

Årets andra panel om SAS, Flyr, Turkiet, nattåg till Berlin och den flygande valen

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian, Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Didrik von Seth, vd SRF, Daniel Atteroth, internationell marknads- och försäljningsdirektör Viking Line, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig Ticket

”Långsiktigt är jag övertygad om att Turkiet kommer vara ett populärt och bra semesterland för svenskar, vilket det har varit sen 60-talet”

Vilket blir nästa flygbolag som som går i konkurs?

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Känns trist att spekulera i vilka bolag som ska gå under. Men Norse Atlantics affärsidé med low-cost long-haul från Norge verkar ha en del utmaningar.

Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig Ticket: Nu får vi hoppas att det dröjer länge till nästa konkurs. Men Flybe har ju t.ex. stoppat alla sina flygningar sen i förra veckan, så vi får följa och se vad som händer där. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Svår fråga. Kanske Norse?

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Tyvärr är väl SAS närmast just nu av de bolag som påverkar den svenska marknaden mest och var en stor ägare (den svenska staten) tydligt signalerar att det inte finns mera stöd/hjälp att hämta. 

Daniel Atteroth, internationell marknads- och försäljningsdirektör Viking Line: Det finns flera i riskzonen.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Det kommer att vara en del mindre tror jag. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Ingen aning, det finns väl tusentals…

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Förhoppningsvis inget. 

Ryanairs marknadsdirektör Dara Brady

Vilket flygbolag kommer att bli vinnaren 2023?

Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig Ticket: Eftersom 2023 är europaresandets år, så tror jag att Norwegian kan gynnas av den trenden, med många direktlinjer inom Europa snarare än fokus på långflygningar.  

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Beror på vilken storlek vi pratar om? Jag har en stark känsla av att BRA har ngt riktigt bra på gång.  

Daniel Atteroth, internationell marknads- och försäljningsdirektör Viking Line: Jag sätter en slant på Emirates

Didrik von Seth, vd SRF: Ryanair

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag tror att vinnarna kommer att vara de stora megaflygbolagen tex Qatar Airways

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: De flygbolag som fortsätter att erbjuda en bra produkt till bra priser i moderna och bränsleeffektiva flygplan.

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Ryanair verkar ostoppbara.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Gissar lågprisflygbolag. Ryanair, Wizz, Easy Jet…

”Turism ökar förståelsen mellan människor och bidrar till fred”

Din åsikt om det politiska bråket mellan Turkiet och Sverige ur ett turistperspektiv:

Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig Ticket: Förhoppningsvis kommer inte charterdestinationerna i Turkiet påverkas så stort, även om vi skulle se en dipp till Ankara och Istanbul. Vår förhoppning är att både svenskar och turkar ser att det är en politisk diskussion och inte ett bråk mellan folket i Sverige och Turkiet. En del kommer säkerligen välja bort Turkiet just nu av politiska skäl, medan en annan del väljer Turkiet av ekonomiska skäl då den svenska kronan fortfarande är stark där. Sen är det klart att ett politiskt bråk sällan är gynnsamt för turismen oavsett. 

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Kortsiktigt ser vi ett minskat bokningstryck på Turkiet. Men långsiktigt är jag övertygad om att Turkiet kommer vara ett populärt och bra semesterland för svenskar, vilket det har varit sen 60-talet, tack vare fin service, bra hotell som ger valuta för pengarna och god mat.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Efterfrågan kommer att falla ovsett hur billigt det än är om inte saker & ting lugnar ner sig från nuvarande nivå.

Daniel Atteroth, internationell marknads- och försäljningsdirektör Viking Line: Beklagligt då jag ser det mer som valpropaganda från Erdogan. Påverkar kortsiktigt  turismen i Turkiet mer negativt än i Sverige men blåser över helt efter deras val i maj.

Didrik von Seth, vd SRF: Egentligen borde vi alla åka till Turkiet en masse. Turism ökar förståelsen mellan människor och bidrar till fred.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Min erfarenhet är att den lokala befolkningen brukar vara pragmatiska. Mat på bordet går före politik. Därför tror jag att turister som åker till Turkiet i sommar inte kommer att märka av någonting annat än den vanliga gästfriheten som man är van vid. 

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Det är tråkigt att det har blivit så här, men som i de flesta fall när det kommer till politiska bråk så brukar det blåsa över och inte påverka turismen i större utsträckning över tid, och det är ännu långt kvar till högsäsong. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är inte bra för turismen eftersom konflikten innebär en ökad risk att vistas i Turkiet. Men rent politiskt gör Sverige helt rätt. Vi måste värna om vår yttrandefrihet.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Min åsikt är att Sverige har trasslat till det ordentligt genom att tro att en förhandling med Turkiet handlar om en gemensam ansträngning nå det gemensamma målet, att få Sverige in i NATO. Det är inget gemensamt mål.

Ur ett turistperspektiv tror jag att det kan leda till minskat resande. Även om det som framkommer i media är att det finns måna i Turkiet som inte gillar Sverige, tror jag att även det omvända gäller. Man vill helt enkelt inte åka till Turkiet. En viss rädsla dessutom för att få dålig service kan nog också finnas.  

Lissabon.

Min favorit-weekend-storstad i Europa är, gärna med en kort motivation:

Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig Ticket: Rom! Trots att det är en storstad infinner sig en lugn varje gång jag är där, Italienarnas förmåga av livsnjutneri smittar av sig. Vackert som en tavla vart man än tittar, och fantastisk mat såklart.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Lissabon var jag nyligen i och det är en stad där det händer mycket, tex många nya bra krogar och hotell, till vettig prisnivå.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Madrid. Spaniens hjärta! Kan staden ganska väl då jag bott där ngn månad i mina unga år.

Daniel Atteroth, internationell marknads- och försäljningsdirektör Viking Line: Malaga – alla gånger! Den staden har allt, som en blandning av Barcelona och franska Rivieran. Fin gamla stad, strandpromenader och mycket att uppleva.

Didrik von Seth, vd SRF: I valet mellan Paris och London får det nog bli den senare. Utbudet av kultur, nöjen och shopping överväger. Inte minst att valutan är mer gynnsam ur svensk synvinkel. Dessutom finns det utmärkta restauranger.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: London! det passar både mig och min son. Men Europa har ju så många fantastiska weekenddestinationer så det är synd att bara åka till sin favorit.  

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Köpenhamn. Det är en lättillgänglig, härlig, kontinental stad med högt i tak och lite skit i hörnen, med färgstarka människor och en rolig krogscen.

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Barcelona för den härliga miljön med vackra byggnader, fantastisk mat och närheten till stranden.

Berlinmuren Tyskland

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det är faktiskt Berlin. Var där första gången 1984 med mur, svartväxling och allt. Det västberlinska S-bahnesystemet gick in i Östberlin och hade omstigning i Friedrichstrasse. Som Västberlinare kunde du varje dag på väg till och från jobbet byta tåg där och ha ögonkontakt med dina DDR-olycksbröder som levde i en annan värld. Även 

Västberlins tunnelbanan gick på vissa ställen under Östberlin. Man passerade då svagt upplysta stationer som såg ut som vid krigsslutet. På perrongerna gick tungt beväpnade östtyska vakter.

Att ha följt den bohemiska och samtidigt väldigt urbana stadens förvandling sedan dess har varit fascinerande. 

Har åkt nattåg flera gånger på den ”gamla goda” tiden då östtysk polis med schäfrar sökte igenom varje kupé. Sedan har det blivit flyg, Nu får vi se hur det blir…

Detta är mitt favoritplan, gärna med motivation:

 Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig Ticket: Flygplan som går på avsatt tid, gärna till Maldiverna

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Gillar A330-900neo, tack vare smart konfiguration med 2+4+2 stolar i bredd i ekonomiklass. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Varje flygplan med en pitch var en lång och stilig karl kan sitta vettigt:-)

Daniel Atteroth, internationell marknads- och försäljningsdirektör Viking Line: Air Force One, vem skulle inte vilja flyga med det?

Didrik von Seth, vd SRF: Dreamliner. Lagom stort, luftigt och bekvämt när man flyget långt.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Om man frågar en flygplansnörd om ett svar så får man också ett långt svar. Jag kan självfallet inte välja EN favorit. Rent utseendemässigt tycker jag att Boeings 777 och Airbus 340 är mäktiga. Har inte mycket till övers för dubbeldäckare. Det ska vara mycket plan och lång räckvidd. För inte så långa resor är det nog en Boeing 737-800. Det är ett sånt rätt ”litet” men ack så effektivt plan.

Kajsa Beausang, chefredaktör & Creative Director Joyvoy: Airbus A330. När flygplansmodellen lanserades blev jag bjuden på en fantastisk pressresa i första klass till Australien. Jag skickade en reporter i mitt ställe, vilket fortfarande grämer mig. Jag har fortfarande aldrig flugit i första klass. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Boeing 737 MAX eftersom det är ännu mer bränsleeffektivt än föregångaren och därmed genererar lägre utsläpp. Dessutom är det betydligt tystare. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tupolev Tu-144, ”Konkordski”. Det sovjetiska svaret på Concorden. Slog Concorden på mätbara parametrar som flyghöjd, hastighet, vingspann och flög dessutom första gången två veckor innan Concorde. 16 plan byggdes som totalt gjorde 100 reguljära flygningar. Man hann också med två dödsolyckor med totalt 16 döda. Andra favoriter DC-3, även DC-6 (fyrmotoriga propellerplan är übercoola), Junkers Ju52, Concorde och Caravelle. Det enda jag har flugit med av dessa typer är DC-3. Ber om ursäkt för att jag bredde ut mig i detta ämne, men det gäller för flyg och för tåg: De vibrerande magiska resorna, de finns inte längre (talar alltså om själva resan, inte resmålet). Favoritplanen och favorittågen hör till historien.

På nytt jobb