Hur blir reseupplevelsen för den som tar MTR:s tåg istället för SJ:s?
– Jag kan inte gå in på det än. Vi har krispiga tankar om hur vi ska göra, men det är inget vi bjuder konkurrenterna på. Vi försöker tänka nytt så långt det går.
Hur klarar MTR-tågen ett snöoväder?
– Våra tåg kommer att klara sig minst lika bra som SJ:s. Norska NSB använder samma tågtyp som vi har beställt och är mycket nöjda med hur den klarar vinterväder. Våra tåg har tre motorer istället för två, vilket ger extra säkerhet och gör det lättare att hålla tidtabellen.
Ni bråkar med SJ om att få sälja era biljetter på deras sajt. SJ vägrar. Vad är din syn?
– SJ har varit ett monopolföretag och blivit ett förstaval för den som söker landtransport i Sverige. Och de visar redan resealternativ med Veolia och Blå tåget på sj.se. Konsekvensen om MTR exkluderas blir att kunden inte får en överblick över restider och priser på en och samma sträcka, och det var inte tanken med att avreglera tågmarknaden.
Ålder: 48 år.
Bor: Täby, Stockholm.
Familj: Gift med Monica och har barnen Lisa, 11 år, och Philip, 14 år.
aktuell: Ny kommersiell chef på MTR Express som med snabbtåg ska konkurrera med SJ på sträckan Stockholm–Göteborg.