Grattis Daniel Franzén till nya jobbet som Operations Manager på Ellery Beach House. Varför valde de dig?
– Tack så mycket! Jag är otroligt glad och förväntansfull på att få öppna denna magiska destination tillsammans med ESS group och Ellery-teamet! Jag kan se att min bakgrund och erfarenhet är väldigt passande för vad ESS group vill skapa på Lidingö. Ett enormt fokus på en toppgästupplevelse och ett tydligt och involverande ledarskap.
Du har arbetat på restaurang TAK som vd innan – vilka kunskaper och erfarenheter tar du med dig därifrån som du kommer att ha nytta av på din nya arbetsplats?
– TAK var en fantastisk upplevelse och arbetsplats. Det jag tar med mig därifrån är hur viktigt det är att bygga ett tydligt brand där en grym kvalité möter ett stort kommersiellt fokus.
Det är turbulenta tider i och med coronapandemin – på vilket sätt har detta färgat din start?
– Det har givetvis påverkat starten precis som det påverkar alla. Det har blivit mycket jobb hemifrån och möten på Zoom. Jag är väldigt imponerad över hur ESS group har hanterat situationen och kommunicerat både internt och externt. De har verkligen fått mig att känna mig välkommen och ordnat en fin start trots omständigheterna.
Vad har ni på Ellery Beach House vidtagit för åtgärder inför öppningen – om några – med anledning av coronakrisen?
– Då vi öppnar i augusti/september så kör vi på med rekryteringen och planering enligt plan då vi verkligen tror att marknaden behöver något att se fram emot och förhoppningsvis är vi back on track när vi öppnar efter sommaren. Vi anpassar oss givetvis och har stor respekt för kollegor i branschen som sliter och kämpar för fullt varje dag för att ta sig ur denna situation.
Vad gör en Operations Manager hela dagarna så här innan öppning?
– Ja, vad gör jag? Mycket rekrytering, planering och arbete med koncept och strategier. Pre-opening är en häftig period då man verkligen har möjligheten att se produkten växa fram när teamet byggs. Hotellet växer fram och för varje vecka så blir det man tidigare bara sett i presentationer en verklighet.
Hur börjar du din arbetsdag?
– Min arbetsdag börjar oftast med ett telefonmöte med mina kollegor eller huvudkontoret i Göteborg. Efter det blir det en genomgång av kalendern för dagen och mail som skall besvaras.
Vilken är hotellbranschens största utmaning framöver?
– Svårt att säga i dessa tider då jag inte riktigt tror att det är någon som vet hur vardagen kommer se ut. Vad vi hoppas på just nu är såklart att alla fantastiska hotell och restauranger skall kunna komma tillbaka till den verklighet vi är vana vid och att vi återigen njuter av hotell- och restaurangupplevelser.
Det finns inget ont som inte har något gott med sig heter det ju – vad tror du att hotellindustrin kommer att ”göra om och göra rätt” när coronakrisen lagt sig?
– Det var ingen som kunde se detta i förväg så göra om göra rätt vet jag inte riktigt. Jag hoppas vi kommer uppskatta och värdesätta alla fantastiska arbetsplatser och kollegor som vi har i branschen och att fokuset än en gång blir att ha en välmående och levande industri med gäst och medarbetare i fokus.
Namn: Daniel Franzén
Titel: Operations Manager
Familj: Sambo och hund
Ålder: 34
Bor: Sundbyberg
Senaste resa: Rom
Favorithotell: The Ned, London, Hotell Costes, Drisco Hotel, Tel Aviv, The Thief, Oslo
Favoritreseapp: Uber
Flygbolag som jag åker helst med: Emirates, SAS
Favoritdestination: Kapstaden, Tel Aviv, Palma
Min drömresa: Just nu så är jag väldigt sugen på Jordanien och Istanbul.
Detta vet vi inte om dig: Älskar att spela golf och hoppas det blir en hel del denna sommaren.