Annons:

Premium

”Vi går mot ljusare tider”

Johan S Friberg är ny Sales Manager på DigitalGuest. Här berättar han vad bolaget säljer (till hotell), hur en bra säljare ska vara och att han aldrig varit i Paris.

Grattis Johan S Friberg, du är ny Sales Manager på Digital Guest. Varför valde de dig?

Tusen tack! Otroligt glad över att bli en del av gänget på DigitalGuest. De valde mig tack vare min samlade bakgrund, med flera år utomlands där jag byggt varumärken, sålt upplevelser och samtidgit varit en del av drift och service-förbättringar. Allt ifrån stort som litet, när det kommer till verksamheternas storlek, lyxigt som mer enkelt, när vi talar om service-nivå, och resort som flygplatshotell. För att inte glömma mitt både nationella och internationella nätverk som blev ännu rikare efter min kandidat examen på Les Roches School of Global Hospitality Management i Schweiz, Spanien och även Kina.

Tre meningar som summerar din karriär fram till idag?

Många fantastiska stopp och höjdpunkter på min karriärskarta, ännu fler fantastiska kollegor och ledare. Efter år som DJ, bartender och arrangör på nattklubbar har jag haft chansen att prova på att arrangera vinterupplevelser i Sälenfjällen, stå i hotellreceptionen i de norska fjällen, gäst-service på Sveriges främsta flygplatshotell och bokningsavdelningen på Grand Hôtel Stockholm. Stoppen stannar inte där, då jag också fått uppleva sälj och eventproduktion på Mexikos mest prisbelönta resort, samt varit en del av marknadsföringsteamet på ett ultraexklusivt jetset-gömstället i schweiziska alperna och mest nyligen lett sociala och digitala medier på en $4.6 multi-hotell casino resort i Bahamas med mer än 2300 rum, 40 restauranger och barer, samt 14 pooler.

Vad gör en Sales Manager hela dagarna?

Vi letar säljprospekt, skapar strategier för vår expansion och tittar på hur vi kan utveckla vår produkt för att passa våra kunder ännu bättre. Sen såklart planerar vi även besök hos och möten med kunder och prospekts.

Vad är DigitalGuest?

DigitalGuest är ett dansk-baserat, så kallat Saas-bolag, som erbjuder en webbaserad applösning för besöksnäringen. Tänk dig, en hotellapp som du inte behöver ladda ner, som enkelt utformas till en snyggt designad gästguide för att svara på gästens alla frågor. Visa middagsmenyn, gymmets öppettider eller spektakulära sevärdheter i närheten. Man kan dessutom automatisera kommunikationen genom SMS, e-mail och notiser både innan, under och efter vistelsen eller besöket. Det kommer inte bara göra att ens personal får mer tid att skapa mer meningsfulla relationer genom värefulla interaktioner med gästerna utan också säkerställa en högre gästnöjdhet genom kortare svarstider och köer.

Det går bra för er, även under pandemin, varför?

Många av våra kunder har insett att under lägre beläggning finns det möjlighet till att utveckla sina verksamheter, digitalisera och effektivisera för att kunna bemöta morgondagens gäster och besökare på sättet de förväntar sig. Vi har även sett att kontaktlös tillgänglighet har varit otroligt viktig och kommer att vara än så mycket viktigare när besöksnäringen är helt tillbaka efter rådande pandemi. Vårt team har självklart funnits där för de som behöver inspiration, hjälp och guidning i utvecklingen för just deras verksamhet vilket är något som vi är väldigt stolta över att kunna tillgå med.

Hur ska en bra säljare vara?

Ödmjuk, konsulterande, lyhörd och uppdaterad.

Grand Hôtel anses av många vara Sveriges bästa hotell. Vad White Guide tycker vet vi den 3 december.

Vad lärde du dig på Grand Hôtel Stockholm?

Massor, men kanske speciellt varför Grand Hotel Stockholm anses vara Sveriges bästa hotell och hur de kan konsekvent bibehålla den kvalitet de är kända för. Jag fick även upp ögonen för och lärde mig mer om hur man pratar och servar gäster och besökare som efterfrågar en mer exklusiv upplevelse då alla har olika uppfattning om vad det betyder för just dom.

Du har även jobbat på Bahamas. Är det lika nice som det låter?

Det är precis lika nice som det låter. Turkost hav varje helg, svajande palmer och simmande grisar. Men kanske mest speciella var att jag under min första vecka blev utsedd att bli gudfar åt resortens nykläckta flamingo-kycklingar, vilken ära! En utmaning var såklart att lära sig att: köra på “fel” sida vägen, beräkna ö-tid även kallat “island-time” och att leva i ett land med orkansäsong fyra månader per år.

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?

Vi går mot ljusare tider och vi upplever att förtroendet för att gäster, besökare och resenärer kommer att återkomma är starkt. Även om affärs- och konferensgäster kommer att dröja ett tag till, då större företag fortfarande avråder sina anställda att inte resa i tjänsten och istället mötas över webben istället för i person.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Utmaningen på DigitalGuest, teamet, framtidsutsikterna, dess kunder och produkten i sig är den perfekta arbetsplaten för mig just nu. Om omständigheterna signifikt skulle ändras så skulle såklart också framtidsutsikter förändras med de.

Reseindustrins största utmaning?

De största utmaningarna sitter i att branschen måste digitaliseras, miljöanpassas med efterfrågan samt att faktiskt leverera mer genuina och inkluderande upplevelser i en allt mer transparent värld, där klyftorna mellan individer och grupper växer för varje dag.

Namn: Johan S Friberg

Titel: Sales Manager

Bor: Stockholm, Sverige

Senaste resa: Nice, Frankrike

Favorithotell: The Alpina Gstaad, Gstaad, Schweiz

Favoritreseapp: Momondo

Flygbolag som jag åker helst med: Singapore Airlines

Favoritdestination: Barcelona, Spanien

Min drömresa: Bhutan och Rwanda

Detta vet vi inte om dig: Jag har aldrig varit i Paris och Malmö, skamligt.