Vem är du, berätta?
– Jag har en lång bakgrund på TUI i många olika roller. IT-chef, jag har jobbat med vår operationella del, med trading, kontraktering och nu senast som kommersiell direktör i nära samarbete med Alex. Från början är jag ekonom.
Varför valde de dig?
– Jag har en bred affärsförståelse och ett kommersiellt driv. Jag har arbetat nära Alex under lång tid och vi delar samma vision. Vi ska bredda vårt erbjudande och satsa ännu mer på upplevelser. TUI-gruppen har precis köpt ett italienskt företag som heter Musement, det är en plattform i vilken vi kan sälja upplevelser över hela världen.
Vad är er status just nu i corona-tider?
– Vi har precis tagit hem alla nordiska kunder. Det sista kom hem för några veckor sedan. Det var en stor operation, den största vi gjort någonsin.
SRF har uppmanat resebyråer att inte betala tillbaka pengar för inställda resor på grund av UD:s reseavrådan fram till den 15 juni. Hur gör TUI?
– Vi har redan börjat att betala tillbaka pengar med start denna vecka. Självklart beklagar vi att det har dröjt. Vi följer paketreselagen som säger att man ska betala tillbaka pengar vid en inställd resa. Men vi stödjer även SRF:s förslag om en resegarantifond.
Beslutet att betala tillbaka pengar gäller resor som avbokats, till exempel på grund av situationen med corona. Förlängs UD:s reseförbud kommer påverkade kunder att få tillbaka sina pengar, säger Jessica Enbacka.
TUI har ca 500 anställda i Norden, drygt 300 arbetar på huvudkontoret i Munchenbryggeriet i Stockholm. En stor del av de anställda är permitterade under corona.
Vi har situationen under kontroll och kan växla upp när reseförbudet hävs och kunderna vill börja resa igen.
Men det ingår inte i Jessica Enbackas uppdrag att köpa upp krisande konkurrenter.
Någon uppgift om hur många kunder TUI har i Norden vill företaget inte berätta. Men att bli största researrangör i Norden är inte ett viktigt mål för Jessica Enbacka. Det finns andra fokus.
Vi ska vara flexibla och kunna växla upp och ner efter kundernas behov och vilja. Tillväxt är viktigt inom vissa områden. Vi ska bredda vår erbjudande och sälja fler upplevelser. Vi ska ta marknadsandelar på upplevelsemarknaden.
Sedan några månader säljer TUI även boende i Norden, och jobbar på att rulla ut upplevelseerbjudandet. Men grunden är förstås fortfarande att sälja paketresor och traditionell charter.
– Vi vill utvecklas och komma närmare våra kunder, med produkter i Norden men även utanför Norden. Det kan vara hotell och resor, men också biljetter till olika arrangemang och museer, vinprovningar, matlagningskurser eller andra typer av upplevelser. Målet är att bredda vår affär genom vår digitala plattform.
Finns det fler mål?
Vi ska vara en attraktiv arbetsplats och hela tiden skruva på vårt erbjudande. Jag var med 2003 då vi befann oss i en kris, då började vi stänga ner våra fysiska butiker och styrde om till ett digitalt företag. Något som varit helt nödvändigt för att ta oss till den plats där vi är idag. Vi är i en liknande process nu är det uppstår nya möjligheter. Då tog vi ett steg framåt och det kan vi göra nu med. Vi ska bli mer flexibla och kunna växla upp och ner. Följa marknaden och kunden.
Jessica Enbacka vill inte göra någon prognos för om resandet 2020. Men hon tror fortsatt starkt på koncepthotell som TUI Blue.
– Det är en stark produkt som har en stark framtid. Det är en life style-produkt.
6 kommentarer