Annons:

”Solresor är ett spännande varumärke”

Casper Kolind är ny vd på Solresor. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät.

 “Det är svårt att ge en exakt siffra på hur stora vi kan bli”

Grattis Casper Kolind, du är ny vd på Solresor Varför valde Rolfs flyg och buss vd Emanuel Karlsson, dig?

– Tack så mycket! Jag är hedrad över förtroendet från Rolfs flyg och buss och Emanuel. Min erfarenhet inom branschen har gett mig en unik förståelse för kundernas behov och hur vi kan leverera enastående kundupplevelser. Samtidigt har jag i mina tidigare roller haft möjlighet att utveckla min kompetens inom strategisk försäljning och affärsutveckling. Jag tror att den här kombinationen av erfarenheter kommer att hjälpa mig att driva företaget framåt och ta det till nästa nivå, vilket jag även tror var vad Emanuel fann intressant med min profil.

Och varför valde du att gå till Solresor?

– Jag valde att gå till Solresor eftersom det är ett spännande varumärke som är välkänt i Skandinavien. Jag har personligen träffat dem på marknaden och har upplevt deras höga kvalitet och starka fokus på kundnöjdhet.

Upp som en sol ner som en pannkaka är Solresors varumärke eller?

– När det gäller Solresors historia, så är det sant att vi har haft våra utmaningar. Men vi är fast beslutna om att resa oss starkare än någonsin. Trots svårigheterna har vi behållit en lojal kundbas av återkommande resenärer, och vår produktportfölj är fortfarande stark och igenkännbar för många. Vi har arbetat hårt med att utveckla våra produkter och tjänster för att säkerställa att vi kan leverera underbara semesterupplevelser till våra resenärer, både nu och i framtiden. Vi ser fram emot att fortsätta bygga vårt varumärke och bidra till oförglömliga semesterminnen för våra resenärer under 2023 och framöver.

Hur stora kan ni bli? Svara gärna position i Sverige och antal resenärer på ett år.

– Jag tror att Solresor har stor potential och goda möjligheter att öka sin marknadsandel under de kommande åren. Även om det är svårt att ge en exakt siffra på hur stora vi kan bli, kan jag försäkra dig om att vi kommer att arbeta hårt och målinriktat för att erbjuda våra kunder de bästa hotellvillkoren och tjänsterna på marknaden. Resebranschen genomgår för närvarande en spännande utveckling och Solresor, med Rolfs Travel Group i ryggen, arbetar ständigt med att utvecklas.

Måste du flytta till Göteborg nu?

– Jag är redan bosatt i Göteborg sedan 2020 med min svenska fru och vår lilla dotter på 4 år. Vi tycker att Göteborg som stad och Sverige som land är precis rätt plats för vår lilla dotter att växa upp på.

Vad lärde du dig på TUI?

– Under mina år på TUI lärde jag mig mycket om resebranschen och specifikt om svenska turisters önskemål när det gäller hotell och resmål. Genom att interagera med många kunder kunde jag utveckla en djup förståelse för vad som gör en hotellportfölj attraktiv och hur man kan göra en destination mer intressant för resenärer. Denna erfarenhet har inspirerat mig att utveckla min kunskap inom IT-branschen och ta med mig de lärdomar jag har gjort för att applicera dem på resebranschen.

Och vad gör en regional manager egentligen?

– Som regional manager hade jag ett övergripande ansvar för vår avdelning i Göteborg. Min roll var mycket varierande och innefattade en mängd olika uppgifter. På ett strategiskt plan var jag ansvarig för att utforma och följa affärsplanen, inklusive försäljning och leverans av våra tjänster. Jag ansvarade också för den dagliga driften av företaget och att bygga strategiska samarbeten med andra konsulthus.

Och vad gör en vd på Solresor hela dagarna?

– Jag har haft en spännande start och jag ser mycket positivt på framtiden. Jag förväntar mig att arbetet kommer att präglas av hög periodisering, men just nu tittar vi på hur vi kan optimera interna processer för att få bästa möjliga utbud och kundleverans till våra många kunder. Vi analyserar också kontinuerligt vår produktmix, både vad gäller flyg och hotell, och samtidigt även hur vi presenterar vårt sortiment på vår hemsida. Du är varmt välkommen att besöka oss och får en bättre inblick i vår vardag på Solresor.

Ditt viktigaste nyckeltal gärna med en motivering?

– Även om omsättningen inte alltid berättar hela historien, är det ändå en siffra som alla kan förstå och relatera till.

Reseindustrins största utmaning?

– Det finns flera problem inom resebranschen, men för närvarande upplever vi en stor brist på kvalificerade och kompetenta medarbetare inom branschen. Pandemin har haft en betydande inverkan på kort sikt och lett till en stor brist på kvalificerad arbetskraft. Dessutom blir resebranschen alltmer digitaliserad, vilket kräver fler specialiserade IT-roller.Namn: Casper Kolind
Titel: VD
Familj: Fru och en 4 årig dotter
Bor: Göteborg
Senaste resa: Cypern med Familjen 
Favoritnyckeltal: Omsättning
Favorithotell: Mai Khao Lak
Favoritfärjebolag: Stena Line
Favoritreseapp: Västtrafik
Flygbolag som jag åker helst med: Qatar Airlines
Favoritdestination: Khao Lak
Min drömresa: Resa till antikens Rom
Detta vet vi inte o

Kommentarer är stängda.