Annons:

Småländska ny VD för Destination Sälenfjällen

Småländskan Louise Larsson är ny VD för Destination Sälenfjällen. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

“Det känns otroligt spännande! Sälenfjällen ligger mig varmt om hjärtat”

Grattis Louise Larsson, du blir ny VD för Destination Sälenfjällen. Varför valde Lars Påhlsson, styrelseordförande i Destination Sälenfjällen dig, tror du?

– Jag tror att det handlar om min erfarenhet av att både bo, verka och driva utveckling i Sälenfjällen under lång tid. Jag har en stark lokal förankring och ett brett nätverk i regionen, vilket är viktigt när man ska samla så många olika aktörer. Dessutom har jag erfarenhet av både besöksnäring, evenemang och fastighetsutveckling, tre områden som är centrala för destinationens framtid.

Varför valde du Sälenfjällen?

– Jag är ursprungligen från Småland, men fjällvärlden har alltid lockat mig. Jag utbildade mig till skidlärare och flyttade hit tidigt i mitt vuxna liv. Sedan dess har jag jobbat inom besöksnäringen, event och fastighetsutveckling – och jag har aldrig ångrat valet.

Hur känns det att ha ett nytt jobb?

– Det känns otroligt spännande! Sälenfjällen ligger mig varmt om hjärtat, och jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med medlemsföretagen och andra aktörer för att utveckla destinationen. Det finns så mycket potential här, och jag hoppas kunna bidra till att vi blir ännu starkare tillsammans.

Louise Larsson, VD för Destination Sälenfjällen.

“Fjällmaror är en favorit”

Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– Jag är ursprungligen från Småland, men jag har jobbat i fjällvärlden hela mitt vuxna liv. Det började med att jag utbildade mig till skidlärare, och sedan har jag haft olika roller inom besöksnäringen. Jag har bland annat jobbat med stora evenemang, som VM i skicross och boardercross på Idre Fjäll, och de senaste åren har jag fokuserat på byggprojekt genom Fiskarheden Fastigheter. Där har jag drivit och utvecklat flera projekt, som till exempel Coop i Lima, nyproduktion av Brf:er och ICA Kläppen.

När jag inte jobbar springer jag gärna – helst långt och på fjället! Fjällmaror är en favorit. När jag inte springer är jag med familjen – jag är gift, har två barn och just nu fyra hundar.

Du har enligt ett pressmeddelande framgångsrikt drivit flera projekt som du fortsatt delvis kommer att vara involverad i vid sidan av uppdraget i Destinationsbolaget. Vad innebär detta?

– Jag har haft en central roll i flera fastighetsprojekt genom Fiskarheden Fastigheter, och eftersom dessa projekt fortfarande är pågående kommer jag att vara delaktig i vissa delar. Men mitt huvudfokus ligger på Destination Sälenfjällen och att driva regionen framåt. Jag ser det som en styrka att ha insyn i både destinationsutveckling och fastighetsutveckling – de går ofta hand i hand.

Destination Sälenfjällen representerar cirka 150 medlemsföretag. Hur får man 150 starka entreprenörer att gå åt samma håll?

– Genom samarbete och transparens. Det viktigaste är att vi lyssnar på varandra, identifierar gemensamma mål och driver de frågor som gynnar hela regionen. Ingen kan ensam skapa en framgångsrik destination – det är när vi samverkar som vi blir riktigt starka.

Vad är ditt viktigaste uppdrag?

– Att stärka Sälenfjällen som en året-runt-destination och skapa förutsättningar för medlemsföretagen att utvecklas. Infrastrukturen är en nyckelfråga, och vi behöver driva på utvecklingen av tågförbindelser och andra transportlösningar för att göra destinationen ännu mer tillgänglig.

Vad lärde du dig på Fiskarheden Fastigheter?

– Att dra igång ett fastighetsbolag mitt under brinnande pandemi, krig, inflation och räntehöjningar har varit utvecklande. Fastighetsutveckling kräver långsiktighet, mod, tålamod och samverkan. Och jag tar med mig viktiga insikter om hur vi kan skapa attraktiva och hållbara miljöer för både besökare och boende.

Reseindustrins största utmaning?

– Hållbarhet och infrastruktur. Vi behöver säkerställa att besöksnäringen utvecklas på ett sätt som är både ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart. För Sälenfjällen handlar det mycket om att förbättra transportmöjligheterna, särskilt med tåg, för att minska klimatavtrycket och samtidigt öka tillgängligheten. 

Louise Larsson, VD för Destination Sälenfjällen och avgående VD Anders Bjernulf.

Namn: Louise Larsson

Titel: vd Destination Sälenfjällen

Familj: Gift med Magnus Larsson, två barn, fyra hundar

Bor: Lima, knutpunkten mellan Malung och Sälen 

Senaste resa: Besökte familjen i Småland.

Ditt viktigaste nyckeltal: Antalet besökare, tänk att Sälenområdet är lika stort som Västerås under vintersäsongen.

Favorithotell: Alla som erbjuder god frukost och gym 

Bästa reseappen: Hotels.com

Flygbolag som jag åker helst med: De som flyger till Scandinavian Mountain Airport.

Favoritdestination: Sälenfjällen, såklart! Men jag uppskattar också andra anläggningar, Idre Fjäll är ytterligare en favorit.

Min drömresa: En fjällmaratonresa utanför Sverige. 

Detta vet vi inte om dig: När jag var liten hatade jag att åka skidor för att jag var rädd. Tur att min bästa och ibland sämsta sida är att jag aldrig ger mig. 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
24 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025