Annons:

Per Keller blir ny vd för Yasuragi

Nordic Hotels & Resorts har nu utsett ny vd för det japanska spa- och konferenshotellet Yasuragi, i Nacka, utanför Stockholm. Förtroendet och ansvaret för den fortsatta utvecklingen av anläggningen går till Per Keller, enligt ett pressmeddelande. Här svarar han på vår På nytt jobbenkät.

Per kommer närmast från Hotel C, där han verkat som vd och dessförinnan haft flera vd-uppdrag både inom och utanför koncernen. Per har en gedigen erfarenhet av resorts bland annat genom nyckelpositioner inom Parks & Resorts Scandinavia.

-Per är en värderingsstyrd kommersiellt och operativt stark ledare som har visat att han kan bygga starka varumärken och team samt utveckla kommersiellt framgångsrika verksamheter som generat hög lönsamhet. Vi är mycket trygga med att Per tillsammans med team Yasuragi kommer att fortsätta att utveckla Yasuragi till nya höjder, kommenterar Anna Carin Rasmusson, Vice President Operations på Nordic Hotels & Resorts.

Per Keller börjar den 15 april, 2019.

Grattis till nya vd-jobbet. Varför du tror du att de valde dig?

Stort tack, jag är barnsligt lycklig! Vi valde varandra skulle jag säga! Planerna för utveckling på den resa Yasuragi påbörjat i kombination med min profil blev en väldigt bra match!

Efter en omfattande ombyggnation och ett gediget arbetet av ett fantastiskt team på plats i att göra det enkla enkelt, så är det nu dags att ta nästa steg i utvecklingen. Yasuragi har en otrolig potential dels på den nordiska marknaden, men också utifrån ett internationellt perspektiv. Med min erfarenhet av att bygga hållbara och lönsamma verksamheter så enades vi om att nu är det läge att sätta igång!

Vad gör dig till en bra chef?

Som chef är jag rak, strukturerad och noggrann, som ledare drivs jag att förverkliga visionen genom passion och som coach är jag väldigt värderingsstyrd. Jag tror att dessa tre perspektiv är viktiga att balansera emellan när man är i en ledande ställning.

Vad är det första du ser när du kommer in på ett spa-hotell?

Det första jag tittar på när jag kommer in i en verksamhet oavsett bransch är ögonkontakten och bemötandet från medarbetaren. Det ger mig direkt en bild av hur man arbetar och hur företaget lyckas få ut sina värderingar till frontlinjen. Bra hårdvara kan man investera sig till, men människor måste man ge näring till och arbeta hållbart med. Där kan man aldrig fuska om man vill komma långt.

Yasuragi började spa-trenden i Sverige. Hur ska in behålla den rosa ledartröjan?
Yasuragi var inte allra först i spa-sverige, men väl de första med ett väl uttänkt och starkt koncept från allra första början, 1997. Yasuragi har egentligen aldrig handlat om att vara ett spa, utan i första hand en plats för återhämtning i japansk anda där det japanska badet alltid haft en central plats. Sedan 2006, när Nordic Choice Hotels tog över verksamheten och fastigheten har det gjorts avsevärda investeringar för att förstärka det japanska grundkonceptet.
Idag arbetar Yasuragi för att vara en plats där man tar hänsyn till hela människan, oavsett om du besöker oss som mötesgäst eller privatgäst är du i grunden ändå en och samma människa med vissa grundläggande behov. Genom att med olika metoder ta hänsyn till dessa behov kan vi få människor att komma närmare både sig själva och varandra. På så sätt är vi med och bidrar till en värld där människor mår bra på djupet, något som behövs i en värld där stress och narcissistiska tendenser har fått en alltför stor plats. Här finns ett mod att verkligen ta sig an den samhällsförändring som behövs för att vi ska kunna leva hållbara liv. En Yasuragieffekt. Detta i kombination med nya investeringar och fortsatt arbete med den internationella marknaden kommer att ta Yasuragi till en ny nivå.
Vad är du mest nöjd med i den stora renoveringen?
Genom denna stora investering i ombyggnation, har vi fått möjlighet att 
komma närmare kärnan av vad den japanska badkulturen kan erbjuda.
Konceptuellt så låter det oss arbeta med gamla traditioner i en modern kontext och på riktigt skapa det värde vi vill ge till våra gäster.
Hur går vegankrogen?
I samband med ombyggnationen beslöts att skapa en veganrestaurang, Saihoku. Det är helt i linje med det hållbarhetstänk som finns på Yasuragi.
Saishoku har fått mycket positiv uppmärksamhet och är ett välkommet tillskott till helheten. Vi har sett en ökad efterfrågan på just vegankost det senaste året och nu har vi även tagit steget till att man även kan boka paket där måltid i Saishoku ingår. 
Hur börjar du din arbetsdag?
Med en promenad runt i verksamheten för att säga godmorgon till alla avdelningar. Man får direkt känslan för vart dagen är på väg och får chans att prata med både medarbetare och gäster. Det finns ingen KPI i det läget att följa utan det mänskliga mötet blir kvittot för hur bra vi lyckas med våra strategier. Det är ovärdeligt och högst nödvändigt för mig, så jag kan ta rätt beslut tillsammans med mitt team.

Din viktigaste KPI?

NPS. Den säger allt tycker jag utifrån hur vi lyckas skapa helhetsupplevelser, garanterar kvalitet i leveransen och hur vi möter gästens förväntningar. Att prata om och rekommendera en upplevelse är det ultimata kvittot som alla i organisationen kan känna stolthet för.

Viktigaste insikten när du var på Parks & Resorts Scandinavia?
Det var ett par år sedan nu, så det är väldigt nyttigt att se tillbaka och reflektera över den tiden nu när jag går in i denna roll. Parks & Resorts är en fantastisk koncern där ägarnas passion konstant driver bolagen framåt. Den viktigaste insikten? Att tänka långsiktigt, ständigt återinvestera och hur viktigt det är att leda värderingsstyrt för att komma långt.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Ingenting i dagsläget. Att få möjligheten att verka inom Nordic Hotels & Resorts är fantastiskt roligt och utvecklande. Att ha ägare som familjen Stordalen och deras värderingar i ryggen, när man skall utveckla verksamheten är en ynnest.

Besöksnäringens största utmaning?

Att samverka och tillsammans utveckla hållbara affärsmodeller för att öka attraktionskraften och säkra resurser för att kunna växa. Vi behöver trygga ledare, orädda entreprenörer och ett samhälle som möjliggör att vi kan växa och fortsätta vara en tillväxtmotor.

Namn: Per Keller

Titel: VD

Familj: Ja

Ålder: 38

Bor: Söder om Stockholm

Senaste resa: Hem till norr och en sväng till kompisarna på Copperhill Mountain Lodge i Åre. 

Favorithotell: Kommer alltid vara The Royal Hawaiian på Honolulu. Var där som 16-åring med min mormor och där bestämde jag mig för att jobba i besöksnäringen. Detaljerna, servicen, miljön som andades Al Capone, ja allt förförde mig totalt.

Favoritreseapp: Använder få appar, gillar Googles nya satsning om utförligare resmålsinfo & tips som jag tror bara kommer bli större och starkare.

Flygbolag som jag åker helst med: Har flugit väldigt lite de senaste åren och främst inom Europa med SAS. Kör Volvo och åker SAS, så wild and crazy är jag!

Favoritdestination: Dublin. Efter att ha bott och jobbat där ett par år så känner jag mig delvis irländsk.

Min drömresa: Japan har alltid lockat och ännu mer just i dagsläget. Skulle säga delad förstaplats; Japan & att få uppleva Patagonien med vandringskängorna på.

Detta vet vi inte om dig: Kan hela texten till 10 min versionen av låten Rappers Delight med Sugarhill Gang utantill.

Kommentarer är stängda.