Annons:

Premium

“På min bucketlist härnäst står Alaska”

Reseindustriprofilen Mirja Epäilys har nytt jobb på Royal Caribbean. Här berättar hon om varför kryssningar är en spännande produkt. Var du ska börja kryssa (Karibien) och vad hon lärde sig under sex år på Ticket. Hur ser en vanlig arbetsdag ut? - Jag börjar med en kopp kaffe, utan det kommer inte hjärnan igång. Därefter ser jag på hur gårdagen såg ut, vem bokade vad och varför.

Grattis Mirja Epäilys, du har nytt jobb på Royal Caribbean som Key Account Manager. Varför valde de dig?

– Jag tror att de valde mig då jag har bred kunskap från branschen och framför allt av återförsäljarledet från min tid på Ticket. Förutom det skulle jag säga att jag är nyfiken, proaktiv och försöker lära mig allt runtomkring mitt arbete, inte bara det som ingår i min tjänst – detta för att kunna vara så effektiv som möjligt i mitt dagliga arbete ut mot kunder. Det brukar vara uppskattat, det säger iallafall tidigare arbetsgivare.

Varför valde du att arbeta med Royal Caribbean?

– Kryssningar är en otroligt spännande produkt, och Royal Caribbean är innovationsledare i branschen. Jag tror att vi tillsammans kan öka kunskapen om kryssningar hos den svenska befolkningen, visste ni att det endast är drygt 1 procent av alla invånare i Sverige som har kryssat? (Statistik från CLIA, tal från 2019) Det visar hur stor potential vi har!

Vad gör en Key Account Manager hela dagarna?

– Frågan är nog snarare, vad gör en Key Account Manager inte? 😉

Skämt åsido, jag gör det jag älskar – vilket kortfattat är, att klura på hur jag kan stötta våra partners till ökad försäljning och att skapa de bästa semesterminnena för våra gemensamma gäster. Utöver detta gör jag också mitt bästa i att möta så många av mina partners som möjligt!

Alla vet inte vad Royal Caribbean är, berätta?

– Royal Caribbean är ett kryssningsrederi som ständigt utmanar det man trodde var omöjligt för att ha ombord på ett fartyg. Vi är otroligt stolta över att ha vunnit flertaliga priser inom olika kategorier, däribland för våra fartyg, våra shower, vår innovation och mycket mycket mer. Vi har haft äran att vinna pris som bästa kryssningsrederi på Travel News Awards i Sverige flera år nu, vilket vi såklart jobbar för att kunna göra även framöver.

Hit åker jag på nybörjar kryssning?

– Personligen började jag med Karibien då jag hade minst erfarenhet av den delen av världen. Men det beror helt på vem du är som person och vad du söker efter! Vi har fartyg för alla åldrar och typer av kunder, söker du fart och fläng eller lugnare dagar? Många dagar ombord, eller så många stopp som möjligt för att upptäcka destinationerna? Reser du ensam, som par eller familj?

Vi är allra bäst på Karibien som vårt namn förtäljer, men vi begränsar oss inte bara där utan opererar i stora delar av världen!

”Säsongen där blev kort då jag fick Malaria inte bara en, utan två gånger på väldigt kort tid”

Och jag som redan gjort allt ska åka till?

– På min bucketlist härnäst står Alaska, det borde stå med på din också!

Berätta lite om din bakgrund?

– Med ursprung i Jämtland, men familj från Finland har jag alltid rest mycket som barn vilket jag fortsatt med fram till idag. Jag började som femtonåring arbeta som guide på Thailändska Paviljongen i Utanede, Ragunda. Här upptäckte jag mitt intresse för att guida och väcka ett intresse om en plats för främlingar, efter gymnasiet bodde jag i Rom för att lära mig italienska vilket jag lyckades med, jag hade gärna bott kvar men det hade jag inte möjlighet till just då. Kort efter min hemkomst till Sverige väcktes en ny dröm, att bli guide och bo utomlands igen – då flyttade jag till Mallorca för att jobba uppe i Alcudia innan jag blev placerad i Gambia för min vintersäsong. Säsongen där blev kort då jag fick Malaria inte bara en, utan två gånger på väldigt kort tid. Där kände jag att äventyret fick vara över för denna gång och valde att åka hem till Jämtland, efter ett halvår hemma sökte jag jobb som säljare på Ticket i Östersund – och där skapades min kontakt till Royal Caribbean.

Vad lärde du dig på Ticket under drygt sex år?

– Jag lärde mig otroligt mycket, eftersom drygt halva tiden spenderades i butik som säljare och därefter säljchef lärde jag mig otroligt mycket om resvanor i Sverige, produkter, personalansvar, destinationer, samt kundbehovet. Men också vad som krävs för att kunna vara en duktig säljare som får återkommande kunder. På min senaste tjänst på huvudkontoret som Product Manager lärde jag mig mycket om marknadsföring, kampanjplanerande och avtal, kort och gott så tar jag med mig en stor ryggsäck från Ticket till framtiden.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– Jag börjar med en kopp kaffe, utan det kommer inte hjärnan igång. Därefter ser jag på hur gårdagen såg ut, vem bokade vad och varför. Ett eller annat möte är såklart inbokat i kalendern också, därefter är det kontakten med partners som gäller. Det kan vara frågor som behöver besvaras, eller personer att träffa. Det är väldigt varierat vilket jag tycker är fantastiskt, en vardag där allt är lika varje dag är inget för mig!

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

– Inte så mycket på arbetstid faktiskt, det hinner jag sällan – men desto mer utanför jobbet.

I snitt per vecka har jag ca 3 timmar på Instagram!

Vad skulle få dig att byta bransch?  

– Det är väldig svår fråga, jag trivs otroligt bra i branschen och har fantastiska branschkollegor jag gärna umgås med även utanför jobbet, det är en lyx värd mycket.

Reseindustrins största utmaning? 

– Just nu: inflationen, de ökande elpriserna och räntorna. Men det är många fler utmaningar utöver det också.

Namn: Mirja Epäilys

Titel: Key Account Manager  

Familj: Sambo

Bor: På Kvarnholmen i Nacka

Senaste resa: Inrikes: Till Jämtland för att fira min födelsedag med familjen. Utrikes: Bilsemester i Schweiz i somras.

Favoritnyckeltal: Sales growth mot föregående år i vanliga fall, men i år mot 2019

Favorithotell: Bäst på alla kategorier, Lapland Hotels Bulevardi i Helsingfors. Otroligt imponerande service, kvalité på mat samt rum – trots att jag besökte dem under pandemitider. Väl värt sina fyra stjärnor.

Favoritfärjebolag: Wasaline! Tar mig mellan Umeå och Vasa minst en gång per år.

Favoritkryssningsbolag: Helt klart Royal Caribbean!

Favoritreseapp: Inte en reseapp i sig, där väntar jag på något som ska slå mig med storm. Men Been är en rolig app jag alltid uppdaterar efter en resa!

Flygbolag som jag åker helst med: Qatar har alltid levererat bra service

Favoritdestination: Längtar alltid tillbaka till Rom

Min drömresa: Galapagos skulle vara otroligt häfitigt, men även Alaska som jag redan nämnt!

Detta vet vi inte om dig: Jag sjunger så ofta jag kan, om det är bra eller inte låter jag min omgivning avgöra!