Annons:

”Jag vill inspirera, inte kontrollera”

Jan Berkö är ny försäljningschef på RES och Travel News. Här berättar han om sitt nya jobb, vad som får honom att återvända till reseindustrin och hur det är att intervjua 1000 personer som drömmer om ett nytt jobb.

Grattis till nya jobbet som försäljningschef på Travel News och RES. Varför valde de dig?
Jag har varit i resebranschen i 12 år och i mediebranschen i 15 år, det känns som jag tränat hela livet för det här uppdraget!
Du ska sälja reseindustrin B2B och B2C, hur fördelar du din tid mellan krafterna?
I början 50/50 men det handlar alltid om att vara lyhörd och flexibel i vad man bör prioritera i ett uppdrag, där jag behövs mest helt enkelt.
Sälj RES! (Max tre meningar.)
RES är Sveriges främsta inspiratör när det gäller att upptäcka världen.
Sälj Travel News? (Max tre meningar.)
Vi gör resebranschen bättre, både genom att granska men även genom att utbilda och informera.
Vad gör en försäljningschef hela dagarna?
Det här uppdraget är både strategiskt och operativt, vilket passar mig. Jag kommer lägga mycket tid på affärsutveckling, att hitta nya format och hjälpa våra kunder att få ut sina budskap på bästa sätt. Men A och O är att träffa kunderna för att förstå deras behov och jag har alltid som mål att träffa minst en kund per dag.
Din viktigaste lärdom på Bohmans nätverk som sysslar med rekrytering?
Att människor är mer lika varandra än man kanske tror. Jag har intervjuat över 1000 personer på fyra år och det är slående hur lika våra drivkrafter är. Människor vill bli inspirerade och ledarskapet är viktigt, därför är det lite deppigt hur få jag intervjuat som kan nämna en riktigt bra chef de haft.
Förr sålde du print, vad säljer du nu?
Idéer.
Vad gör dig till en bra chef?
Jag tror jag är bättre än genomsnittet på att inspirera istället för att kontrollera.
Hur börjar du din arbetsdag?
Jag brukar börja med att läsa nyhetsbrev från Digiday, Resumé, Dagens Media, Breakit och så Travel News såklart.
Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Det kanske låter ytligt, men jag vill ha roligt på jobbet. För mig betyder det att jobba med affärsutveckling och idéförsäljning på ett företag som har nära till handling. Jag har trivts bäst på mindre arbetsplatser där man kan komma på en idé på måndag som man genomför på torsdag. Sedan är det viktigt för mig att jobba med ett ämne jag gillar, resor och media har alltid legat legat i topp för mig vilket gör det här till ett drömuppdrag.
Reseindustrins största utmaning?
Reseindustrin är ju inget för fegisar, är det inte jordbävning och krigsutbrott så är det strejker och klimathot. Jag tror utmaningen är att fortsätta vara så agil och nytänkande som omvärlden kräver.
Namn: Jan Berkö
Titel: Head of Sales & Marketing
Familj: Fru och femårig son
Ålder: 53
Bor: Hammarby Sjöstad
Senaste resa: Rhodos med TUI
Favorithotell: Holmenkollen Park Hotel
Favoritfärjebolag: Ressel (driver Sjöstadstrafiken)
Favoritreseapp: Tripadvisor
Flygbolag som jag åker helst med: BRA
Favoritdestination: Amsterdam
Min drömresa: New York
Detta vet vi inte om dig: Rätt hygglig på Mountainbike

Kommentarer är stängda.