Grattis Helene Hofverberg, du blir ny kommunikationschef på VisitBritain. Varför valde Patricia Yates, vd på VisitBritain, dig tror du?
– Tack! Det var inte riktigt Patricias beslut men jag kommer med lång PR-erfarenhet och känner både destinationen och organisationen väl sedan tidigare.
Varför valde du att tacka ja till VisitBritain?
– Jag älskar Storbritannien och har jobbat för VisitBritain tidigare, för 10 år sedan. Det är en bra organisation och mycket spännande som händer framöver så det kändes som ett naturligt steg – och som att ”komma hem”.
Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!
– Stolt värmlänning som flyttade till Stockholm kring millennieskiftet. Har främst jobbat med PR och destinationsmarknadsföring ända sedan dess.
Vad gör en kommunikationschef hela dagarna?
– Har daglig kontakt med media och andra samarbetspartners, arrangerar press- och influencerresor, events. Tar fram strategier för hur vi bäst ska nå ut och pitchar nyheter om Storbritannien – med målet att öka kännedomen om destinationen som helhet och inspirera fler att resa hit. Vi jobbar också nära ambassaden.
Behövs ditt jobb, alla åker ju ändå till London hela tiden?
– Just därför behövs vi, för att locka fler svenskar att resa utanför London och upptäcka hela landet. Den fantastiska landsbygden, de små pittoreska byarna och städerna, i alla tre regioner: England, Skottland, Wales.
Okej, säg en sak som svenskar inte känner till i Storbritannien?
– Att man kan åka på vinresa till Storbritannien! Det finns över 900 vingårdar i Storbritannien och 200 av dem är öppna för allmänheten att besöka. Det finns till och med 58 olika viner i Systembolagets sortiment. Vissa av de mousserande vinerna håller så hög kvalitet att de vunnit över franska champagnesorter i blindtester.
Din man har nästan samma jobb som du på Visit Sweden. Vad säger era barn om vart ni ska åka på semester, kommer de någonsin att få bada i Medelhavet igen?
– Ha, ha. Vi har alltid semestrat mycket i Sverige och vi kan alltid våldgästa släktingar i Portugal när vi får en längtan efter sydligare breddgrader.
Vad lärde du dig på Related i 10 år?
– Massor, inte minst att jobba med olika kulturer. Jag har haft förmånen att få jobba med fantastiska destinationer och reseupplevelser över hela världen, alltifrån stora, kända resmål till mer okända, där man får kämpa hårdare för att öka synligheten och skapa intresse för destinationen. Något jag tar med mig från Related är en ”can do attitude”, att allt är möjligt och att utmana mig själv. Sen har jag blivit en hejare på att förstå danska också, då många av mina kollegor var danska!!
Och på Företagarna?
– Småföretagande & entreprenörskap och dess betydelse för svensk ekonomi och sysselsättning. Lobbying och politisk kommunikation.
Reseindustrins största utmaning?
– Att växa hållbart och få såväl resenärer som företag och destinationer att ta ett helhetsgrepp kring hållbart resande och dess komplexitet, såväl miljö, ekonomi, kultur och lokalsamhälle.
Namn: Helene Hofverberg
Titel: Communications Manager Nordics
Familj: Man, två barn och hund
Bor: Solhem, Spånga
Senaste resa: Portugal med familjen
Favorithotell: Små hotell som blir lyxiga för att de är så autentiska och charmiga
Favoritfärjebolag: Havila Kystruten
Favoritkryssningsbolag: Celebrity Cruises
Favoritreseapp: Google Maps
Flygbolag som jag åker helst med: Det som tar mig snabbast och billigast till destinationen
Favoritdestination: Storbritannien så klart 😊
Min drömresa: Jamaica eller Sydamerika med familjen
Detta vet vi inte om dig: Jag har bott i USA, Australien och på kanalön Jersey.