Varför vill du ha det här jobbet?
– Eftersom jag bott och pluggat i Toulouse och pratar franska så var detta ett ypperligt tillfälle för mig att få återanknyta lite till det land som jag älskar så mycket.
Du har jobbat i resebranschen i 20 år – allt från SAS till Seadream – vad har varit den roligaste utmaningen?
– Det var nog på Qatar Airways (sorry ni andra). Att få vara med från början och implementera ett arabiskt flygbolag på den så försiktiga svenska marknaden var en utmaning. Men oj vad kul det var och så bra det gick!
Vilken blir din viktigaste uppgift på Atout France?
– Min uppgift är att utveckla turismen från Sverige och jag ser att det finns massor att göra, både vad gäller relationen med marknaden och i sociala medier. En hel del event och famtrips ligger på agendan, jag hoppas få med mig duktiga researrangörer.
Är det svårt att få svenskar att upptäcka Frankrike utanför Paris?
– Ja, jag vill rasera en del fördomar, bland annat att det skulle vara lite för exklusivt och dyrt resmål. Men Korsika går starkt framåt, och välförtjänt. Området kring Biarritz och Bordeaux är fantastiskt vackert och verkligen något att rekommendera. Och sen så klart Frankrikes utomeuropeiska områden: Nya Kaledonien, Tahiti, Martinique, Guadeloupe, Saint Martin, Ile de la Reunion. De flesta underbara paradisöar!
Vilka är dina egna franska turismpärlor?
– Jag säger nog Biarritz där jag var flera somrar som lite yngre och spanade på surfare, och området kring Sanary-sur-Mer i departementet Var, små pärlor utan massturism.
Anna Lundén
Ålder: 45.
Bor: Enskededalen, Stockholm.
Familj: Min 4-åriga dotter.
Aktuell: Ny press- och resebranschansvarig på Franska turistbyrån.