Grattis Martin Jibbefors, du är ny marknadskoordinator på Travel News. Varför valde vd och ägaren Nils Norberg dig tror du?
– Tack så mycket, det är väldigt roligt att vara en del av teamet och nu har jag arbetat i en månad. Jag tror en faktor till att det blev just jag som fick äran att axla denna roll är min energi ihop med mitt engagemang. Vi är ett litet men tajt team på Travel News och vi alla har drivkraften gemensamt.
Varför valde du att tacka ja till Travel News?
– Först och främst tycker jag att det verkar som en spännande roll inom en spännande bransch. För mig är det viktigt med en bred variation i arbetet och jag tror dessutom att denna roll är både rolig och utmanande. Så, valet var ganska enkelt!
Vad kan du om reseindustrin?
– Inte jättemycket innan jag började här. Jag gillar att resa, upptäcka och tycker att det är viktigt att få en inblick i andra kulturer och miljöer. Jag vet att det är en stor bransch som erbjuder mycket och har en stark betydelse för tillväxten.
Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!
– Jag är 28 år, född och uppvuxen i Karlskoga. Gillade idrott som ung, fotboll, hockey, innebandy och golf har fått mycket av mitt fokus. Jag har jobbat mycket med försäljning på olika sätt. Har studerat på högskolan i Gävle där jag läste en kandidat i Medie- och Kommunikationsvetenskap med inriktning som kommunikatör. Jag har därefter jobbat inom lite olika områden, såsom kommunikation, marknadsföring, service och försäljning. På fritiden gillar jag att träna, umgås med vänner och njuta av det goda i livet.
Vad gör en marknadskoordinator hela dagarna?
– Jag brukar starta mina dagar med att gå igenom min mail och min to do list för att sätta en plan. Jag gillar struktur även om man i sån här roll måste vara flexibel för att hantera saker på volley. Därefter publicerar jag innehåll på våra sociala kanaler och tar tag dagens resterande uppgifter allt eftersom. I mitt fall innebär det att hantera kommunikationen både internt och externt men jag lägger också mycket fokus på att utveckla affären och kampanjer. Planering och bokningar inför event, underhålla hemsidan samt att ta hand om partners och samarbeten är några fler av alla delar i arbetet.
Varför ska man läsa Travel News tycker du?
– För att det ger nyttig och bra information inom reseindustrin men också för att det ger alla som läser en bra omvärldsanalys vilket är viktigt i dagens läge. Som företag i och runtomkring branschen är detta en perfekt sida att nå rätt målgrupp. Kan fler nätverka och stärka samarbeten kommer reseindustrin bara bli starkare. Men självklart ska man läsa Travel News för att man är intresserad och gillar innehållet.
Vad lärde du dig av dina tidigare roller?
– Mina tidigare arbeten från exempelvis föreningen Brynäs IF och telekombolaget Telenor har bidragit till en ökad förståelse för hur olika strategier och affärer ser ut. Men samtidigt en medvetenhet om hur viktigt det är att först sätta struktur och strategier i organisationer/verksamheter. Marknads- och kommunikationsarbeten är verkligen ett brett arbete vilket gör att det är viktigt att vara flexibel för förändringar samt att var nyfiken för att hitta nya utvecklingsmöjligheter.
Reseindustrins största utmaning?
– Miljöfrågan tillsammans med överexploatering på resmål skulle jag säga är två stora utmaningar inom reseindustrin.
Namn: Martin Jibbefors
Titel: Marknadskoordinator
Familj: Min familj består av mamma, pappa och tre systrar.
Bor: Stockholm
Senaste resa: Palma
Favorithotell: Jacy`z i Göteborg
Favorit Kryssningsbolag: MSC Cruises
Favorit Reseapp: De mesta inom Google, annars tycker jag Ving har en bra app.
Favoritdestination: Mallorca
Min drömresa: Hawaii
Detta vet vi inte om dig: En annan hobby jag har är att jag gillar att laga mat och blanda drinkar.