Annons:

“Favoritdestination: Självklart Israel!”

Vendela Carlén är ny PR-manager på Israels turistbyrå. Här svarar hon på Travel News basfrågor om varför hon tog jobbet, varför man ska åka till Israel och att hennes favoritnyckeltal är ROI, return on investment - ett sätt att mäta reklaminvesteringar.

Grattis Vendela Carlén , du är ny PR-manager på Israels turistbyrå. Varför valde Go Israel dig?

Tack! De valde mig tack vare min erfarenhet från PR-byrå och resebranschen, rekommendationer från tidigare kollegor och min förmåga att komma med nya idéer som är utanför boxen.

Varför valde du att arbeta med Go Israel?

Israel är en spännande destination som erbjuder en bred variation av upplevelser, vilket jag ser fram emot att lyfta fram ytterligare i de nordiska länderna. I och med att jag arbetat på PR-byrå tidigare med flera olika kunder samtidigt så uppskattar jag att nu kunna fokusera helhjärtat på en destination.

Varför ska man åka till Israel?

Det fina med Israel som resmål är att det finns något för alla. Det finns härligt sol och bad, god mat och dryck, spännande kultur och historia samt ett pulserande nattliv. Ett tips är att besöka både Tel Aviv och Jerusalem för att uppleva landets mångsidighet.

Berätta lite om din bakgrund?

Jag studerade PR och kommunikation på Örebro Universitet och The Hague University, för att sen börja jobba främst med kunder inom resor på PR-byrån SpoilConcept. Det inspirerade mig till att jobba utomlands, så jag åkte först till St. Anton i Österrike och sen till Kos i Grekland, innan jag kom tillbaka till Stockholm och återigen började jobba med kunder inom resesegmentet, men nu på PR-byrån Related. Tyvärr avbröts min tid där av pandemin, vilket fick in mig på ett annat spår – nämligen produktutveckling. Efter två år som projektledare och Growth Product Manager på HelpHero fick jag möjlighet att jobba på Go Israel och komma tillbaka till PR inom resor, vilket jag är glad för och ser fram emot!

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Än så länge har jag bara hunnit med några få arbetsdagar, men jag vet redan nu att ingen dag är den andra lik – vilket passar mig perfekt! Återkommande är självklart att bland annat skriva och skicka ut pressmeddelanden, förbereda inför event, planera pressresor med mera.

Du har tidigare varit Spoilconcept, vad lärde du dig där?

På SpoilConcept lärde jag mig extremt mycket, då jag både praktiserade där under min utbildning och sen blev anställd efter examen. Majoriteten av all praktisk kunskap lärde jag mig där – och det är jag väldigt glad för!

Du har även varit ett varv Related, vad lär man sig där?

På Related fördjupade jag mig i det mesta inom resebranschen – PR, marknadsföring, event, travel trade och MICE. Det var lärorikt då de jobbar så pass brett, med många olika destinationer.

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

Inom PR är Instagram ett viktigt verktyg, så jag är inne ganska mycket! Det varierar från dag till dag – vissa dagar är jag inte inne alls, och andra dagar kan jag spendera någon timme där för att hålla mig uppdaterad.

Vad skulle få dig att byta bransch igen?  

Anledningen till att jag bytte bransch sist var att resebranschen påverkades extremt negativt av pandemin, men förhoppningsvis blir det inte så igen.

Reseindustrins största utmaning? 

Just nu skulle jag säga att det handlar om att fortsätta hantera pandemin som fortfarande inte är helt över. Utöver det blir hållbart resande alltmer aktuellt – att ställa om efter nya krav och önskemål kan bli utmanande. 

Namn: Vendela Carlén

Titel: PR Manager

Familj: Mina två katter Kennedy och Luna

Bor: Stockholm

Senaste resa: Prag

Favoritnyckeltal: ROI

Favorithotell: The Fontenay i Hamburg

Favoritfärjebolag: Viking Line som tar mig till min familjs hus på Åland!

Favoritreseapp: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst med: Qantas Airways

Favoritdestination: Självklart Israel!

Min drömresa: Jorden runt

Detta vet vi inte om dig: Jag har döpt min katt Kennedy efter fotbollsspelaren Kennedy Bakircioglu, som spelade i Hammarby IF!

2 kommentarer

  1. Erik: Oh Ah Kennedy!
  2. Andreas Körösi: Du har en fantastisk "turist produkt" att jobba med. LYCKA TILL !!