Det har varit fantastiska år, utmanande men berikande, då vi bland annat har infört en tydlig agenda för hållbarhet och digitalisering. Samtidigt har vi varit drivande i besöksnäringens satsning på hållbarhet och genom begreppet Svemester nyligen fått uppdraget att marknadsföra Sverige på hemmaplan
– Jag har haft förmånen att arbeta med skickliga kollegor som nu är rustade att tillsammans med ny kraft ta bolaget in i framtiden, säger Ewa Lagerqvist i ett pressmeddelande.
Även om besöks- och turistnäringen just nu befinner sig i en djup kris på grund av pandemin, har Visit Sweden under de senaste fyra åren bidragit till besöksnäringens exportintäkter och en positiv uppmärksamhet utomlands. Genom att skapa positiv uppmärksamhet för Sverige i utlandet har det statliga anslaget på cirka 100 MSEK växlat ut i uppmärksamhetsvärde på drygt 900 miljoner kronor årligen.
I Ewa Lagerqvists uppdrag från styrelsen ingick bland annat att genomföra en genomgripande omställning av Visit Sweden och skapa förutsättningar för en hållbar, digitaliserad och kommersiell verksamhet som är relevant för en besöksnäring i stark utveckling.
– Ewa har gjort ett fantastiskt jobb med att ställa om Visit Sweden till ett bolag som nu har förutsättningar att utvecklas och växa, men när bolaget nu är på väg in i en ny fas med att omsätta planer och strategier till konkreta aktiviteter är det dags att växla ledarskap, säger Visit Swedens styrelseordförande Karin Johansson i ett pressmeddelande.
Ewa lämnar den operativa rollen som VD under februari och Susanne Andersson, nuvarande vice ordförande i Visit Swedens styrelse, tar över som tillförordnad VD fram tills en ny, långsiktig VD rekryterats. Rekryteringsprocessen har redan inletts.
I samband med att Susanne Andersson blir tillförordnad VD, lämnar hon tillfälligt sitt uppdrag i bolagets styrelse.
För att säkerställa fortsatt stark framdrift i bolaget tillsätts Hanna Stenholm som vice VD. Hanna är idag Chief Officer för Business Support hos Visit Sweden.