Annons:

Premium

“Det var ett enkelt beslut att tacka ja till Ticket”

Tiyoneh Jah är ganska ny PR- & kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor AB. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

“En av fördelarna med att arbeta med PR och kommunikation är att grundprinciperna är desamma oavsett bransch”

Grattis Tiyoneh Jah, du är ganska ny PR- & kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor AB. Varför valde Tickets marknadschef Michael Kapil dig tror du?

– Tack så mycket! Jag tror att Michael valde mig för att han såg min drivkraft och att jag skulle passa bra in i teamet. Med min bakgrund inom PR, och marknadsföring, tror jag också att han såg att jag har mycket att bidra med och att jag är nyfiken på att ständigt utvecklas och lära mig nya saker.

Varför valde du att tacka ja till Ticket?

– Det var ett enkelt beslut! Ticket är ett spännande företag, och resebranschen lockade mig verkligen med sin dynamik. Jag ångrar inte det en sekund och ser fram emot att vara med och bidra till Tickets fortsatta framgång.

Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– Jag är en person som är social, omtänksam och håller vad jag lovar. Jag älskar att vara kreativ och driva saker framåt, både på jobbet och i livet. Med en gedigen utbildning inom marknadsföring och en karriär som främst kretsat kring PR och kommunikation, har jag utvecklat ett starkt intresse för att bygga varumärken och skapa starka relationer. På fritiden prioriterar jag min familj och vänner, och helgerna går ofta åt till att skjutsa barnen till deras olika aktiviteter.

Vad gör en PR- & kommunikationsansvarig hela dagarna?

– Ingen dag är den andra lik, men mycket av min tid går åt till att producera och granska olika texter. Jag arbetar nära pressen för att bearbeta nyheter och se till att vi är top of mind hos dem. Jag analyserar vår bokningsstatistik för att identifiera trender och anpassa vår kommunikation. Omvärldsbevakning är också en viktig del av min vardag – det hjälper mig att hålla koll på branschutvecklingen och dra nytta av nya insikter. Och det här är bara en del av vad jag gör varje dag.

Vad lärde du dig på Björn Axen?

– På Björn Axén stärkte jag min förmåga att hantera flera saker samtidigt och fördjupade mitt intresse för influencer marketing. Den erfarenheten var mycket värdefull och jag har med mig många positiva insikter och lärdomar därifrån.

Och under din tid på olika PR-byråer? 

– På PR-byråerna, där jag arbetade med livsstilsvarumärken av olika slag, lärde jag mig att snabbt sätta mig in i nya branscher och anpassa mig efter deras behov. Jag har arbetat med allt från opinionsbildande kampanjer till mode och växter, till och med toaletter. Att ha arbetat med så många varierande varumärken har inte bara gjort mig snabblärd och flexibel utan också tränat mig i att tänka kreativt och utanför boxen.

Du har inte mycket erfarenhet av resor i ditt CV på Linkedin, kommentar?

–  Det stämmer att jag inte har arbetat inom resebranschen tidigare, men jag har rest mycket privat och besökt många delar av världen. Jag är van vid att snabbt sätta mig in i nya branscher, tack vare min bakgrund på PR-byråer, och jag ser det som en spännande utmaning att nu lära mig mer om resebranschen. En av fördelarna med att arbeta med PR och kommunikation är att grundprinciperna är desamma oavsett bransch.

Vad borde Travel News skriva mer om?

­ – Jag skulle gärna se fler artiklar med konkreta best practice-exempel. Även om många företag idag är försiktiga med att dela sina framgångar för att undvika att ge konkurrenterna fördelar, tror jag att det skulle vara väldigt värdefullt. Sådana insikter kan verkligen visa på thought leadership och stärka företagens positioner på marknaden. Det ger också läsarna en möjlighet att inspireras och lära sig av de bästa i branschen.

Reseindustrins största utmaning? 

– Det finns flera utmaningar, men jag tror att de största utmaningarna just nu är det ekonomiska läget och hållbarhetsfrågorna. Ekonomiska osäkerheter påverkar både priser och efterfrågan, vilket gör det extra utmanande för reseindustrin. Samtidigt är hållbarhet en alltmer pressande fråga, för både konsumenter och företag.

Namn: Tiyoneh Jah

Titel: PR- & kommunikationsansvarig

Familj: Mina två underbara döttrar.

Bor: Johanneshov, Stockholm

Senaste charterresa: Var till Cancun, Mexiko.

Mitt bästa nyckeltal: Det jag bryr mig mest om är antal pressklipp 

Favorithotell: Mitt favorithotell i Sverige är Jacy´z i Göteborg.

Favorit Kryssningsbolag: Royal Caribbean, åkte på en karibienkryssning med dem tidigare i år som var magisk.  

Favorit Reseapp: Uber!

Bästa researrangör: Svårt att välja, Tui eftersom jag reste med dem senast. 

Flygbolag som jag åker helst med: SAS till USA eller Norwegian om jag reser inom Europa.

Favoritdestination: Barcelona, det är en underbar stad.  

Min drömresa: Zanzibar & safari i Tanzania.

Detta vet vi inte om dig: Jag hade två apor som husdjur när jag var liten.