Annons:

Premium

“Danskarna har ett starkare entreprenörskap“

Reseprofilen Pär Kjellin börjar arbeta som konsult och rådgivare efter många år på TUI, Apollo och Ving. Här berättar han varför i Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät. Pär levererar också en snabb analys av reseindustrins utveckling från 1984 till idag och vidare in i framtiden.

“Jag tror att utvecklingen inom AI kommer ha stor betydelse framöver, med nya aktörer och affärsmodeller som följd. Här gäller det att hitta sin egen roll och sina egna möjligheter”

Pär Kjellin, du ska arbeta som konsult och rådgivare efter många år på TUI, varför ska man anlita dig?

– Jag har en lång och bred erfarenhet av förändringar och upplevt både stora framgångar och mindre lyckade satsningar. Jag är nog också rätt bra på att förutspå framtiden och se möjligheter!

Hur känns det att lämna TUI?

– Det skall bli skönt att kunna njuta av mer ledighet, men samtidigt en viss saknad. Det har varit en fantastisk resa på TUI som började med att jag lanserade en ny Dynamisk affärsmodell som idag fortsätter att växa kraftigt. Men jag lämnar inte TUI helt, har kvar några uppdrag de närmaste veckorna.

Exakt vad kommer du att göra hela dagarna?

– Jag börjar med att tillbringa vintern i Thailand och jobba på distans därifrån. Min fru tycker att jag skall skriva en bok om mina upplevelser i resebranschen… Därefter får vi helt enkelt se😊

Du har arbetat länge i reseindustrin, största förändringen sedan du började på Ving 1984?

– Helt klart den digitala utvecklingen. Det har förändrat affärsmodellerna i grunden. Vi sa tidigt att vi måste gå ”från hantverk till industri”, e-handeln skapade förutsättningar för detta.

Jag vill påstå att det enskilt viktigaste har varit möjligheterna med dynamisk prissättning och optimering av fasta kapaciteter.

Du har också varit på Apollo, vad lärde du dig där?

– Allt om Grekland och vilken fördel det är kan vara att vara trea på en marknad.

Du har arbetat både i Sverige och Danmark, vad kan vi i Sverige lära av danskarna när det kommer till resor?

– Jag skulle säga att danskarna har ett starkare entreprenörskap och anpassar sig snabbare till nya förutsättningar på marknaden.

Charterresan är hotad anser vissa, sant eller falsk? (Motivera ditt svar.)

– Falskt. Många kunder efterfrågar enkla och bra paketerade lösningar. Du måste vara bra på paketering och optimering. Där finns det en fortsatt stor och lönsam marknad.

Alla vill resa, ändå slåss många reseföretag med usla marginaler. Vad ska industrin göra för att bli mer lönsam?

– Utbudet och affärsmodellerna har ökat enormt. Men alla kan inte vara bra på allt, det gäller att hitta sin egen nisch och fokusera på den del av utbudet där det enskilda varumärket är mest relevant.

Gör rätt saker och gör det bra – då ökar förutsättningarna för lönsamhet.

Reseindustrins största utmaning?

– Jag tror utvecklingen inom AI kommer ha stor betydelse framöver, med nya aktörer och affärsmodeller som följd. Här gäller det att hitta sin egen roll och sina egna möjligheter.

Klimatfrågan kommer vara fortsatt central, här behöver vi vara tydliga med vad vi faktiskt gör. Samtidigt behöver vi som bransch vara bättre på att tydliggöra de positiva effekter resandet och turismen skapar.

Namn: Pär Kjellin

Titel: Senior Advisor

Familj: Fru, tre vuxna döttrar och två barnbarn

Bor: Svartsjö utanför Stockholm

Senaste resa: Bilade genom Sverige och Norge till Lofoten

Favorit Nyckeltal: NPS

Favorithotell: Mai’s Quite Zone (som tyvärr försvann i Tsunamin)

Favorit Färjebolag: Ekeröleden Ekerö-Slagsta

Favorit Kryssningsbolag: MSC

Favorit Reseapp: Google Flights

Flygbolag som jag åker helst med: Qatar Airways

Favoritdestination: Thailand

Min drömresa: Skulle vilja segla med egen båt över Atlanten (dock inte ensam) någon gång i livet

Detta vet vi inte om dig: Jag hade en kort, men inte speciellt framgångsrik karriär som barnskådespelare. Senare i livet hade jag en tillika kort, men inte heller så framgångsrik karriär som sångare i ett rockband.