Två Reputation Management-experter från Visit Group kommer att guida oss igenom framtidens sätt att driva affärer och utveckling med hjälp av dina gästers omdömen. Leder webbinariet gör Erica Broomelius, Head of Marketing på Visit Group och Carl-Johan Holmén, CCO på Visit Group.
Det här med onlinebetyg, är det ett stort problem för branschen?
– Gästresan har länge varit under utveckling. För bara några år sedan bokade du ett hotell med förväntan på ett fräscht rum, en säng att sova i och en frukost att starta dagen med. Nu ser det annorlunda ut. Gästen förväntar sig nu en upplevelse. Tiden som spenderas på hotell eller på en attraktion ska skapa minnen och vara gästen till behag. Vilket är rimligt! Gästernas förväntan på en upplevelse har ökat. Nu rör vi oss dessutom bort ifrån generiska upplevelser mot personliga. Precis som moderna algoritmer känner igen vad jag föredrar, så vill gästen få rekommendationer och ett bemötande som passar just denna gäst. Det är en spännande förflyttning som sätter denna passionerade branschs syfte i strålkastarljuset igen. Service, service, service, säger Erica Broomelius.
– Gästresan börjar oftast på internet. Vi ska resa, besöka och bo. Gästen kollar olika alternativ och i den nya tidens tillitsekonomi läser vi gärna, eller kollar på (till exempel på Tiktok och Instagram) hur andra gäster upplevt sin vistelse. All information finns där ute, redo att konsumeras! Har du som anläggning koll på om ditt rykte online hjälper eller stjälper din framgång?
– Problemet vi ser idag är att många inte använder all den data som redan finns där för att skapa fantastiska gästuppleveler. Som att ha en förmögenhet att spendera på utveckling, men inte kunna röra vid den. Detta ska vi dyka ner i och prata om. Från bokning till att gästen checkar ut.
Vad kan det få för konsekvenser om man inte jobbar aktivt med sina recensioner?
– Recensioner bör ses på som annan data. Att ha data är en sak, men det är hur du använder den som gör skillnad. Att lyssna och lära känna sin gäst är nyckeln till att skapa dessa upplevelser som gästen förväntar sig. Det är bara gästen som kan bestämma om din upplevelse håller världsklass. Det är lätt att bli förblindad av det operativa arbetet i vardagen, att på ett enkelt sätt ta pulsen på vad gästen faktiskt tycker och att sedan använda denna datan till att både locka till sig fler besökare, men också att förbättra är en framgångsfaktor.
Detta vill du inte missa – anmäl dig här>> https://hello.visitgroup.com/travel-news-studio/webinar

Om Visit Group:
Visit Group bygger det digitala ekosystemet för turism- och destinationsbranschen.
Visit Group har över 20 års erfarenhet inom alla grenar av resebranschen.