Vad bör SAS göra mer för att få ner kostnaderna?
Fredrik Toreskog, kommunikationsdirektör ESS Group:
Roligare att tänka på att öka intäkterna. Och det gör man genom att på riktigt fundera kring miljö och hållbarhet i kombination med att attrahera medarbetare som blir sedda och prioriterade. SAS måste ha som prio 1, 2 och 3 att arbeta för miljö istället för mot. Då blir man attraktiv och då vill jag också betala mycket för att resa med dem.
Mats Nyblom, VD, SRJ(k) AB:
Har inte tillräckligt insikt i flygbolagskalkyler för ett mer detaljerat svar. Men frågan ska väl ställas hur man får ner kostnaden per betalande resenärer. En viktig del i den kalkylen är ju att ha ett högt utnyttjande, vad man i flyget brukar kalla kabinfaktor. Där upplever i alla fall jag som att lågprisbolagen är mer framgångsrika.
Sedan handlar det om att få så bra betalt som möjligt och då kan man kanske vara tvungen att ta betalt för sådan service som idag är gratis, handbagage, sittplats, kaffe etc.
Didrik von Seth, VD SRF
Trots att man har fått göra brutala neddragningar under pandemin så har man fortfarande en stor historik ryggsäck att dras med. När marknaden nu kommer tillbaka måste man anpassa kostymen till en större konkurrens från lågkostnadsbolag och kraftig minskning av lönsamma affärsresesegmentet. Ett exempel är att det bland flygande personal knappast finns någon kvar som jobbat kortare än 20 år i bolaget. Lönekostnaderna ligger därefter medan konkurrenterna kan nyanställa till lägre löner.
Jan Ohlsson, flyganalytiker
Ungefär det man gör. Men då får man också göra avkall på att hävda något slags prioritet och nationell särart. Därmed inget särskilt statligt stöd mer heller. Det gäller att få ned kostnaderna och tydligt med ett klart danskt fokus. Embraer E195E1 är en gammal modell utan de gröna fördelar som Wideröe eller BRA kan hävda.
Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor
Fortsätt digitalisera. Den resan är inte klar innan flygplanen flyger sig själva.
Mari Tara, VD Grönklittsgruppen AB
Minska antal flyglinjer.
Nu får vi resa igen enligt UD. Din nästa långresa blir till…
Mats Nyblom, tågexpert:
Ingen aning. Räknas Pello norr om Polcirkeln? I så fall redan iväg när detta läses (men efter det har skrivits).
Didrik von Seth:
Big Apple
Fredrik Toreskog, kommunikationsdirektör ESS Group
Har slutat resa långt så nästa långresa blir med elbil till Järvsö.
Sandra Kinge, Chief Communications and Growth Officer Apollo
Dubai
Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss / Solresor
Seychellerna
Mari Tara, VD Grönklittsgruppen:
USA
Jan Ohlsson, flygexpert:
Det dröjer nog. Asien eller Afrika.
Adam Györki, kommunikationschef TUI
Mexiko, can’t wait!
Sofi Cederlöf, marknadschef Flygresor.se
USA
Och vi får gå på stora event och konserter igen. Vad är det första STORA som du kommer att göra?
Mats Nyblom:
Kanske blir det ett formel 1-race…
Didrik von Seth, VD SRF
Travel News Market
Fredrik Toreskog, kommunikationsdirektör ESS Group
En riktigt bra skål nu när helgen kommer. Och därefter blir det Ed Sheeran på Ullevi 2022.
Sandra Kinge, Chief Communications and Growth Officer Apollo
Man har väl aldrig varit så konsertsugen? Vill göra alltifrån se Jesus Christ Superstar, Darin Live, Laleh 11 juni och Ed Sheeran. Hur ska man kunna välja?
Emanuel Karlsson:
Vi har ett större publik-event planerat inom Rolfs Flyg & Buss till vintern. Detaljer kommer inom kort.
Jan Ohlsson, flyganalytiker
Inget bokat än. Men visst blir det stort att gå på konsert igen.
Adam Györki, kommunikationschef TUI
Gå på konsert, livet är inte värt att leva utan livemusik.