Annons:

Premium "Vi vill ju växa både organiskt och genom förvärv. Vi tänker att vi kan växa på den nordiska marknaden i första hand", säger Charlotte Blum, vd för Unlimited Travel Group.

Unlimited Travel Group nosar på miljarden – letar nordiska förvärv

Med ett rekordår i ryggen vill UTG växa i Norden. ”Vi tittar runt, men Norge vore enklast”, säger vd Charlotte Blum.

”Nej, vi har inte märkt så mycket av lågkonjunkturen.”

Med tio dotterbolag täcker UTG in en stor del av resebranschens premiumsegment. Koncernen jobbar mot både privatmarknaden för exklusiva resor och affärssektorn med skräddarsydda event.

Under 2024 trotsade UTG lågkonjunkturen och redovisar ett rekordstarkt år där omsättningen ökar med 15 procent till 847 miljoner kronor och resultatet (ebita) landar på 34 miljoner. Aktien som är noterad på First North är det senaste året upp med 41,85 procent.

Vid förra årets slut kunde Charlotte Blum räkna in 9 563 privatresenärer, 7 144 affärsresenärer, 161 företags resor och 209 event.

– Alla tio bolagen gick med vinst, säger hon, även om marginalen var liten i något fall. Våra bolag har varit duktiga på att fånga upp efterfrågan.

Svag krona, inflation och lågkonjunktur verkar inte hindra UTG från att växa?
– Nej, vi har inte märkt så mycket av lågkonjunkturen, säger Charlotte Blum. Våra privata kunder är ofta lite äldre, har betalt av sina lån och bestämt sig för att resa. På företagssidan med affärsresor och events hade vi också ett starkt 2024. Vi har ett starkt bokningsläge för 2025.

– Men det är klart, nu när det blir skakigt i omvärlden kan det ju finnas en viss tvekan, men svenska företag kommer att fortsätta resa och så länge konjunkturen inte viker totalt kommer man att fortsätta satsa på möten och konferenser.

Nu skakar Trump om marknaderna rejält, hur påverkas ni av det?
– Osäkerheten kan bli en utmaning för oss. Många av våra privata kunder finns troligen på börsen och går den ner finns risken att man tvekar innan man bokar nästa resa. Men svenskarna är ett resande folk som prioriterar sina resor och vi är vana att anpassa vårt utbud efter rådande efterfrågan.

Den stärkta kronkursen borde vara en fördel för UTG som betalar mycket i euro eller dollar?
– Det slår åt båda håll, men i huvudsak är det positivt med en starkare krona.

Har ni kunnat rulla över kostnadshöjningar på kunderna?
– Vi jobbar ju med skräddarsydda resor, grupper och events och affärsmodellen ger oss stor flexibilitet. Men framför allt har vi duktiga dotterbolag som fokuserar på kundernas önskemål.

Hur går ni vidare framgent?
– Vi vill ju växa både organiskt och genom förvärv. Vi tänker att vi kan växa på den nordiska marknaden i första hand.

Spanar du västerut eller söderut då?
– Haha, jag tittar åt alla håll, Norge, Danmark, Finland. Norge vore enklast och mest logiskt, men vi tittar runt.

Hur långt har de planerna kommit?
– Vi för kontinuerligt dialoger med intressanta bolag.

BolagOmsättning (mkr)Antal anställda
Sydamerikaexperten252
Go Active Travel274
Västindienspecialisten272
Ski Unlimited349
Specialresor8610
PolarQuest9417
Världens Resor13814
Travel Beyond14613
JB Travel15313
Creative Meetings18329

Relaterade artiklar