I en ny undersökning av MTV bland 4 000 föräldrar och ungdomar i Norden visar det sig att ungdomarna får bestämma över familjens resmål vid över var femte resa. Av alla gemensamma resor bestämmer ungdomarna destination för 21,3 procent. I pengar omsätter ungdomarnas vilja cirka 770 miljoner kronor.
Jämfört med andra hushållsinköp med längre beslutsprocess är resor den kategori där ungdomarna har störst inflytande.
Fyra av tio föräldrar medger att ungdomarna har hög eller mycket hög påverkan på resmål. Flickorna är dessutom mer engagerade i valet av resmål än pojkarna och mammor mer mottagliga för ungdomarnas förslag.
Jämfört med andra hushållsinköp med längre beslutsprocess är resor den kategori där ungdomarna har störst inflytande.
Fyra av tio föräldrar medger att ungdomarna har hög eller mycket hög påverkan på resmål. Flickorna är dessutom mer engagerade i valet av resmål än pojkarna och mammor mer mottagliga för ungdomarnas förslag.