Annons:

Tysk campingboom i Sverige

Tysk campingboom i Sverige

Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,7 miljoner under 2024. Det gör 2024 till ett av de bästa åren någonsin för en bransch som lockar allt fler tyska turister. 2024 blev ett rekord för de tyska övernattningarna som ökade med 14 procent.

När campingnäringen samlas för årsmöte i Växjö 19 – 20 mars har näringen vind i seglen. 

  • 2024 blev ett rekord för de tyska övernattningarna som ökade med 14 procent.
  • Branschens andel av de europeiska sommarturisterna i Sverige ökar från 44 procent till 47 procent
  • Campingboende ökade mest av Sveriges kommersiella turistboenden under juni till augusti, 1,9 procent och är förstahandsvalet när europeiska turister besöker Sommarsverige.
  • Camping är turismmotorn på flertalet svenska destinationer under sommarmånaderna juni till augusti.

Men trots en rekordökning av tyska gästnätter under 2024 kommer fortfarande färre än 100 000 av Tysklands 15 miljoner campare till Sverige.

–Med rätt satsningar har campingnäringen en stark och stabil tillväxt framöver, säger Martin Juhos vd på Svensk Camping i en skriftlig kommentar.

Fler tyska gäster innebär också en möjlighet att förlänga säsongen i Sverige. Många tyskar tar semester i augusti, en period då svenska campingplatser har ledig kapacitet efter högsäsongen i juli. Idag kommer bara en knapp fjärdedel av alla campinggäster från utlandet.

Turismtrenderna pekar tydligt mot upplevelser, närhet till naturen och hållbarhet – allt detta är kärnan i campinglivsstilen. Outdoor-trenden växer, och det finns stora möjligheter att utveckla produkter för exempelvis cykelturism, vandring och sportevenemang.

Den 19–20 mars möts branschen i Växjö för att bland annat diskutera hur man ska möta framtidens utmaningar och möjligheter.

På agendan står bland annat ett nytt kvalitets- och branschutvecklingsprogram, nytt varumärkesarbete och internationalisering

–Visionen är att göra Sverige till Europas bästa campingdestination. Det är utmanande, konkurrensen är hård, men vi har alla förutsättningar att lyckas, säger Martin Juhos

Siffror campingnäringens betydelse

-     Turismekonomisk omsättning: cirka 11 miljarder SEK

-     Logiomsättning: cirka 3 miljarder SEK

-     Totalt antal gästnätter: 16,7 miljoner (+0,9 %)

-     1 miljon campinggäster per år, varav 75 procent från Sverige

-     7 000 årsarbetstillfällen

-     Varannan internationell sommarturist bor på camping

-     Sveriges största utbud av stugor finns på landets campingplatser

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna