Annons:

”Twitter är inte något alla måste ha”

KRÖNIKA Sommarens snackis har varit twitter. Att glamourkändisar i Hollywood boostar sin karriär genom att twittra är en sak, men är det mödan värt för reseföretag att lägga krut på det som marknadsföringskanal. TN:s nya krönikör Ulrika Rudqvist ger sina bästa tips:

Om 2008 var BLOGGENS år är 2009 definitivt mikrobloggens år. Kanske beror det på Dells framgångssaga i mikrobloggen Twitter där de sålt produkter för tre miljoner dollar i sin outlet. Kanske beror det på att det är en så enkel kanal att starta och arbeta med som gör att så många dras dit. Problemet med mikrobloggar som Twitter är dock att många företag tror att det skulle vara ett budskap i sig. Det är det inte. Både mikrobloggar och bloggar är en kanal, med en målgrupp, som du kan nå om du har ett passande budskap. Precis som en tv-reklam kräver ett bra budskap för att slå kräver en blogg ett bra innehåll för att den ska läsas. 
Under juni 2009 startade den brittiska möbelaffären Habitat ett Twitterkonto i syfte att marknadsföra sina kampanjer och extrapriser.  Dock insåg de att det inte var så enkelt som de trott att få followers som följde deras uppdateringar. Men i stället för att arbeta med det strategiskt valde de att börja sätta taggar på sina inlägg för att synas i diskussioner på Twitter. Nu kanske ni tror att Habitat valde att posta sina kampanjerbjudanden i diskusissioner om möbler eller reor? Nej, de valde att posta kampanjerna i diskussioner om iPhone, Apple och Iranvalet!
Något som startade ett ramaskri på Twitter och snart var alla inlägg borttagna av Habitat själva. 
Twitter är inte EN KANAL som varje företag måste ha. Först och främst bör ni betänka om ni kan tillföra något värde. Om ni inte kan det kan ni lika gärna lägga ner och fortsätta köra tv-reklam. Twitter är inte kanalen där ni kan eller ska tvinga ert budskap på en så stor massa som möjligt. Twitter är en kanal där ni ska kommunicera med de kunder som valt att kommunicera med er, inte tvärtom. För vad många missar är att Twitter inte handlar om vem som kan skrika högst. Vinnarna på Twitter är de som kan föra en diskussion med sina läsare, och som inte ser Twitter som ännu en del i deras megafonmarknadsföring. 
För trots att många reseföretag har hittat ut på Twitter finns det fortfarande många områden som inte täcks, och där ni kan bidra med värde. Ett exempel är alla resebyråer och flygbolag som pumpar ut erbjudanden på resor från Stockholm, men vi som bor nära Köpenhamn, Göteborg eller i Norrland får sällan se något som vänder sig till oss. 
Ulrika Rudqvist
5 Tips till Twitteranvändande företag:
1. Lär dig att segmentera. 
2. Vill du ses som Galne Gunnar?
Nej, då ska du sluta skrika ”billigast”. 
3. Svara dem som skriver till dig.
4. Fastställ ditt mål. 
5. Våga vara personlig. Det finns ett värde i att mottagaren uppfattar att
det finns en person bakom. 

Kommentarer är stängda.