Annons:

Travel News Studio en succé

Årets upplaga av Travel News Studio, med temat ”Att förändra för att överleva” blev succé. Cirka 200 chefer från alla delar av resebranschen lyssnade till en ovanligt personlig Rickard Gustafson, koncernchef för SAS, en initierad Thomas Bangert från Tripadvisor, och en inspirerande Thomas Lundqvist, tidigare hyllad chef på Junibacken.

De som var på Travel News Studio vet nu att Rickard Gustafson varken är ett föredöme när det gäller träning eller balans i livet. Och att han först tackade nej när rekryteraren ringde och ville ta en fika för att diskutera ett nytt uppdrag, men ändrade sig när han hörde att det var koncernchefsjobbet för SAS som var på tapeten.
 
Nu är det full fart framåt med nya strategin 4Excellence. Gustafson pratade om allt från hur bolaget ska sänka enhetskostnaderna med 3-5 procent per år, med nuvarande finansoro kanske det är troligt att det blir 5 procent, till hur flygvärdinnorna och de andra som möter kunderna åter ska bli hjältar. Håll utkik efter flygvärdinnor med olika smiley-märken – till exempel ”Experieced, but still sparkling – på planen.
 
Den omdiskuterade satsningen på privatresenärer, den del av marknaden som väntas växa mest, var också på tapeten. Tack vare SAS nya flygplan ska SAS affärsresenärer även gå ombord på planen som privatresenärer.  De nya planen kan flyga effektivare, i peaktid på morgon och sen eftermiddag till affärsdestinationer och till privatdestinationer däremellan.
– De gamla planen var billiga att ha på marken, eftersom de var avskrivna, men dyra i luften på grund av stor bränsleåtgång. Med de nya är det tvärtom och därför har vi kunnat lansera över 20 nya destinationer i sommarprogrammet, sade han.
 
Till sist fick han frågan som alla resebyråer väntade på – om Rickard Gustafsons nya samarbetsmodeller till resebyråerna.  Men Gustafson sade sig inte vara naiv nog att tro att lågkostnadsbiljetterna bara ska säljas via onlinekanaler utan ska också fortsätta supporta resebyråledet.
– Men vi vill också utbilda agenterna så att de kan diskutera värdet av till exempel punktlighet eller att gå igenom fast track med kunderna.  Om de kan komma fram till en lösning som är bra för kunden och även ger oss mer marginal är vi villiga att ge mer för det.
 
Tripadvisors Thomas Bangert, influgen från London, berättade om framgångssagan för världens största resesajt, som i dag har 50 miljoner unika besökare varje månad som kan läsa 50 miljoner recensioner för hotell, restauranger och resmål. Europa är numer Tripadvisors största marknad, större än USA. Avgörande för framtida framgång är enligt Bangert innehåll, sociala medier och mobila funktioner.
– 10 procent av vår trafik kommer från mobiler och 25 procent från läsplattor. Ett problem för mobilanvändarna är dock höga  roamingavgifter när de är utomlands. Därför lanserar vi stadsguider offline som användarna kan ladda ner.
 
Efter fikapausen överlät moderator Lennart Paulsson scenen till dagens namnkunniga branschpanel: Martin Creydt från Scandic, Jack Melcher Claesson från Traveas och Elisabeth Lindberg från Travellink. Flera av diskussionerna rörde hur reseföretagen måste utveckla tilläggstjänster för att få marginaler i en tid när internettransaransen pressar priserna nedåt.
– Det är den starkaste trenden, men vi måste få kunden att komma till oss och få tillgång till dessa tjänster i stället för att söka dem, exempelvis på Tripadvisor, sade Elisabeth Lindberg.
Efter en mycket inspirerande föreläsning av Thomas Lundqvist om den svåra konsten att kommunicera för att få människor att acceptera och vilja förändringar avslutades eftermiddagen med ett mycket spännande ”Vem vill bli miljonär-quiz” och utlottning av en resa till Prag med SAS och Sheraton. Därefter bröt nätverkande loss i det avslutande vingminglet.

Kommentarer är stängda.