Annons:

Premium Svenskarna vill resa långt – och det får kosta

Svenskarna vill resa långt

En omfattande konsumentundersökning visar att en fjärdedel av svenskarna planerar lägga över 10 000 kronor på resor i år.

Undersökningen, som genomförts av Mastercard bland 15 000 konsumenter i 20 europeiska länder, har kartlagt köpvanor och prioriteringar inför det kommande året. 

Särskilt i Sverige framträder en stark vilja att satsa på resor och upplevelser. 88 procent av svenskarna uppger att de vill resa mer under året. En klar höjning jämfört med 55 procent som reste under 2024. Hela 58 procent säger att de 2025 uppleva något stort. 

– Generation Z utmärker sig särskilt då hälften planerar för två eller flera upplevelser under året, säger Erik Gutwasser som är Division President, Northern Europe för Mastercard​. 

Det är heller inte vilka tilldragelser som helst, utan minst två drömupplevelser som står på schemat. 

För svenskar handlar det heller inte bara om att komma bort en stund. 39 procent reser för att skapa livslånga minnen och 29 procent för att uppleva världen på ett nytt sätt. 36 procent reser för att dela upplevelser med nära och kära, och tiden tillsammans med dem är minst lika viktig som själva aktiviteten, det uppger 33 procent. 

24 procent av svenskarna planerar att spendera över 10 000 kronor på rese- och turistrelaterade upplevelser under året. Det kan krävas när listan på länder som svenskarna helst vill resa till i undersökningen framträder. Topp tre utgörs av de långväga resmålen Australien, Japan och Nya Zeeland.

På fjärde och femte plats hittas klassikerna Spanien och Thailand.

– Vår undersökning visar på en grundläggande förändring i konsumenternas prioriteringar i år. Fler människor än någonsin sparar för att ha råd med drömupplevelser, kommenterar säger Beatrice Cornacchia som är Mastercards Executive Vice President of Marketing and Communications for Asia Pacific, Middle East & Africa.