Vinnarna av Business Travel Award utses genom en kundnöjdhetsmätning och hittills har varje röst varit lika mycket värd. Från och med i år kommer resultatet dock att viktas utifrån hur många resenärer det finns på företaget som beslutsfattaren svarar för och utifrån antalet resdagar affärsresenären har under ett år. Denna förändring kommer att premiera de reseföretag som bäst hanterar de största och vanligtvis mest krävande konsumenterna av affärsresetjänster.
Även undersökningsmodellen förändras i år. Tidigare har kunderna fått svara på en skala från ett till fem hur pass nöjd man är, men nu kommer mätningen att utgå från metoden Net promoter score från Harvard som har blivit alltmer vanlig vid utvärdering av kunders nöjdhet. Skalan är från ett till tio och frågorna av stilen ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera din leverantör X till vänner och kollegor?”.
Resegeometri, SBTA och Travel News har sedan 2007 delat ut priset Business Travel Award under SBTA Travel Manager Lunch på TUR-mässan. BTA delas ut till den leverantör i de sex kategorierna Inrikes Flygbolag, Utrikes Flygbolag, Affärsresebyrå, Hyrbil, Hotellkedja, Betaltjänster som har erhållit den högsta sammanvägda kundnöjdheten bland affärsresenärer och beslutsfattare i den svenska delen av Resegeometris Nordiska, årliga och oberoende affärsreseundersökning NBTB Brand.